InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Religie > Voodoo, wat houdt het precies in?

Voodoo, wat houdt het precies in?

Je hoort er vaak over, de mysterieuze Voodoo-religie. Maar wat houdt Voodoo nu eigenlijk in? Hier volgt enige uitleg over deze omstreden en mysterieuze godsdienst.

Wat is Voodoo?

Veel mensen hebben wel gehoord van voodoo, maar kennen alleen de voodoo poppen. Er gaat echter veel meer schuil in deze mysterieuze religie.

Voodoo is een van oorsprong West-Afrikaanse godsdienst, die zich vooral heeft verspreid naar Zuid-Amerika en het Caribische gebied. De negerslaven namen hun geloof mee naar de andere werelddelen. Bij deze volken heeft zich door de loop der eeuwen heen een wereldbeschouwing ontwikkeld, waarin geloof in een schepper, bijgestaan door goden en godinnen, voorouders en geesten, fundamenteel is.

De Voodoo cultuur kent geen toevalligheden of ongelukjes. Men gelooft dat geen enkele gebeurtenis op zichzelf staat. Men zegt dat het universum een geheel is, en dat alles met elkaar te maken heeft, alles gebeurt als een gevolg van iets anders, en dat wij slechts deeltjes van één groot geheel zijn. Alles samen, dus mensen én het universum én alles daarbinnen, vormen samen dit grote geheel. Wat je een ander aan doet, doe je ook jezelf aan, omdat je de ander als het ware "bent”. Voo doo (vous deux) betekent ‘kijk jou’ (zie jezelf).

We zijn spiegels van elkaars ziel. God manifesteert zich in geesten van overleden voorouders die zowel goed als kwaad kunnen doen, en wie door middel van ceremonies vereerd worden. Tussen de levenden en de doden bestaat een heilige cyclus volgens het Voodoo geloof. De gelovigen vragen tijdens hun gebeden om de misère in hun leven weg te halen. Hun rituelen gaan gepaard met zang, dans, getrommel, gebeden en het offeren van dieren.

De slang speelt in de Voodoo religie een belangrijke rol. De hoge priester of priesteres wordt respectievelijk Papa (m) of Maman (v) genoemd en zij zijn als het ware de voortbrengers; zij brengen de macht van de serpentkracht ten uitvoering. De Almachtige God heet Bon Dieu. Daarnaast kent de religie honderden goden die Loas worden genoemd en zij hebben de macht over de natuur, gezondheid en rijkdom, en het welvaren van de levende mens. De goden, de Loas zijn onder andere; Damballah, Ezilli, Ogu, Agwe, Legba en vele meer (de winti cultuur, die oorspronkelijk van Afrikaanse slaven afkomstig is kent de Legba als Leba).

Tijdens een voodoo ceremonie kunnen deze Loas de lichamen van de aanwezige deelnemers in bezit nemen. De Loa verschijnt door het in bezit nemen van gelovigen, wie op hun beurt Loa 'worden'. De Loa maakt dan eventueel adviezen, wensen of waarschuwingen kenbaar. Volgens de Voodoo religie hebben objecten en natuurlijke verschijnselen een heilige betekenis en (bijv. de Loa genaamd Agwe is de voorbode van een naderende orkaan).

Muziek en dans zijn de sleutel bij een Voodoo ceremonie. Europeanen hebben vaak termen als 'nacht dans' of voodoo dans' gebruikt als aanduiding van de ceremonies, en men zag de rituelen als een voorspel tot seksuele razernij. Het dansen tijdens de ceremonies is echter een uiting van spiritualiteit, van de eenheid met het goddelijke en de spirituele wereld. Voodoo is een praktische religie en speelt een belangrijke rol in families en gemeenschappen. De voorouders zijn volgens de gelovigen, een deel van de wereld van de goden, de Loas, en dit houdt de traditie en geschiedenis van de gelovigen in stand.

