Tehilliem: Psalm 82 – een Joodse uitleg
Psalm 82 waarschuwt die rechters die onwetendheid van de wet veinzen, onrechtvaardig omgaan met de bedelaar of de wees en de rijken steeds rijker maken. Een mens komt vele soorten rechters in zijn leven tegen. De meesten zijn rechtvaardig en begripvol. Maar er zijn ook rechters die je ziel kunnen vernietigen. De meest gevreesde rechter is de innerlijke stem die weigert om te vergeven. Hij is het gereedschap geworden van de jetser hara (de kwade neiging). Dit leidt tot depressie en meedogenloze bitterheid. Je bent dan afgesneden van G'ds vergeving en voor altijd verloren. Tehilliem worden ook anno 2024 door Joodse mensen collectief en individueel gereciteerd, omdat het verlangen ontstaat om G-d te prijzen en te danken; of als alternatief, in tijden van crisis en nood, als een vorm van smeekbede, en zelfs als een plek om spijt te betuigen over zonde.- Tekst Psalm 82
- Hebreeuwse tekst van Psalm 82 - תהילים פב
- Luister naar Psalm 82
- Toelichting op Psalm 82 van Rabbi Yitzchok Rubin
- Commentaar van Rashi op Psalm 82
- Psalm 1 tot en met 92
Tekst Psalm 82
Een lied van Asaph. G'd staat in de gemeente van G'd; te midden van de rechters zal Hij oordelen. Hoelang zul je onrechtvaardig oordelen en voor altijd de goddelozen bevoordelen? Oordeel over de armen en wees; rechtvaardig de nederigen en de armen. Laat de armen en behoeftigen vrij; red [hen] uit de handen van [de] goddelozen. Ze wisten het niet en ze begrijpen niet dat ze in duisternis zullen wandelen; alle fundamenten van de aarde zullen wankelen. Ik zei: "Jullie zijn engelenwezens en jullie zijn allemaal engelen van de Allerhoogste." Als mens zul je inderdaad sterven en als een van de vorsten val je. Sta op, o G'd, oordeel de aarde, want U beërft alle naties.Hebreeuwse tekst van Psalm 82 - תהילים פב
{א} מִזְמוֹר לְאָסָף אֱלֹהִים נִצָּב בַּעֲדַת אֵל בְּקֶרֶב אֱלֹהִים יִשְׁפֹּט:{ב} עַד מָתַי תִּשְׁפְּטוּ עָוֶל וּפְנֵי רְשָׁעִים תִּשְׂאוּ סֶלָה:
{ג} שִׁפְטוּ דַל וְיָתוֹם עָנִי וָרָשׁ הַצְדִּיקוּ:
{ד} פַּלְּטוּ דַל וְאֶבְיוֹן מִיַּד רְשָׁעִים הַצִּילוּ:
{ה} לֹא יָדְעוּ וְלֹא יָבִינוּ בַּחֲשֵׁכָה יִתְהַלָּכוּ יִמּוֹטוּ כָּל מוֹסְדֵי אָרֶץ:
{ו} אֲנִי אָמַרְתִּי אֱלֹהִים אַתֶּם וּבְנֵי עֶלְיוֹן כֻּלְּכֶם:
{ז} אָכֵן כְּאָדָם תְּמוּתוּן וּכְאַחַד הַשָּׂרִים תִּפֹּלוּ:
{ח} קוּמָה אֱלֹהִים שָׁפְטָה הָאָרֶץ כִּי אַתָּה תִנְחַל בְּכָל הַגּוֹיִם:
Luister naar Psalm 82
Luister naar Psalm 82 in het Hebreeuws.Toelichting op Psalm 82 van Rabbi Yitzchok Rubin
Psalm 82 gaat over corrupte rechters. Volgens Rabbijn Rubin behoren Joden naar zichzelf te kijken of zij zichzelf niet op dezelfde wijze te beoordelen als corrupte rechters. Het oordeel van HaShem over de wegen die Joden bewandelen wordt geraakt door de realiteit waarin ze leven. Er is geen grotere wees dan iemand die niet naar G'd luistert. Joden moeten blijven luisteren naar HaShem. Op het moment dat ze Zijn stem niet meer horen moeten ze snel