InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Religie > Bezetenheid, bezeten door demonen, duivel of geest

Bezetenheid, bezeten door demonen, duivel of geest

Bezetenheid, bezeten door demonen, duivel of geest Bezetenheid is een toestand waarbij iemands lichaam in bezit is genomen door een demon, de duivel, een kwaadaardige geest of een boze macht. Bezetenheid kennen we vooral vanuit het christendom en de islam, maar komt in ieder religie of geloofsovertuiging voor. De bezetene vertoont ander gedrag en soms ook lichamelijke veranderingen. Zo kan een rustig persoon plots agressief en kwaadaardig worden. Soms kan een bezeten persoon zelfs gaan zweven of tegen de muur geplakt zitten. Bezetenheid wordt enerzijds vanuit het paranormale erkent, anderzijds wordt het als geestesziekte weggezet. Hoe iemand behandeld moet worden hangt af van de hoek van waaruit er naar de bezetenheid bekeken wordt. Een uitdrijving of excorsime behoort tot de mogelijkheid.

Geloof

Bezetenheid valt onder het geloof. Het geloof is een godsdienst of een religie. Er wordt een hogere macht aangehangen, een god. Ieder geloof heeft zijn eigen god of zijn eigen inzichten. Bezetenheid is vooral bekend van het katholieke geloof, maar wordt ook bij andere religies gezien.

Wat is bezetenheid?

Bij bezetenheid is iemand in beslag genomen door een duivel, demon of een boze of vreemde geest (geestelijke macht). Een demon wordt ook wel vertaald als de duivel of een gevallen engel. De duivel is een gevallen engel en wordt Satan genoemd. De duivel komt voor in het christendom en de islam. Iemand kan in zijn geheel bezeten zijn, maar ook gedeeltelijk bezeten zijn. Bij bezetenheid hoort karakterveranderingen en vreemd gedrag.

Oorzaak

Waarom iemand bezeten raakt is nooit helemaal bekend. Een feit is dat de persoon in ieder geval ervoor openstaat en zodoende een toegangspoort vormt voor demonen. Vaak ontstaat bezetenheid als gevolg van spelen met het Ouja bord. Dit wordt ook wel glaasje draaien genoemd en vooral door jongeren en studenten gespeeld. Dit is een spel dat als variatie is gekomen op een methode die gebruikt wordt om contact te leggen met geesten en bovennatuurlijke machten. Het bord bevat het alfabet, cijfers en 'yes' (ja) en 'no'' (nee). Meerder spelers houden de aanwijzer vast, stellen een vraag aan een geest of macht en de aanwijzer verschuift richting een antwoord.

Er wordt gezegd dat de antwoorden afkomstig zijn van het onbewuste van de spelers, die de boodschap van een geest doorkrijgen en deze via spierbewegingen omzetten in een antwoord. De wetenschap verklaart dat wanneer men ergens aan denkt, het antwoord onbewust wordt aangestuurd door de arm te bewegen en de aanwijzer het antwoord te laten vertalen. Mensen die de parapsychologie aanhangen zijn van mening dat het spelen met een Ouja bord boze geesten kan aanroepen, waardoor men bezeten kan raken.

Een andere oorzaak voor bezetenheid zou liggen in het juist niet geloven of ontkennen van een religie. Boze geesten of demonen zouden dan bezit komen nemen van diegene. Maar ook het tegenovergesteld wordt beweerd: mensen die zich juist met opzet open stellen voor kwade geesten of demonen.

Symptomen van bezetenheid

Iemand die gedeeltelijk bezeten is, zal zelf merken dat een vreemd wezen bezit heeft genomen van hem of haar. In feite kan deze persoon dit moeilijk of niet tegengaan. Iemand die geheel bezeten is, vertoont gedrag dat zeker niet bij deze persoon past en heeft zelf geen weet van de bezetenheid.

Karakterveranderingen zijn een veel voorkomen symptoom van bezetenheid. Zo zal een normaal rustig persoon plots agressief gedrag gaan vertonen. Vaak heeft de persoon in kwestie een vreemde 'enge' lach. Niet altijd komt de bezetenheid naar boven. Het is moeilijk te voorspellen wanneer iemand ander gedrag zal gaan vertonen. In ieder geval is het lichaam in bezit genomen en zal er vooral in het begin nog niet veel verandering optreden.

Bij ernstige bezetenheid of langdurige bezetenheid zal duidelijker worden dat de persoon bezeten is. Er ontstaat bij de persoon onrust en angst, stemmen in het hoofd horen, dromen of niet kunnen slapen en depressiviteit. Later ontstaat er sterk agressief gedrag, stelen, liegen, wraak nemen en andere kwaadaardigheden. Medeleven voor anderen verdwijnt naar de achtergrond. Typisch is het verslappen van symptomen bij aanraking of nabijheid met religieuze voorwerpen of in een religieuze omgeving. Ook een religieus persoon (bijvoorbeeld een priester) kan dit veroorzaken.