Een ander praktisch aspect is dat de gelovigen vaak naar een priester of priesteres (Papa of Maman) gaan voor advies, spirituele leiding, of voor hulp met hun problemen. De priester(es) biedt hulp d.m.v kruiden of medicijnen ( gebruik makend van overgenomen kennis binnen de voodoo religie), of genezing door het geloof van de hulpzoekende. Dit laatste is bij alle religies bekend. Door het gebruik van planten en extracten leert voodoo ons de natuur te respecteren.

Voodoo kent genezende spreuken, liefdes-, natuur-, en vreugdevieringen spreuken. De goden worden aangeroepen voor harmonie en vrede, geboorte en wedergeboorte, het toenemen van geluk, materieel geluk en vernieuwde gezondheid. Desondanks ziet men de Voodoo rites en rituelen nog steeds als boosaardig en duivels.
© 2007 - 2017 Daan123, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Voodoo: kwade krachten en poppen of normale religie?Voodoo staat over het algemeen bekend als een kwade, enge religie. Voodoo zou duister zijn, en het zou allemaal draaien…
Voodoo in NederlandIn Nederland zijn we niet erg bekend met de voodoo religie en als we al iets over voodoo horen is het vaak slecht nieuws…
De herkomst van VoodooDe voodoo godsdienst heeft zijn oorsprong in West-Afrika.Hier lag de basis voor voodoo, namelijk de animistische godsdie…
Extreem volksgebruik, Voodoo in Afrika, griezelige religie!Aan de hand van veel kleurrijke en soms schokkende foto's wordt u hier rondgeleidt door de bizarre wereld van Voodoo in…
Griekse mythologie, wat is een mytheDe Griekse mythologie bevat verhalen over de goden, godinnen, magie en monsters uit een tijd van duizenden jaren terug.…

Reageer op het artikel "Voodoo, wat houdt het precies in?"

Reacties

Belle, 19-08-2017 01:06 #28
Ik heb veel gelezen op deze pagina en heb zelf ervaring met voodoo. Allereerst dien je te weten dat je er niet bang voor hoeft te zijn. Als je een schoon geweten hebt zijn er altijd helpers om je heen die de duivelse kant van voodoo neutraliseren. Dus als je een goed hart hebt en je doet andere mensen geen kwaad, dan zul je gespaard blijven. Word je wel getroffen door voodoo, dan moet je datgene wat je verkeerd hebt gedaan in het verleden schoon maken. Sommige mensen gaan dan salie branden in huis, maar de oerkracht van voodoo is natuurlijk veel sterker dan een bosje verbrande saliebladeren. het is belangrijk dat je de pijn voelt die je een ander hebt aangedaan en dat zal je louteren en ervoor zorgen dat je weer bescherming krijgt.
Je kunt zelf voodoo popjes maken, maar doe het om goed te doen, niet om iemand iets aan te doen. Een oude heksenwijsheid is: alles wat je een ander geeft krijg je driedubbel terug.
Wat die muntjes betreft: ik weet niet of dit uit het Hindoestaanse geloof komt. Ik heb ook kopermunten op mijn mat liggen en ze trekken geld aan. Maar alleen kopermunten… Ik ken meer mensen die dat doen en bij mij werkt het. Toeval of niet: als je er maar sterk genoeg in gelooft lukt het vaak wel.

Evert, 11-04-2017 01:58 #27
Hallo, onlangs ging ik naar het toilet bij een goede maat van mij. Op het grondmatje lagen 3 stuivers achter elkaar naar boven gericht richting wc. Mijn maat zijn vriendin is van Hindoestaanse afkomst. Heeft dit 3 stuivers achter elkaar iets met het occulte te maken binnen de Hindoestaanse samenleving of iets van dien aard?

