InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Regelingen > Bijverdienen met uitkering

Bijverdienen met uitkering

Dit artikel bespreekt de gevolgen van bijverdienen met een WW-uitkering, een Wajong uitkering of bijstandsuitkering. De inkomsten moeten worden doorgegeven aan het UWV of aan de GSD. Loont het om te werken naast een uitkering? De gevolgen van bijverdienen met een uitkering. Wordt de uitkering lager als u werkt met een Wajong, WW, WIA of WWB uitkering?

Bijverdienen met WW uitkering

De uren die u werkt, moet u opgeven in uw werkbriefje dat u per week opstuurt naar het UWV-WERKbedrijf. Tot en met vier uur werken per week worden de inkomsten volledig op uw uitkering ingehouden. Als u vijf of meer uur per week gaat werken, mag u een gedeelte van de verdiensten houden. Als u weer (gedeeltelijk) aan het werk gaat, wordt de uitkering herzien. Het UWV beoordeelt of u nog WW krijgt. Er kan sprake zijn van een urenaftrek of een inkomstenaftrek.

Urenaftrek

Als u korter dan een jaar een WW-uitkering hebt ontvangen en minder uren gaat werken dat het aantal uren waarvoor een WW-uitkering ontvangt, dan krijgt u WW over de uren die u nog werkloos bent.

Inkomstenaftrek

  • Er is sprake van inkomstenaftrek als:
  • U minstens 52 weken onafgebroken WW hebt gehad (maximale onderbrekingstermijn is vier weken in dat jaar)
  • U in de week voordat u aan het werk ging, volledig werkloos bent
  • U als werknemer weer aan het werk gaat

Bij inkomstenaftrek wordt er naar het brutoloon gekeken dat u verdient als u weer aan het werk gaat. Als het brutoloon lager dan 125% van de bruto WW-uitkering is, dan wordt er 70% van de inkomsten van de uitkering afgetrokken. U krijgt gedeeltelijk WW en mag 30% van het loon houden.

Bijverdienen met Wajong uitkering

Als u betaald werk gaat doen met een Wajong-uitkering, moet u dit tijdig doorgeven aan het UWV. Dit geldt niet alleen voor loondienst, maar ook voor freelance werkzaamheden. Er wordt onderscheid gemaakt in de Wajong voor 2010 en na 2010. De Wajong is namelijk op een aantal punten gewijzigd.
  • Wajong voor 2010: het is niet altijd zo dat werken loont. U kunt hulp krijgen bij het vinden en behouden van werk.
  • Wajong na 2010: Het vinden en behouden van werk staat centraal. Als u in staat bent om te werken, maakt u samen met de arbeidsdeskundige van het UWV een participatieplan. Werken loont bijna altijd. De hoogte van de uitkering wordt vastgesteld op basis van het loon dat u met werken verdient.

Als u wilt bijverdienen met een Wajong uitkering, zal dit waarschijnlijk gevolgen hebben voor de hoogte van uw uitkering. Mogelijk wordt ook uw arbeidsongeschiktheidspercentage opnieuw beoordeeld.

Bijverdienen met bijstandsuitkering (WWB)

Iedere Nederlander moet zo veel mogelijk in zijn eigen levensonderhoud voorzien. Dat is het uitgangspunt bij de Wet Werk en Bijstand (WWB). Wie een bijstandsuitkering ontvangt, is verplicht om passend werk te zoeken en te aanvaarden of een re-integratietraject te volgen.

Bijverdienen met een bijstandsuitkering leidt tot een lagere uitkering. Soms wordt een deel van het loon dat de bijstandsgerechtigde met werken verdient niet meegeteld. Voor zes maanden kan een kwart van het salaris worden behouden. Vanaf 1 januari 2011 geldt hiervoor het maximumbedrag van € 189 netto per maand.

