InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Religie > De kern van het Christendom

De kern van het Christendom

De kern van het Christendom Er zijn zoveel christelijke kerken en stromingen, dat je gauw verdwaalt. Ondanks de verschillen zijn we het toch wel degelijk eens over de kern van ons geloof, over wat het hart is van wat de Bijbel leert. En het is goed je daarop te concentreren als je meer wilt weten over het Christendom. Er zijn zoveel vormen en manieren van beleven dat je afgeleid wordt van datgene waar het eigenlijk om draait. Christendom is niet zo ingewikkeld als het misschien lijkt.

Historische feiten

De manier om tot de kern door te dringen is je te concentreren op de historische feiten en hun betekenis. Zo ging de apostel Paulus ook te werk. Hij schreef aan de kerk in Korinthe (Griekenland) in zijn eerste brief:

Het belangrijkste dat ik u heb doorgegeven, heb ik op mijn beurt ook weer ontvangen: dat Christus voor onze zonden is gestorven, zoals in de Schriften staat, dat hij is begraven en op de derde dag is opgewekt, zoals in de Schriften staat, en dat hij is verschenen aan Kefas en vervolgens aan de twaalf leerlingen. Daarna is hij verschenen aan meer dan vijfhonderd broeders en zusters tegelijk, van wie er enkelen gestorven zijn, maar de meesten nu nog leven. (Hoofdstuk 15, verzen 3-6)

Paulus noemt hier dus drie feiten:

  • Jezus Christus is gestorven,
  • hij is begraven en
  • hij is op de derde dag opgewekt, opgestaan uit de doden.

Zijn dood én zijn opstanding - zegt Paulus - zijn 'zoals in de Schriften staat'. Dit zijn gebeurtenissen waar in de Bijbel al van tevoren over gesproken is.

En dat hij is opgewekt, wordt bevestigd door getuigen die hem gezien hebben: Kefas (Petrus), de twaalf en zelfs eenmaal door 500 mensen tegelijk.

Genoeg getuigen dus om deze feiten te bevestigen.

Betekenis

Maar wat is de betekenis van deze feiten? Er zijn zoveel mensen gestorven en over het algemeen betekent dat (helaas) weinig. Maar Jezus Christus stierf niet zomaar. Zijn dood was van tevoren gepland door God en had een bijzonder doel.

Jezus Christus stierf als een volmaakt onschuldig mens, de enige wiens hele leven God toegewijd was, waar niets op aan te merken was. God had zelf gezegd: Dit is mijn geliefde Zoon, in hem vind ik vreugde. En daarom kon hij sterven in plaats van mensen wier levens niet geheel onschuldig waren, wier leven niet volkomen aan God toegewijd waren, kon hij mijn schuld tegenover God op zich nemen.

Hij stierf voor onze zonden.

Hij stierf voor alles waarin wij niet beantwoorden aan het doel waarvoor God ons geschapen heeft.

Maar de dood was voor hem niet het einde! Hij is op de derde dag opgewekt. En daarmee liet God zien dat het offer dat Jezus bracht volkomen geaccepteerd is, dat ieder die zijn eigen schuld erkent en geloofd dat Jezus voor zijn/haar zonden gestorven is, vrij wordt van die zonden: Je bent gerechtvaardigd.

Voor jou

Wat Jezus gedaan heeft is voor iedereen, dus ook voor jou, lezer. Ook voor jou is Jezus gestorven en opgestaan. Ook jij kunt gerechtvaardigd worden en bij God komen door zijn werk.
© 2007 - 2019 Bbuitendijk, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Jezus Christus (Christendom)Jezus Christus is in het Christendom de enig geboren zoon van God. Jezus Christus is de beloofde Messias, die door diver…
Wat zegt de Bijbel over lijden en troostWat zegt de Bijbel over lijden en troostLijden en troost zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Mensen kunnen lijden door bijvoorbeeld een sterfgeval of een e…
Het ChristendomHet ChristendomHet Christendom is de grootste religie ter wereld. Het is gebaseerd op het heilige boek van de Christenen: De Bijbel. Wa…
Christelijke feestdagen met hun betekenisChristelijke feestdagen met hun betekenisOnze samenleving kent verschillende Christelijk feestdagen waarop wij niet werken. Wanneer vinden deze feestdagen plaats…
Het leven van Maria MagdalenaMaria Magdalena nam een bijzondere plaats in in het leven van Jezus Christus. Als zijn meest geliefde leerling, staat Ma…
Bronnen en referenties
  • De bijbeltekst in deze uitgave is ontleend aan De Nieuwe Bijbelvertaling, © Nederlands Bijbelgenootschap 2004. 1 Korinthe 15:3-6 Mattheüs 3:17

Reageer op het artikel "De kern van het Christendom"

Reactie

Etsel (infoteur), 06-05-2008 19:00 #1
Hallo,

Een duidelijk artikel over het christendom. Het bewijst maar weer eens hoever het christendom van het Jodendom is afgedwaald en daarmee van het Oude Testament (Tenach). De idee dat Jezus voor de zonde van de mensheid is overleden strookt totaal niet met de inhoud van de Tenach. De Bijbel is glashelder en consistent: een persoon kan niet sterven voor de zonden van een ander. Dit betekent dat de schuld van zonden die door een persoon zijn begaan niet kunnen worden uitgewist door straf te geven aan een andere persoon (Jezus). God vertelt Mozes (Exodus 32:30-35) dat een persoon die een zonde heeft begaan zelf de straf ontvangt. In Deuteronomium 24:16 staat dat ieder mens zal sterven voor zijn eigen zonden. In Ezechiël 18 wordt dit concept herhaald.

Groet, Etsel Reactie infoteur, 15-09-2008
Hallo Etsel,

Je lijkt een klein detail te vergeten: God heeft het offer ingesteld om zijn relatie met zijn volk - jouw volk - in stand te houden: het dagelijks brandoffer als grondslag voor zijn wonen temidden van Israël en de overige offers om de relatie te herstellen in geval van zonde en overtreding.
Het is waar dat al deze offers niet werkelijk de zonden konden weg nemen. Maar God toont zijn weg: Je kunt het niet zelf. Je hebt een offer nodig.
En dit is iets wat sinds het verlies van de tempel uit het Joodse denken lijkt te zijn weggeredeneerd.

Infoteur: Bbuitendijk
Laatste update: 24-12-2007
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Religie
Reacties: 1
Schrijf mee!