InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Religie > Waar bevindt zich de Ark des Verbonds?

Waar bevindt zich de Ark des Verbonds?

De Ark des Verbonds spreekt heel veel geïnteresseerden aan. Dit raadselachtige voorwerp uit het Oude Testament is het heiligdom waarin Mozes de tafelen der wet bewaarde die God hem op de berg Sinaï had gegeven. Deze tafelen bevatten de tien geboden. En op bevel van Mozes werd de Ark gemaakt bij de Sinaï. Bestaat deze Ark nog steeds? Waar wordt de Ark des Verbonds verborgen gehouden? Weet het Vaticaan waar de Ark zich bevindt?

De Ark des Verbonds

De ark heeft in de loop der eeuwen een aantal verschillende namen gekregen, zoals:
  • De Ark van Jahwé
  • De Ark van God
  • De Ark van het verbond
  • De Ark van de Verbondsakte

De ark begeleidde de Joden op hun tocht door de woestijn. Daarbij speelde de Ark des Verbonds een rol bij het overtrekken van de rivier de Jordaan, bij de inneming van Jericho en bij de intocht in Kanaän. In die tijd werd de Ark in het heiligdom van Silo bewaard. Ook worden er ongelukken met de ark beschreven waarbij talloze slachtoffers vallen. In alle gevallen waren zij de ark te dicht genaderd. Daarmee zou de Ark dus over een Goddelijk oog beschikken dat het Joodse volk beschermt.

Na vele omzwervingen kwam de Ark des verbonds uiteindelijk terecht in het Heilige der Heiligen, namelijk de Heilige Tempel in de stad Jeruzalem. Maar plunderingen hebben de stad Jeruzalem en de Heilige Tempel meerdere keren van hun schatten beroofd. In het apocriefe boek 2 Makkabeeën, hoofdstuk 2:4 t/m 7, staat dat de profeet Jeremia op Goddelijke ingeving de Verbondstent en de ark liet halen en haar verborg in een rotsspelonk.

De tien geboden die God gaf aan Mozes

De tien geboden bevatten de leefregels waaraan het Jodendom en het Christendom zich behoren te behouden. Deze leefregels en religieuze regels zijn door God zelf aan Mozes gegeven om ervoor te zorgen dat de normen en waarden van God zich doordringen tot het volk. Naast de 10 geboden bevonden zich ook nog een kruik met manna en de bloeiende staf van Aäron in de Ark.

De Tien Geboden:
  1. Maak van mij geen beeltenis.
  2. Misbruik de naam van God niet.
  3. Houd de sabbat in ere.
  4. Toon eerbied voor uw vader en uw moeder.
  5. Pleeg geen moord.
  6. Pleeg geen overspel.
  7. Steel niet.
  8. Leg over een ander geen valse getuigenis af.
  9. Begeer niet datgene dat niet aan u toebehoord.

Is de Ark des Verbonds op reis gegaan naar Ethiopië?

Een verhaal vertelt over het bezoek van de Ethiopische koningin van Sheba die een bezoek bracht aan koning Salomo in Jeruzalem. Het verhaal speelt zich af rond 1000 voor Christus.

Uit: II Kronieken 9:1-12

De koningin van Sheba had de verhalen betreffende Salomo vernomen. Toen kwam zij te Jeruzalem om Salomo door raadselen op de proef te stellen, met een zeer groot gevolg en met kamelen, die specerijen, goud in overvloed en edelgesteente droegen. Nadat zij bij Salomo gekomen was, sprak zij met hem over alles wat zij op haar hart had. Koning Salomo gaf aan de koningin van Sheba al wat zij begeerde en vroeg, meer dan zij de koning gebracht had. Daarop keerde zij met haar dienaren terug naar haar land.