Tineke, 13-10-2016 21:52 #26
Mijn dochter heeft al een paar jaar ernstige fysieke klachten waarvoor ze een paar x in het ziekenhuis heeft gelegen. De artsen krijgen niet duidelijk wat er aan de hand is. Zelf ben ik een nuchter persoon en geloof ik er niet echt in, maar het wordt wel eng als een wildvreemde weet te vertellen wat er met mijn dochter aan de hand is, zonder haar ook maar ooit ontmoet te hebben.

Mijn dochter ging in het verleden met mensen van Antilliaanse afkomst om, maar toen ze te weten kwam dat zij zich met black magic bezighielden zette mijn dochter een punt achter de vriendschap, en sindsdien zijn de problemen begonnen. Nu is het zo erg dat mijn dochter af en toe bloed ophoest, last heeft van haar hart, zonder aanwijsbare ziektes, de artsen staan voor een raadsel. Graag wil ik weten of dit mogelijk is en zoja, kan er iets tegen gedaan worden? Een radeloze moeder.

Jasmina, 07-10-2016 14:43 #25
Mijn vraag is of voodoo popjes echt bestaan, is dat zo?

Mina Keza, 26-02-2016 14:52 #24
Mijn vraag is nu kunde genezen van voodoo? en waar kunde best naar toe?

Fabrice Houthoofd, 11-12-2015 17:22 #23
Hallo, ik ben beniewd naar voodoo en zou er graag alles over weten alleen ik heb niet veel geld dus ik kan niet betalen voor dergelijke! Hopelijk mailen jullie me terug want zit nogal met veel nieuwschierigheid.

Grtz Houthoofd Fabrice

Annie, 23-09-2015 12:29 #22
Hallo, ik ben vrouw van 44 en ik ben absoluut ongelovig! Echter nu bijna 2 jaar merk ik vreemde dingen. Snachts word ik wakker en ruik gaslucht. Ik voel sigaret peuk op mijn hand. Ik krijg ineens heftige hartkloppingen midden in de nacht. Ik hoor mensen dingen zeggen die op dat moment volkomen onlogisch zijn. Ik heb geen controle over mezelf/emoties. Ik ben mijn baan kwijt en ook al mijn vrienden. Ik merk gewoon dat er rare dingen gebeuren! Wat is dit?! Ik heb ook een vermoeden wie dit mij aandoet. Een buurvrouw die mij eens op een heel vreemde manier aankeek. Ik heb waanideeën gekregen. Toen ik nog alcohol dronk was het heftiger maar nu ik niet meer drink gebeuren er nog steeds rare dingen. Wat kan ik doen?

Pranger, 31-03-2015 03:51 #21
Kan iemand die het voodoo geloof uitoefent ook bezit van je nemen, dat je precies doet wat die persoon wil? Zo ja, wat kan ik daar tegen doen om mij niet in bezit te laten nemen?

Aljo, 30-05-2013 02:28 #20
Hoe hun je voodoo versturen naar iemand vb loodsmelten? Hoe weet ge dat ge voodoo van iemand krijgt toe gestuurd om je kapot te maken?
Graag antwoord.

Marjolein Vermeulen, 27-05-2013 09:29 #19
Hoe kun je zelf voodoo uitvoeren?

Sunder, 09-02-2013 15:43 #18
Beste,

De Winti-religie heeft niets van doen met voodoo. Buitenstaanders - veelal witte mensen - die niets van deze religie afweten, noemen het voodoo. Een Winti-belijder dient géén meerdere goden, maar 1 G'd want er is maar 1 G'd en dat is Hij die alles heeft geschapen! De Winti's worden dus niet als goden beschouwd, maar ze zijn geestelijke begeleiders. Niets meer of niets minder.