Er ontstaan veel lichamelijk klachten en de huid kan aangetast worden. Het uiterlijk verandert van verzorgd naar onverzorgd. Ook inwendige en uitwendige spontane bloedingen treden op. De omgeving kan ook aangetast worden. Ziekte en dood zal rondom deze persoon een normaal verschijnsel worden. De symptomen verschillen niet alleen per persoon, maar ook nog eens per soort geest of demon en mede ook per religie.

Uitdrijving

De genezing of behandeling wordt uitdrijving of excorsime genoemd. Het is hierbij de bedoeling dat de bezetene wordt verlost van de demon of boze geest. De uitdrijving varieert ook weer en hangt af van de religie en de soort bezetenheid. In ieder geval wordt er gebruik gemaakt van bepaalde rituelen die ervoor moeten zorgen dat de boze geeft of macht niet langer in het menselijk lichaam wil verblijven.

Het uitdrijven gebeurt door een religieus persoon. Dit kan een priester, rabbijn of pastoor zijn, een stamhoofd of medicijnman of een andere geestelijke. Vaak duurt de uitdrijving enkele uren tot enkele weken. De mate van bezetenheid speelt hierin een rol. Soms wordt de demon of boze geest uitgedreven, maar neemt dan direct weer bezigt van iemand anders. Dit kan bijvoorbeeld de uitdrijver zelf zijn, of iemand in de nabije omgeving. In dit geval is de uitdrijving niet goed verlopen.

Geestesziekten

De wetenschap plaats bezetenheid onder de geestesziekten. Zo kent schizofrenie ook bezetenheid: de patiënt denkt dat hij of zij bezeten is van de duivel of een boze macht. Ook bij hysterie komt dit voor. De behandeling richt zich dan op de oorzaak zelf. Vaak zal een behandeling bestaan uit therapie en medicijnen.
Gerelateerde artikelen
Pseudowetenschap: BezetenheidVoor veel artsen en psychiaters riekt de diagnose van duivelse bezetenheid naar middeleeuws bijgeloof en onwetendheid. D…
Bezeten door black metal: de duivel of geestesziekteDe Italiaanse psychiater Simone Morabito werd gerenommeerd voor de Nobelprijs voor geneeskunde voor zijn onderzoek naar…
De rol van de duivel in de middeleeuwenDe rol van de duivel in de middeleeuwenVanuit de middeleeuwen kennen wij vooral de devote toewijding aan god en de angst voor de duivel. Juist deze duivel is i…
De 'Zwarte Dood' en de 'Sint Vitusdans'De 'Zwarte Dood' is een andere benaming voor de ziekte 'de pest'. Europa werd vanaf de Oudheid tot in de achttiende eeuw…
Joost mag het wetenJoost mag het wetenIemand vraagt je wat. En je weet daar het antwoord niet op. Dan is een veel gezegde uitspraak: "Joost mag het weten". Oo…
Bronnen en referenties
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Religie
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Ouijabord
  • Occulte machten en bevrijding, Dr. M.J. Paul

Reageer op het artikel "Bezetenheid, bezeten door demonen, duivel of geest"

Reacties

Verpleegster, 20-09-2016 18:49 #2
Kan u mij in contact brengen met iemand die mij verlost van stemmen? Ik wil zo graag studeren om een nuttig beroep te beoefenen voor de mensen maar ik word dag en nacht gehinderd door stemmen die zich met alles bemoeien. Zelf zeggen ze wel dat ze goed gezind zijn en me willen helpen maar hebben me al menigmaal in de problemen gebracht. Nu is deze handicap nog wel te dragen maar ik wil ongestoord kunnen studeren om straks mijn beroep zo goed mogelijk uit te kunnen oefenen en straks ook ongestoord mijn werk doen. Het gaat hier niet alleen om mij maar om mensenlevens en het algemeen belang nu met de vergrijzing juist zo veel verplegenden nodig worden. Helpt u mij alstublieft? Dank u voor uw hulp.

Himpe, 10-05-2016 14:24 #1
Beste
ik heb een vriendin die stemmen hoor in haar hoofd, en ze komt razende, ze tiert en ze kunnen niets meer met haar doen, ze zegt soms ik wil hier niet meer zijn ik wil hier weg, heeft zelfmoord pogingen in haar hoofd, zeer moeilijk om mee te leven, hoe kunnen we die boze geest verwijderen?

gr

Infoteur: Bibiana
Gepubliceerd: 30-03-2015
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Religie
Reacties: 2
Schrijf mee!