InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Religie > Het ontstaan van de Anglicaanse Kerk

Het ontstaan van de Anglicaanse Kerk

Het ontstaan van de Anglicaanse Kerk Godsdienststrijd is vandaag de dag reden nummer 1 voor het voeren van oorlog. Iedereen wenst het monopolie van de waarheid te hebben en zijn of haar geloof boven het andere te stellen. Hierdoor zijn er vele aftakkingen van geloven ontstaan. Zoals de Anglicaanse kerk zich afscheidde van de Roomse Kerk en zelfstandig werd met het staatshoofd ook aan het hoofd van de kerk. Hier een beknopte samenvatting van het ontstaan van de Anglicaanse Kerk.

Het ontstaan van de Anglicaanse kerk

In de tijd van de reformatie ontstond er een politieke strijd tussen Henry VIII (Tudor) van Engeland en de Paus van Rome omstreeks 1534, zorgde ervoor dat er in Engeland een eigen kerk werd gesticht en werd gescheiden van de kerk van Rome. Het probleem was namelijk dat de koning van Engeland zijn maîtresse wilde trouwen maar hij zijn huidige huwelijk niet mocht ontbinden van de Paus. Maîtresse Anna Boleyn zette naar verluid haar toekomstige echtgenoot ertoe aan het heft in eigen handen te nemen en een eigen kerk op te richten waarvan hijzelf het hoofd zou zijn. Zo was hij niet alleen hoofd van het land, maar ook hoofd van de kerk, welke in die tijd veel macht had. Op deze manier werd de macht van Henry alleen maar verder uitgebreid.

Act of Supremacy

Middels de 'Act of Supremacy' stemde het Engelse parlement ermee in om Henry hoofd van de kerk te maken en erkende de koning als 'Supreme Head in earth, immediately under God, of the Church of England' wat betekent dat hij de man was die de meeste macht had op aarde, direct onder God, van de kerk van Engeland. Hiermee verkreeg Henry diepe invloed en macht in het bestuur en beheer van de kerk. Het probleem was echter, dat hij niet erg goed thuis was in de godsdienstleer en zich hevig verzette tegen het werk van Luther. De huidige aartsbisschop van Canterbury, Cranmer, was meer hervormingsgezind en zorgde ervoor dat er complete nieuwe gemeenten ontstonden van protestantse vluchtelingen. In 1549 ontstond het 'Book of Common Prayers', de liturgie van de Anglicaanse kerk.Welke toch invloeden van Luther had opgenomen. Na de afscheiding van de Anglicaanse kerk veranderde er ook het een en ander op het vaste land. Vanaf 1563 wordt in Rome de contrareformatie ingezet ter versterking van de positie van Rome.

Katholiek karakter

De Anglicaanse kerk heeft enige tijd ook een katholiek karakter gehad onder leiding van Mary de katholieke (Mary Tudor, dochter van Henry VIII en Catharina van Aragon). Zij was getrouwd met Filips van Spanje. Echter toen Elizabeth I (dochter van Henry VIII en Anna Boleyn) aan de macht kwam was er onrust tussen protestants en katholiek. Er was een conflict met het overwegend katholieke Spanje. Op het moment dat zij aan de macht was, werd er op het vaste land flink oorlog gevoerd. De Tachtigjarige Oorlog was begonnen waarbij Europa in opstand kwam tegen de koning van Spanje, Filips II. Toen Elizabeth I in 1585 weigerde deel te nemen aan deze oorlog, maar wel beloofde om hulptroepen te sturen, werd ook de Anglicaanse kerk betrokken bij de oorlog. Natuurlijk was Filips niet blij met dit nieuws en stuurde een 'onoverwinnelijke' oorlogsvloot door het Nauw van Calais. Echter liep dit uit op een nederlaag voor Spanje, waarbij de engelse vloot hen zeer ernstig toetakelde. De Tachtigjarige oorlog eindigde met een verslagen Spanje en bracht, mede door inmenging van Engeland, vrijheid voor Europa.

De Anglicaanse kerk van nu

Tegenwoordig kent de Anglicaanse kerk twee hoofdstromen. We spreken van de 'High Church' en de 'Low Church'. De eerste, de High Church heeft een liturgisch en Rooms-katholiek karakter. De Low Church richt zich meer op het Evangelische. Met deze twee hoofdstromen probeert de Anglicaanse kerk tegelijk Protestants en Katholiek te zijn en neemt het een centrale plaats in bij de oecumenische beweging. Tevens zijn er nog twee andere stromen, de Broad Church welke streeft naar vernieuwing en de Moderates welke buiten alle bovengenoemde stromingen valt en streeft naar vrede tussen de stromingen. Tegenwoordig telt de Anglicaanse kerk 75 miljoen leden, verspreid over de gehele wereld. Het grootste aantal leden, 42 miljoen, woont in Engeland.
© 2009 - 2019 Dekonink, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: After Hans Holbein the Younger, Wikimedia Commons (Publiek domein)
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Anglicaanse_kerk http://www.kerkenregister.com/anglicaans.htm http://www.stmarys.nl/De%20Anglicaanse%20kerk.htm http://www.refdag.nl/artikel/1334150/Uitleg+Anglicaanse+gemeenschap.html De vijf religies van de wereld, Henk Schouten, Uitgeverij Ten Have, ISBN 978-90-435-0886-5

Reageer op het artikel "Het ontstaan van de Anglicaanse Kerk"

Infoteur: Dekonink
Laatste update: 01-03-2010
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Religie
Schrijf mee!