Hartelijke groet,

Maurice, 22-04-2012 19:44 #17
Toen ik op mezelf ging wonen werd ik voor ik thuis kwam gewaarschuwd dat ik niet naar huis moest gaan door een geest denk ik. Ik ben alsnog gewoon naar huis gegaan en toen ik me voordeur opendeed en naar binnen stapte werd er een touw om me nek gedraaid en hoorde ik een stem zeggen de volgende keer is het echt ik kreeg enorm last van stemmen en voelde dat ik geprikt werd door me hart en ook werd er aan me getrokken nu is het 2 jaar geleden en is het wel rustiger maar het touw zit er nog weet iemand wat dat is en hoe ik er los van moet komen ik denk zelf dat iemand een voodoo pop van me heeft en geesten op me afstuurt. Wie kan me helpen om hiervan verlost te worden?

Aruba, 22-03-2012 07:38 #16
Ik ben zelf spiritueel misbruikt maar ik weet niet precies wat er is gebeurd. Ik ben op bezoek geweest bij me tante in curacao en zij heeft mij een ketting gegeven met 2 afgoden erop. Een vrouw met een slang om haar nek en een man met een zwaard in zijn hand. Ik weet niet wat dit betekent. Ze hebben mij vertelt dat ik geen nachtmerries/voorspelling in dromen zou krijgenwaar ik erg last van had in die tijd. Ik heb 1 nacht bij haar geslapen, ze boodt mij een bord met eten aan en daarna ben ik gaan liggen op bed. Me tante is toen ook gaan "slapen" maar ik hoorde stemmen in haar kamer terwijl ik aan het bidden was naar God omdat ik zo bang was. Ik hoorde dat iemand vertaalde aan haar wat ik aan het bidden was. Terwijl ik het hoorde voelde ik een soort van energie uit mij vloeien, het gevoel dat je zweeft. Heel onbeschrijfelijk gevoel. Later ben ik met ruzie vertrokken naar Aruba, sindsdien heb ik geen geluk meer in de liefde en vaak depressief. Dit is bijna 3jaren geleden en ik weet nog steeds niet wat er is gebeurd. Misschien dat iemand meer hierover weet en het mij wilt uitleggen?

Eduard van Emmerik, 05-08-2011 23:42 #15
Wij weten dat voodoo niet uit zichzelf kan komen. Er zijn daarvoor middelen nodig om openingen te maken in jouw geest en lichaam. Als je open staat voor het geloof in voodoo of je ben in extreme zonde gegaan. Dus je draagt Amulet of je gaat naar de goktent, café of naar onreine plaatsen, zoals de hoeren dan heb je, je lichaam al open gesteld voor de duivel en zijn demonen. Er komen als het ware zwarte zichtbare vlekken op je lichaam wat kenmerkt dat je in contant ben geweest met deze machten.

De hemelse bruidegom, zoals het in de bijbel staat, komt terug om zijn bruid, dat is de gemeente van Christus, zonder vlek en zonder rimpel klaar te maken. In die verwachting moeten wij rein staan voor Hem. Er is geen andere macht die boven God kan staan, onze hemelse Vader. Hij is één en al licht. Iedere duistere macht moet wijken voor het licht van God.

Ik ben het licht, het leven, de weg en de waarheid zei Jezus. Drugs gebruikers kunnen in het bovennatuurlijke komen maar het is misleidend. Waarom, omdat de satan vanaf het begin boven God wil komen en dat kan niet. God is de schepper. De duivel spiegel zichzelf en denkt dat hij gelijk is aan God. Als wij zijn weg volgen dan komen wij terecht in het verderf wat naar de dood leidt, altijd.

Terwijl God is een levende God en wij door Christus het eeuwige leven mogen hebben. Het lijkt wel op elkaar maar aan de vruchten herken je pas de boom. De vruchten van de duivel dat is het kwaad, dat weerspeigeld in ieders leven. Je kan het altijd herkennen. De vrucht ziet er op zich aantrekkelijk, mooi en lekker uit, maar het tegendeel blijk waar te zijn.

Dus je bent misleidt. Je had het mis en je moet leiden. Oorzaak met gevolg. Bezin voordat je daaraan begin met voodoo. Je komt er nooit meer vanaf. Jezus betekent ; God redt. Hij kan je daar nog uit redden anders ben je verloren voor eeuwig, verdoemd. Dat betekent vervloekt met alle nare gevolgen vandien.

