InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Religie > De herkomst van Voodoo

De herkomst van Voodoo

De voodoo godsdienst heeft zijn oorsprong in West-Afrika.Hier lag de basis voor voodoo, namelijk de animistische godsdiensten van West-Afrikaanse stammen. Belangrijke invloeden zijn er bijvoorbeeld geweest uit de Dahomeyse, Ghanese en Senegalese etnische groeperingen. Volgense sommigen komt het woord voodoo dan ook uit de taal van de Dahomey. Dit koninkrijk bevond zich in het gebied wat wij nu Benin noemen. Zeer waarschijnlijk is voodoo vooral vanuit het animisme dat in het koninkrijk Dahomey werd uitgeoefend beïnvloed.

Bij deze animistische godsdiensten waren geesten- en voorouderverering het belangrijkst. Dit Zien we ook weer terug bij de later gevormde voodooreligie. Zelfs nu nog zijn er op het Afrikaanse continent talloze mensen die deze, in de ogen van westerse mensen vaak primitieve, godsdienst belijden. Bovendien mengen deze godsdiensten zich ook met andere godsdiensten dan de christelijke, zoals we bijvoorbeeld zien in Afrika waar de Islam wordt gemengd met andere godsdiensten om de Afrikaanse volksislam te vormen. Aangezien voodoo voortkomt uit de animistische religies is het ook logisch dat het brengen van offers en het voltrekken van andere rituelen in het huidige voodoo zo belangrijk zijn. Deze godsdiensten werden ten tijde van de slavernij meegenomen naar de nieuwe verblijfplaatsen van de negerslaven.

Zo ook kwamen deze slaven terecht op het Caribische eiland Haïti. Dit eiland, dat in 1492 door Columbus werd ontdekt, was eerst een kolonie van de Spanjaarden, die in 1697 het bevel over het eiland aan de Fransen gaven. In die tijd waren er rond de half miljoen negerslaven vanuit Afrika naar Haïti verscheept. Aldaar kregen zij het christendom opgedrongen door de rooms-katholieke priesters. Hoewel de slaven niet overtuigd waren van het christendom lieten ze zich toch dopen omdat ze dopen als iets magisch zagen en bovendien werden ze in de meeste gevallen gewoon gedwongen. Ze bleven geloven in hun oude godsdiensten maar omdat dit werd verboden moesten ze hier en daar wat aanpassen. Zo moesten de rituelen vanaf nu in het geheim gehouden worden en werden vanaf deze periode elementen van het christendom toegevoegd aan de oude animistische geloven. Hierdoor ontstond het voodoo zoals wij dat nu kennen. Zo hebben alle voodoogoden wel rooms-katholieke tegenhangers waardoor ze toch vereerd konden worden onder de heerschappij van de Fransen. De rooms-katholieke kerk samen met de Franse heersers probeerden de voodoo aanhangers aan te pakken door allerhande straffen in te voeren, zoals zweepslagen en zelfs de doodstraf. De Fransen zorgden er ook voor dat slaven van dezelfde stam van elkaar werden gescheiden. Bij het gebrek aan een gemeenschappelijke taal waren godsdienstige rituelen het enige vlak waarop de slaven solidariteit en verwantschap konden vinden.

Ook speelde voodoo een erg grote rol bij de onafhankelijkheidsstrijd van de slaven tegen de Franse overheerser. Zo werd in 1791 de strijd geopend welke 13 jaar zou duren. Het begon allemaal op 22 augustus 1791, een paar dagen na het ritueel dat werd geleid door slaaf en voodoopriester Boukman. Door een varken te slachten en het bloed ervan op te drinken sloten de slaven een pact met de duivel, wat inhield dat ze 200 jaar lang de geesten van het eiland zouden dienen in ruil voor vrijheid. Slaven uit de hele streek waren bijeeen gekomen en eenmaal teruggekeerd bij hun akkers brachten zij de boodschap van verzet over. Binnen een paar dagen stonden de vruchtbare akkers in brand en de drang naar vrijheid werd alsmaar sterker tot aan de uiteindelijke onafhankelijkheid van 1804. Haïti werd de eerste onafhankelijke 'zwarte' republiek in de toenmalige Nieuwe Wereld.
© 2008 - 2017 Daan123, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "De herkomst van Voodoo"

Infoteur: Daan123
Laatste update: 21-07-2008
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Religie
Schrijf mee!