terugkeren naar hun Bron. Joden hebben allemaal de vonk van Heiligheid die in hen woont. Joden hoeven alleen maar gereinigd te worden met zoute tranen van wroeging. Niemand is buiten het bereik van die zoute tranen. Iedere Jood kan tesjoeva doen (berouw tonen). Maar als ze zich te streng beoordelen wordt de wereld om hen heen donker. Ze zijn dan blind voor alle begrip en kwetsbaar voor negatieve krachten. Joden kunnen echter altijd de weg naar huis vinden, als ze zichzelf maar met rechtvaardigheid en begrip beoordelen.Commentaar van Rashi op Psalm 82
Per vers het commentaar van Rashi, de Joodse Bijbelcommentator die leefde van 1040-1105. Rashi wordt beschouwd als de leraar van de leraren. Door alle traditionele Joden wordt Rashi als autoriteit op het gebied van de Joodse Bijbel en de Talmoed beschouwd. Vandaar dat het belangrijk is om zijn commentaar op de Psalmen weer te geven. Rashi gebruikt nieuw Hebreeuws aangevuld met Oud Franse woorden. Zijn taalgebruik is soms wat orakelachtig kort. Voor nadere verklaring is het verstandig een orthodox Joodse rabbijn te raadplegen.Vers 1
Een lied van Asaph. G'd staat in de gemeente van G'd; te midden van de rechters zal Hij oordelen.
G'd staat in de gemeente van G'd: om te zien of zij [de rechters] eerlijk oordelen, en u oordeelt, hoe lang zult u onrechtvaardig oordelen?
Vers 3
Oordeel over de armen en wees; rechtvaardig de nederigen en de armen.
rechtvaardig: Als hij [de arme man] gelijk heeft in zijn zaak, keer het vonnis dan niet om hem te veroordelen om de goddelozen te bevoordelen.
Vers 5
Ze wisten het niet en ze begrijpen niet dat ze in duisternis zullen wandelen; alle fundamenten van de aarde zullen wankelen.
Ze wisten het niet: De rechters die gerechtigheid verdraaien.
en ze begrijpen niet: dat zij vanwege deze ongerechtigheid in het donker zullen wandelen (in de volgorde van [Exodus 23:8]: "voor omkoping blinden, enz."), en alle grondslagen van de aarde hierdoor zullen wankelen.
Vers 6
Ik zei: "Jullie zijn engelenwezens en jullie zijn allemaal engelen van de Allerhoogste."
Jullie zijn engelenwezens: Angels. Toen Ik je de Tora gaf, gaf Ik het aan jou op voorwaarde dat de Engel des Doods niet over je zou heersen.
Vers 7
Als mens zul je inderdaad sterven en als een van de vorsten val je.
Als mens zul je inderdaad sterven: Inderdaad, als Adam, zul je sterven omdat je je daden hebt gecorrumpeerd zoals hij deed.
en als een van de vorsten: de eerste [prinsen], die stierven, zo zullen jullie vallen. De Midrash Aggadah (Midrash Psalm 82: 3) [legt uit]: Als een van de hemelse prinsen, want er wordt gezegd (Jesaja 24:21): "de Heere zal de straf bezoeken op de menigte van de hemel in de hoogte."
Vers 8
Sta op, o G'd, oordeel de aarde, want U beërft alle naties.
Sta op, o G'd: Asaph begint te bidden dat Hij opstaat en die corrupte rechters van Israël afsnijdt.
want U: zijn Degene die de naties erft, en iedereen is in Uw handen om te oordelen.