Gevolgen bijverdienen met uitkering

In het algemeen kan worden gesteld dat bijverdienen met een uitkering een lagere uitkering tot gevolg heeft. Of werken loont, hangt af van het soort uitkering dat u ontvangt. Maar werk gaat altijd voor een uitkering. Daarom wordt steeds meer de nadruk gelegd op de werkzaamheden die mensen met een uitkering wel kunnen doen. Bovendien geeft werken en het contact met collega’s voldoening en daginvulling.
Gerelateerde artikelen
Hoogte Wajong uitkering 2012Hoogte Wajong uitkering 2012De Wajong (Wet Arbeidsongeschiktheid Jonggehandicapten) is ingrijpend veranderd vanaf 1 januari 2010, als gevolg van de…
Thuiswerken en een uitkering ontvangenThuiswerken en een uitkering ontvangenThuiswerk is een bron van inkomsten en voor veel mensen is het ook de enige manier om een extraatje te verdienen. Zo zij…
Herkeuring WajongHerkeuring WajongAlle mensen die een Wajong-uitkering ontvangen, worden de komende jaren onderworpen aan een herkeuring. De Wajong blijft…
Bronnen en referenties
  • UWV
  • Rijksoverheid

Reageer op het artikel "Bijverdienen met uitkering"

Reacties

Jonathan, 10-10-2017 00:01 #16
Hoi, hoeveel mag je houden van een geneeskunde onderzoek met vergoeding? Zou 800 euro krijgen voor 7 dagen onderzoek. Ik heb een bijstandsuitkering en wil graag weten wat ik mag houden en wat er van mijn uitkering wordt afgehaald.

Mvg Jonathan

Orry Sprangers, 12-09-2016 16:38 #15
Hoeveel verdien ik precies met een 32 uur contract en een wajong uitkering? Ik ben niet arbeidsongeschikt maar heb een verleden opgelopen waar door ik niet aan werk kon komen. Ik heb het laagste wat je kan krijgen en ik wil wil graag weten wat ik er aan over hou. Ik ben 20 jaar.

M. Reuvekamp, 08-02-2016 16:13 #14
Ik heb mijn carport laten renoveren door iemand die, blijkt nu, al een uitkering heeft. Hij blijkt een eigen klussenbedrijf te bezitten zoals hij zelf beweert. Ben ik verplicht om aangifte tegen hem te doen wegens fraude?

Lucien, 11-12-2015 11:38 #13
Ik geef 6 dagen (48 uur) per jaar les als freelancer; dat deed ik ook al naast mijn loondienst functie. Ik ben nu 2 jaar werkeloos en heb ww. Wordt het inkomen uit deze 48 uur gekort op mijn uitkering?

Elvira, 27-11-2015 23:16 #12
Hallo,

Ik had even een vraag.
Sinds juli dit jaar werk ik bij mijn stage.
En heb een Wajong uitkering nieuwe regeling ik heb daarbij een 0 urencontract ik maak gemiddeld zo 22 uur per week maar in de Decembermaand kan het ook zo 35 uur zijn.
Ik kwam erachter dat wanneer ik bij huis loop 950 euro bruto heb.
Daar doe ik dan niets voor.

Nu had ik deze maand van het uwv 450 euro gekregen en van mijn werk 500 euro.
Daarbij kwam ik erachter dat ik zowel loonheffing had bij Intratuin als bij het UWV.

Nu druk bezig alles om te laten zetten zodat ik bij het UWV alleen mijn loonheffing ga krijgen.
Maar gaat dit alsnog lonen voor mij?
Nu was mijn loonheffing al 170 euro bij het UWV op een berekening van 620 euro bruto.

Op mijn werk is er loondispensatie aangevraagd dit houdt in dat mijn werk maar de helft hoeft uit te betalen.
Krijg ik niet veel minder als mijn andere collega's?

Ik schrijf dit omdat ik op dit moment gewoon
het idee heb dat ik voor noppes aan het werk ben.
'
Ik zou graag duidelijkheid willen en dat ik eindelijk kan inzien dat het misschien toch wel lonend is om te gaan werken.

Mevrouw M., 21-08-2015 22:35 #11
Mag je naast een bijstandsuitkering zwart werken?

Diane Staak, 11-02-2015 21:08 #10
Mijn man werd gebeld door iemand die hem 12 uur werk heeft aangeboden om pc's van de een uwv kantoor naar een andere. Hij zou minimum loon betaald worden 8 euro per uur (zijn salaris was 25,12 per uur toen hij werkte). Hij kreeg 67 euro, en vandaag heeft de uwv hem gekort, ipv aanvullen heb hun de uren eraf gehaald, dus 12 uur van 75% van 25.12. Stelletje oplichters. Hij heeft gebeld en er werd gezegd: dan had je de uren niet moeten werken!

