InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Religie > Kloostergemeenschap Taizé (Frankrijk)

Kloostergemeenschap Taizé (Frankrijk)

Kloostergemeenschap Taizé (Frankrijk) De gemeenschap van Taizé is een oecumenische kloostergemeenschap die gevestigd is in Taizé, een dorpje in Bourgondisch Frankrijk. Ieder jaar worden hier meer dan honderdduizend mensen ontvangen. Dit zijn met name christelijke jongeren uit Europa, maar ook jongeren uit andere delen van de wereld en met een andere achtergrond komen naar Frankrijk om het leven in Taizé mee te maken.

Ontstaan

De geschiedenis van de gemeenschap begint in 1940 wanneer Roger Schutz aankomt in Taizé. Hij kocht hier een huis waar hij mensen opving die vluchtten voor het oorlogsgeweld. In 1942 moest hij zelf vluchten; pas twee jaar later keerde hij weer terug. In de tussentijd hadden de eerste broeders zich bij hem aangesloten. Hier lag het begin van de oecumenische gemeenschap van Taizé.

Na de oorlog

In de buurt van Taizé was een krijgsgevangenenkamp gevestigd. In de jaren na de oorlog werden de gevangen in dit kamp regelmatig bezocht door broeders uit Taizé. Bovendien waren de gevangenen welkom in de diensten die op zondag in Taizé werden gehouden. Daarnaast werden in Taizé ook weeskinderen opgevangen. Tegenwoordig zijn de broeders nog steeds maatschappelijk betrokken. Niet alleen in Frankrijk zelf, maar ook in ontwikkelingslanden. Een deel van de broeders woont in het buitenland. Hier zetten ze zich in voor onder andere gevangenen, doofstommen, gehandicapten en kinderen.

Sinds paaszondag 1949 wijden de broeders zich aan een leven in celibaat, gemeenschapsleven en eenvoud. Destijds legden de eerste zeven broeders daarover geloften af. Inmiddels zijn er meer dan honderd broeders.

Ontmoetingen in Taizé

Kerkdiensten

Sinds eind jaren vijftig komen jongeren in toenemende mate naar Taizé. Ze komen elke week, maar vooral in de zomer en met Pasen. Duizenden mensen komen voor een week (maar soms ook langer) naar Taizé voor ontmoeting en bezinning. Drie maal per dag komen de broeders en de bezoekers samen voor het gemeenschappelijk gebed. Deze diensten bestaan uit het zingen van liederen, het lezen van een (korte) Bijbeltekst en een stilte. 's Ochtends is er oecumene. Dit wordt wekelijks voorbereid in de ochtenddienst op zondag.

Ontmoeding

Tussen de diensten door is er ruimte voor bezinning, gebed en stilte, maar ook voor ontmoeting en discussie. Dit laatste gebeurd vooral in een groepje met internationale jongeren. Dit groepje is de hele week hetzelfde, waardoor je elkaar leert kennen en een band opbouwt. Dagelijks worden deze ontmoetingen ingeleid door één van de broeders. Hij geeft tips en handvatten voor het gesprek en leidt het onderwerp van die dag in. Daarna zoek je met je groepje een plaats op om te zitten waar jullie met elkaar verder op het onderwerp ingaan.

Het ontmoeten van nieuwe mensen is ook mogelijk in Oyak, het plaatselijke café. Hier kun je wat eten en drinken halen. Vooral ’s avonds is het hier gezellig druk. Achter het café wordt vaak muziek gemaakt en er worden spellen gespeeld. Iedereen is vrij om hieraan mee te doen.

Verblijf in Taizé

Tijdens je verblijf in Taizé overnacht je in een tent of in een barak. Wanneer je van een barak gebruik wilt maken, is het verstandig om dit vooraf door te geven. Een tent kun je zelf meenemen, maar in Taizé zijn er ook tenten beschikbaar. Dit zijn grote groepstenten die plaats bieden aan zo’n twintig mensen. Ook hier geldt dat het verstandig is om het vooraf aan te geven wanneer je hiervan gebruik wilt maken. Het is ook mogelijk om in de loop van de week gebruik te maken van deze tenten, bijvoorbeeld als het veel regent. Houdt er wel rekening mee dat jongens en meisjes niet in dezelfde barak of tent mogen slapen.
© 2014 - 2019 Tamina, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: 445693, Pixabay
  • www.taize.fr/nl
  • http://en.wikipedia.org/wiki/Taiz%C3%A9_Community, 28-5-2015

Reageer op het artikel "Kloostergemeenschap Taizé (Frankrijk)"

Infoteur: Tamina
Laatste update: 20-09-2018
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Religie
Schrijf mee!