InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Regelingen > Samenlevingscontract: voordelen & nadelen

Samenlevingscontract: voordelen & nadelen

Samenlevingscontract: voordelen & nadelen Omdat de wet voor samenwoners vrijwel niets regelt, zullen zij zelf actie moeten ondernemen, door bijvoorbeeld een samenlevingscontract op te stellen. Wat is een samenlevingscontract? Welke afspraken worden in het samenlevingscontract vastgelegd? Wat zijn de voordelen en nadelen van het samenlevingscontract en hoe kan het contract worden ontbonden?

Samenlevingscontract: wat is een samenlevingscontract?

Een samenlevingscontract is een schriftelijke overeenkomst waarin u afspraken maakt die betrekking hebben op het samenwonen. De afspraken kunnen gaan over de verdeling van de boedel, de bijdrage in de kosten van levensonderhoud et cetera.

Afspraken in samenlevingscontract

De exacte invulling van het samenlevingscontract bepaalt u in overeenstemming met uw partner. U mag zelf bepalen welke afspraken u in het samenlevingscontract vastlegt, mits ze niet in strijd zijn met de wet. U kunt afspraken maken over bijvoorbeeld:
  • De financiële bijdrage in de kosten van levensonderhoud
  • De verdeling van de kosten van het huishouden
  • Wel of geen gezamenlijke bankrekening
  • De verdeling van de boedel na ontbinden van het samenlevingscontract
  • Afspraken over de woning
  • Verblijfsbeding

Wat is een verblijfsbeding?

Het is mogelijk om een verblijfsbeding op te laten nemen in het samenlevingscontract. Een verblijfsbeding regelt dat gemeenschappelijke bezittingen na het overlijden van een partner tot het eigendom behoren van de andere partner.

Samenlevingscontract opstellen bij notaris

Het is verstandig om een samenlevingscontract te laten opstellen bij de notaris. Een notaris hanteert een hoog uurtarief. Daarom is het aan te raden om voorafgaand aan het gesprek informatie in te winnen over de voordelen, nadelen en voorwaarden van het samenlevingscontract.

Voordelen samenlevingscontract

Een notarieel samenlevingscontract biedt een groot aantal voordelen.:
  • Recht op nabestaandenpensioen. Bij veel pensioenfondsen is een notarieel samenlevingscontract verplicht om de partner te kunnen aanmelden voor het nabestaandenpensioen/partnerpensioen. De eisen verschillen per fonds.
  • Afspraken over een mogelijke scheiding: Rechtszaken kunnen worden voorkomen door zaken rondom boedelverdeling/de gezamenlijke woning te regelen in het samenlevingscontract
  • Belastingvoordelen met samenlevingscontract: grotere belastingvrijstellingen en minder belasting
  • U kunt regelen dat u allebei in het huis kunt blijven wonen als de ander iets overkomt
  • De boedelverdeling is duidelijk
  • Duidelijke afspraken op het gebied van wie welk deel van de huishouding betaalt
  • U bepaalt wie welk deel van de hypotheek bepaalt
  • Minder kans op ruzie of onenigheid met familieleden in het geval van overlijden

Nadelen samenlevingscontract

  • U kunt alleen met betrekking tot de gezamenlijke goederen afspreken dat u deze aan de overblijvende partner wilt nalaten. U bent namelijk nog steeds geen erfgenaam van elkaar: dat blijft de familie van de overledene. Daarvoor moet u een testament op laten maken. Om dezelfde reden kan een samenlevingscontract ook problemen opleveren als u kinderen heeft (in verband met het erfrecht)
  • De notariskosten die verbonden zijn aan het opstellen van de samenlevingsovereenkomst worden uiteraard ook tot de nadelen gerekend
  • Het samenlevingscontract moet worden bijgesteld als uw situatie veranderd, bijvoorbeeld door gezinsuitbreiding.

