Een goed pensioenplan? - regel het zelf!

Een goed pensioenplan? - regel het zelf! Een pensioen krijgen was altijd zo simpel: je werkte hard en als je dan tussen de 60 en 65e stopte met werken dan kreeg je je pensioen. Tegenwoordig is het allemaal niet meer zo zeker en simpel. Met het vergrijzen van de bevolking, de economische crisis enzovoorts ziet het ernaar uit dat we tot zeker ons 67e jaar nog moeten doorwerken en hoeveel pensioen je dan nog ontvangt is afwachten.

Wat is een pensioen?

Een pensioen is een inkomensvervangende voorziening bij ouderdom, overlijden of arbeidsongeschiktheid. Het vult de AOW aan waar iedereen in principe recht op heeft. Als je altijd in Nederland gewerkt of gewoond hebt, krijg je vanaf je 65ste jaarlijks een brutobedrag van zo'n 13.369 Euro (kan per jaar varieren). Bovenop deze AOW kun je zelf - of via je werkgever- sparen voor een aanvullend pensioen.

Collectief of zelf sparen?

Wie een vast arbeidscontract heeft, is vaak via een collectieve regeling verbonden aan een gezamenlijk pensioenfons. Dat kan voordeliger zijn omdat gemaakte kosten worden gedeeld door meeerdere medewerkers. Dee fondsen zijn heel lang een stabiel gegeven geweest. Maar sinds de financiele crisis in 2008 hebben juist deze fondsen het zwaar te verduren gekregen. Of ze dan aan hun verplichtingen kunnen blijven voldoen als wijzelf 65+ zijn, is nog maar de vraag.

Je kunt (en het zou ook verstandig zijn) ook zelf voor je pensioen gaan sparen. Zet geld opzij op een spaarrekening waar je maandelijks een bepaald bedrag op stort en waar je tot aan je 65e (of misschien iets eerder) niet bij kan.

Berekening

Een tip is om toch eerst te proberen van je hypotheekschulden af te komen. Als die namelijk zijn afgelost kun je heel goedkoop wonen, je betaald dan alleen nog maar enkele kosten zoals gas, water, licht en bepaalde verzekeringen.

Hoe groot je aanvullen pensioen zou moeten zijn is afhankelijk van je bestedingsbedrag gedurende je (werkende) leven.Je zou ervan uit kunnen gaan dat je met 70% van je huidige inkomen zou moeten kunnen rondkomen. Neem dit bedrag en trek hiervan je AOW af, dus 70% van je jaarlijkse inkomen min de 13.369 Euro. Bereken dan hoeveel geld je zou moeten sparen per maand als je ervan uit gaat dat je zo'n 82-83 jaar oud zal worden.

Dit kan een fiks bedrag zijn wat je per maand zou moeten gaan sparen, maar we hebben dan ook niet de uitkering van je aanvullende pensioen meegerekend, omdat het onzeker is wat je omstreeks deze tijd zal ontvangen.

Je hebt nu ongeveer een idee en een richtlijn hoeveel je zelf zou moeten/mogen/kunnen sparen wil je later toch rustig van je oude dag kunnen genieten.
Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Stevepb, Pixabay
  • www.managementsupport.nl

Reageer op het artikel "Een goed pensioenplan? - regel het zelf!"

Infoteur: Esthercita79
Laatste update: Januari 2017
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Regelingen
Schrijf mee!