Sinan, 21-11-2014 23:42 #9
Je kan gewoon beter paar uur zwart werken in weekend ofzo die je contant krijgt en die geld dan op je spaarrekening zet wie kom hier achter? niemand! dus je kan al die zwart geld sparen naast je spaarrekening of je moet het wit werk doen naast bijstand dan word dat gekort op je uitkering maar dan kan je beter dus zwart geld maken en sparen dat is het beste Succes!

Alexander, 25-10-2014 21:52 #8
Weet iemand toevallig hoe het zit als je een Wajong uitkering hebt. Je wilt aan het werk, je hebt gesolliciteerd en je mag komen op proef 2 maanden 40 uur werkweek (logies lijkt me). Maar wat schept mijn verbazing je wordt er niet voor betaald in die 2 maanden omdat ik een Wajong hebt. Ik snap dat ik gekort wordt tot aan mijn Wajong dat is wel 200 euro in de maand. Maar je gaat toch veel meer verdienen dan 200 euro in de maand als je 40 uur werk in de week. Weet iemand hier antwoord op?

Rob, 20-08-2014 15:39 #7
Weet iemand hoe er wordt omgegaan met winst uit onderneming en een wwb uitkering?
Bij mijn case manager krijg ik alleen schimmige antwoorden.

Kees, 07-12-2013 09:17 #6
Idd, het loont helemaal niet, je kan beter thuis zitten niks doen en volledige uitkering hebben zien gestort. We gaan er achter uit en niet vooruit.dat is zo jammer, ik heb aangegeven bij dewwerk gever te willen stoppen. Omdat ik werk heb en wat bij verdien zit ik daardoor bij d voedselbank en kleding bank. Ergvoor woorden

Clasquin, 21-11-2013 21:10 #5
Ik zit in de WW. Mij vraag is: Ik heb ergens gelezen dat ik 150 euro per maand mag bij verdienen met een maximaal 1500 euro per jaar. Klopt dit?

Beedee, 25-02-2013 11:50 #4
Werken naast een uitkering loont absoluut niet. Bij elke loonstrook zit al mijn vakantiegeld, dit wordt volledig gekort. Ik heb dus geen vakantiegeld.
Ook krijg ik, als invaller 10% bovenop mijn loon zodat ik kan sparen voor vrije dagen. Echter, dit bedrag wordt ook volledig gekort op de bijstand. Ik heb dus én geen vakantiegeld, én ik kan geen vakantie opnemen omdat ik dan geen inkomen heb.
dat is omgerekend een verlies van E880 (4 weken vrij) en E500 (vakantiegeld dat gekort is). Fijn hoor, weer gaan werken naast een uitkering. Iemand die niets doet is al snel zo'n E1300 rijker uit. bedankt!

Probiotisch, 27-10-2012 17:26 #3
Je kan beter een wajong hebben voor 2010 dan kun je 250 euro per maand extra erbij verdienen. daarboven word je gekort. als je een uitkering hebt na 2010 dan kun je direct bij de eerste euro alles inleveren, het loont pas bij 400 euro per maand extra te verdienen en dan nog krijg je een magere 70 euro voor jezelf. SCHADALIG

Vlissinger, 31-01-2012 00:36 #2
Nou dat is dus helemaal niet waar, hetgene wat ik verdien met werken wordt 100% ingehouden op de uitkering, vertel mij maar eens hoe dat kan!

Tikken, 20-12-2011 18:45 #1
Ik heb een vraag. Al jaren werk ik met behoud van Uitkering. Maandeijks verdien ik bij Werkgever € 408.30. De 25% die men vlgs de voorschriften mag verdienen, dus behouden, hoe wordt dit uitgekeerd aan mij?

Dit vraag ik omdat ik nog niet een bedrag heb ontvangen de afgelopen jaren, dus de werktoeslag. Hoe gaat dit normalerwijze.

Infoteur: Rebeccahoogers
Laatste update: 11-08-2011
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Regelingen
Reacties: 16
Schrijf mee!