Conclusie: voordelen & nadelen samenlevingscontract

Het opstellen van een samenlevingscontract middels een notariële akte biedt vele voordelen, zoals het regelen van recht op nabestaandenpensioen, het vastleggen van afspraken op financieel gebied, belastingvoordelen en het voorkomen van slepende rechtszaken als gevolg van scheiding. De nadelen zijn de hoge notariskosten, het feit dat u een apart testament moet opstellen om elkaars erfgenaam te worden en dat het samenlevingscontract moet worden bijgesteld als er veranderingen optreden in uw situatie. De conclusie is dat het verstandig is om een samenlevingscontract op te stellen, omdat er duidelijk meer voordelen dan nadelen zijn.
Gerelateerde artikelen
Samenwonen met samenlevingscontractSamenwonen met samenlevingscontractJe besluit te gaan samenwonen én samen een huis te kopen. Het samen kopen van een huis om te gaan samenwonen is een leuk…
Waarom een samenlevingscontract?Waarom een samenlevingscontract?Samenwonen met of zonder samenlevingscontract in 2019? Samenwonen zonder samenlevingscontract betekent dat er wettelijk…
Wat kost een notaris: hoeveel notariskosten?Wat kost een notaris: hoeveel notariskosten?Een testament opstellen of de aankoop van een huis gaat via de notaris en dat betekent dus notariskosten betalen, maar b…
Een samenlevingscontractGeregeld hoor je van samenwonende stelletjes dat ze een samenlevingscontract hebben ondertekend. Hierin hebben ze afspra…
Testament zonder notaris (Hema)Testament zonder notaris (Hema)Iedereen kan in beginsel een testament laten opstellen, maar is een testament opstellen ook mogelijk zonder een notaris…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Unsplash, Pixabay
  • Rijksoverheid
  • Basisboek Recht - L. Janssen

Reageer op het artikel "Samenlevingscontract: voordelen & nadelen"

Reacties

Dorja, 11-07-2018 18:03 #5
Ik wil een samenlevingscontract gaan afsluiten om het recht nabestaandenpensioen te regelen voor mijn partner die vrijwel geen pensioen heeft. De inboedel die grotendeels van mij is wil ik hem ook na laten. De woning is mijn eigendom en er rust nog maar een hele kleine hypotheek/bouwdepot op. In feite zit mijn kapitaal dus grotendeels in het huis. We zijn nog niet zo lang samen en ik vind het wat ver gaan om alles aan hem na te laten. Hoe kan ik dit regelen zodat mijn 2 volwassen uitwonende dochters toch het overgrootste erfdeel krijgen? Dat kan in een testament maar ik zou het naar vinden als hij, vooral als hij oud is, uit het huis zou moeten voor de verkoop. Nu (we zijn 61-57 jaar) zou dat de beste optie zijn, dan heeft hij een pensioen en een wat kleiner deel ( een vijfde of zoiets) van de erfenis. Ik wil de erfbelasting zo laag mogelijk houden. Beetje een dilemma dit alles maar wil toch wel wat vast gaan leggen. Bij mijn testament dat ik nu heb gaat alles naar mijn kinderen.

Prima, 25-05-2017 16:38 #4
Ik heb zorg wonen, mijn moeder woont bij mij. Kan je dan ook een samenlevingscontract opstellen?

Haverbeke Liliane, 03-05-2016 21:29 #3
Een vraagje, ik geniet van een overlevingspensioen, ben ik dit kwijt als ik een samenwoningscontact afsluit met mijn vriend?

Maas, 02-12-2013 09:26 #2
Goedenmorgen,
mijn vraag:
Ik heb een samenlevingskontrakt met mijn vriendin.Ik zelf ben eigenaar van een eenmansbedrijf in nederland. kan een curator bij een failliesement van mijn eenmanszaak mijn partner mede aansprakelijk stellen en kan deze bv beslag leggen op de rekeningen bij de bank van mijn partner? en hoe zit het met inboedel en auto die op haar naam staan?

graag antwoord
corneluis maas

De Kock Arthur, 21-11-2013 22:01 #1
Overblijvende echtgenoot of echtgenote moet erfenisrechten betalen voor totaal inboedel/later moeten kinderen er nog eens op betalen.hoe kan men dat voorkomen?wij hebben een samenlevingscontract.

Infoteur: Rebeccahoogers
Gepubliceerd: 06-05-2011
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Regelingen
Reacties: 5
Schrijf mee!