Wij spreken uit ervaring. Wij waren voodoo slachtoffers geweest. We zijn naar Jezus gerend anders konden wij u dit niet meer na vertellen. Naalden en koperdraad met blubbers kopergroen kwamen uit ons lichaam. Ook beesten zoals steekvliegen, motten, zilvervissen, en al het andere klein ongedierte manifesteerde in ons leven. Daar kan je ziek van worden. Zelfs sterven als je daarmee blijf lopen. Goede raad hoeft niet duur te zijn. Alles staat geschreven in de bijbel. Het is kostbaarder dan goud en zilver. Het kost nog geen 50 euro. Wat is het je waard.

Ika, 03-04-2011 00:10 #14
Juist door de bijbel. Juist door het verkeerd begrijpen van de bijbel en koran, is er weer oorlogen. Oorlogen weer als eerste door geloof. door de eeuwen en duizende jaren heen. Slaat ons intellectueele mens elkaar de hersenen in met knuppel, of nu met bommen. Tja, geef mij dan een hou vast aan een oer oud eeuwig geloof, genaamd voodoo. wees dicht bij de natuur, geef liefde, veroordeel niet. Laat je geloven wat jou is gegeven, kijk om je heen. Wat je een lieve medemens gunt, krijg je terug. In liefde of kwelling. simpel. of in leven of na dood, wat je wil. iedereen wilt beloont worden voor zijn daden. goed of kwaad.simpel

Franet (infoteur), 28-02-2011 22:24 #13
Voodoo komt uit het rijk der duisternis! Wanneer mensen zich openstellen voor kwade machten uit het rijk der duisternis, kunnen zij veranderen in monsters, getuige de vele voorbeelden: Hitler, Mussolini, Stalin, Ciaucescu, Pol Poth, Idi Amin, Saddam Hoessein, Khomeini, Khadaffi, Kim Yong Ilj enzovoorts. Mijn advies: Koop een Bijbel en bekeer je tot de levende God, de God van Abraham, Isaac en Jacob en ban alles uit je leven wat niet van God is.
Groeten Franet.

Sammy, 29-10-2009 00:54 #12
Hi allemaal.
voodoo is een geloof (bescherming) is niet mogelijk zonder geloof hoezo zijn jullie bang er voor
mijn over groot oma, mijn oma doen ook aan voodoo maar nu luister:
voodo=je geloof=je verlossing als je gelooft in genezing werkt je lichhaam eraan als je opgeeft ga je er lang over doen
de beroemde voodo pop=voodo poppen zijn door rituelen(geheim mag ik niet verteelen eren codex) werkt ook met geloof bijv als ik zeg raak mijn auto klink niet aan en jij doet het en hebt geen tegengif want ik doe er gif op dat is ook voodoo maar voodo wortels grijpen zo lang terug zij weten meer dingen over 1000 jaren geleden dan wij en dat volk waar ik dus ook bij hoor hoort als(zij kinderen krijgen) een zweer af te leggen niets uit te laten lopen en doorte geven zodat alle kennis van al die 1000 jaren doorgegeven word over kruiden en sappen :) ik hoop dat dit heel hulpzaam voor mensen is :) groet sammy voodo leerling ;) 12 jaar oud

Helper Of God!, 22-09-2009 14:25 #11
Edward, op het eerste aangezicht lijkt het niet gevaarlijk maar dat is het wel! Je hebt geen idee wat je kan overkomen! Moet je luisteren is het Christendom zitten geen negatieve rituelen, ik zal je vertellen rituelen komen niet eens voor in de bijbel. Een ritueel gebeurd meestal via spreuken en handelingen om het uitdrijven van boze geesten. Niks niet ritueel. Vrijmaking/losmaking kan alleen door een gebed in de naam van Jezus Christus! Otherwise. is het de duivel! Je zet je deur op een kier en hij sluipt zo naar binnen! En voodoo heeft niet dezelfde regels als andere godsdiensten, lees de 10 geboden er maar op na! Het zijn dezelfde regels of niet. Zo niet is het ook niet bijna, dus een ander "geloof". Groet en Gods zegen!