Het Ethiopische boek Kebra Negest vertelt dat de koningin van Sheba zes maanden lang bij koning Salomo verblijft. De Kebra Negest vertelt ook het verhaal van de bruidsnacht van Salomo en de koningin. Het verhaal in de Kebra Negest over haar bezoek aan Salomo, en het uitwisselen van geschenken, lijkt echt als twee druppels water op het Bijbelse verhaal.

De koningin van Sheba sprak van een wereldwonder toen zij de stad Jeruzalem zag. Bovendien was de koningin zeer onder de indruk van Salomo en hij andersom ook van haar. Maar ze gaat terug naar haar volk. Dan vertelt de Kebra Negest dat de koningin na haar thuiskomst een zoon ter wereld bracht die zij Baina Lehkem (ook wel Ibn al-Hakim) noemde. Letterlijk vertaald betekent dat zoon van de wijze man. Als hij dan 22 jaar oud is reist hij met een groot gevolg naar Jeruzalem om daar zijn beroemde vader te bezoeken. Daarbij draagt hij de ring die Salomo aan zijn moeder gegeven had.

Uit de Kebra Negest:

'En hij, de zoon Baina Lehkem, was knap. Zijn gelaatstrekken, zijn ogen, benen, zijn manier van lopen, zijn hele bouw, en de houding van zijn nek geleken op die van koning Salomo.'

Maar de koningin van Sheba wil dolgraag de Ark des Verbonds van koning Salomo cadeau krijgen. Dus toen koning Salomo dolgraag zijn zoon wilde overladen met geschenken, gaf zijn zoon aan alleen maar blij te zijn met de Ark. Koning Salomo bleef weigeren, maar omdat zijn zoon maar bleef aandringen besloot hij over te gaan tot een list. Hij liet de Ark zo perfect mogelijk nabouwen en gaf zijn zoon in het geheim de echte Ark mee.

Zo kwam de Ark uiteindelijk toch nog in Ethiopië terecht in de stad Aksum. Hoewel sommige bronnen beweren dat de Ark zich daar nog steeds bevindt, is het ook heel aannemelijk dat de Ark zich tegenwoordig in het Vaticaan bevindt in een geheime ondergrondse kelder.
© 2009 - 2019 Dorybos, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
613 geboden Tora: God, Tora, tekenen, gebed en liefde613 geboden Tora: God, Tora, tekenen, gebed en liefdeJoden zijn verplicht zich aan de 613 geboden (mitswot) van de Tora te houden. In deze eerste serie kijk ik naar de gebod…
Het verbond van God met mensen: verbreking en herstelHet verbond van God met mensen: verbreking en herstelEen verbond heeft het karakter van een verdrag. God sluit een verbond met mensen. Hij doet dat door het geven van de Tie…
Joodse Bijbel: Openbaring op de Sinaï - Tien GebodenJoodse Bijbel: Openbaring op de Sinaï - Tien GebodenNa een lange reis door de woestijn komen de kinderen van Israël aan in de Sinaï-woestijn. Daar bij de Berg Sinaï slaan z…
Wat is het doel van het leven? - een woning voor GodIn het tweede deel van 'Wat is het doel van het leven?' aandacht voor een woning voor God. We hebben eerder gezien dat d…
Bronnen en referenties
  • De Nieuwe Bijbelvertaling van het Nederlands Bijbelgenootschap 2004/2007.
  • http://www.franklinterhorst.nl

Reageer op het artikel "Waar bevindt zich de Ark des Verbonds?"

Reactie

Hannah, 26-03-2011 15:37 #1
Interessant overzicht; alleen begrijp ik de opmerking aan het slot niet. Waarom is het "heel aannemelijk" dat de Ark zich tegenwoordig in het Vaticaan bevindt? Kunt u zich niet beter beperken tot de mededeling dat "door sommigen beweerd wordt" dat de Ark zich in het Vaticaan bevindt?

Infoteur: Dorybos
Gepubliceerd: 17-03-2009
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Religie
Reacties: 1
Schrijf mee!