Edward, 27-02-2009 03:18 #10
Hi, ik ben edward ik merk op dat heel veel mensen er zo bang zijn van voodoo ik doe het al een tijdje samen met andere culturele rituelen van andere culturen. ik merk dat het echt geen kwaad is, maar je moet wel weten wat je wens en je bewoordingen zijn en je motief moet positief zijn. nou voodoo heeft bijna de zelfde regels als elk ander godienst dus is het niet eng. ook het christendom zit vol met negatieve rituelen, maar kraait er geen haan naar. wil je meer wten over voodoo rituelen mail me op edje312009@hotmail.com. ik sta je graag met advies bij ok tot dan. blessed be…

Wilma Hermans, 26-02-2009 18:02 #9
Hallo ik heb een buurvrouw van mij voor valientijnsdag en tevens voor de carnaval een leuke clown gegeven. Een paar dagen later vond ik de clown in de lift met de nek afgebroken en met een mes doorboord wat heeft dit te betekenen ik doe echt geen mens kwaad in tegendeel ik ben altijd heel behulpzaam.

Mij, 22-01-2009 17:31 #8
Het is een geloof wat ik er uit begrijp maar hoe kan ik dit herkenen en wat doet het met je

Ben, 02-07-2008 16:22 #7
Heb het idee dat ik misbruikt wordt door voodoo. Hoe herken ik het en wat kan ik er tegen doen :-)

Lesley, 13-06-2008 10:51 #6
Hoe kan je je beschermen tegen voodoo?

Alblas, 19-04-2008 18:28 #5
Als bekend is dat iemand in je omgeving jou door middel van poppetjes met spelden doorsteken ziek wilt maken wat kan je daartegen ondernemen. Kan / wil iemand mij daarin van advies dienen.

Roos, 18-04-2008 16:05 #4
Ja het is gewoon iets, maar goed er zijn zat van dit soort mensen die zich bezig houden, maar je moet het goeie hebben, dus ik hoor jullie nog als er eentje is maar waar kan je die pop bestellen.groeten.roos

Arenda, 13-02-2008 11:49 #3
Hooiihooii ik heb een vraagje want ik weet niet waar ik de spreuken van voodoo vandaan kan halen weten jullie de voodoo spreuken?Want ik wil een weten of het echt bestaat. ik ben jullie heel erg dankbaar als jullie ze weten en naar me door willen sturen.
alvast bedank.
heel erg veel kusjes arenda Reactie infoteur, 14-02-2008
Hey, ik zou het zo gauw niet weten maar ik denk dat er wel boeken over geschreven zijn die te krijgen zijn bij de (universiteits?)bibliotheek.

Ikke, 10-02-2008 21:57 #2
Ik vond het boeiend maar ik zou het leuk vinden als er ook echte verhalen van mensen die zoiets gezien of denken meegemaakt te hebben zouden in staan maar het intresseerde mij wel erg hard. De teks met zijn woorden waren wel een beetje ingewikkeld uitgelegt maar hij was zeker niet slecht. Mvg ikke

P-P, 14-10-2007 13:43 #1
Van welke bronnen is deze informatie over voodoo afkomstig? Ken je toevallig enkele deskundigen op het gebied van voodoo, of ben je er zelf misschien een? mvg p-p Reactie infoteur, 14-10-2007
Ik heb enkele jaren geleden een werkstuk gemaakt over voodoo met een paar vrienden, daaruit heb ik deze inleiding geplukt.

Infoteur: Daan123
Laatste update: 21-07-2008
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Religie
Reacties: 28
Schrijf mee!