InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Regelingen > Bezwaarschrift indienen

Bezwaarschrift indienen

Hoe kunt u een bezwaarschrift opstellen? Aan welke eisen moet een bezwaarschrift voldoen? Als u het niet eens bent met een beslissing die een overheidsinstantie heeft genomen, kunt u zich tegen het besluit verzetten door een bezwaarschrift in te dienen.

Beschikkingen

Meestal wordt er een bezwaarschrift geschreven naar aanleiding van een beschikking. Een beschikking is een schriftelijk besluit dat afkomstig is van een bestuursorgaan, gericht op een individuele persoon of op een concrete zaak.

Bezwaar maken – Bezwaarschrift indienen

Wie het niet eens is met een besluit van een bestuursorgaan (overheidsinstantie) , moet eerst schriftelijk bezwaar maken bij het bestuursorgaan die de beschikking genomen heeft. Het is in de meeste gevallen niet mogelijk om direct in beroep te gaan bij de rechtbank.

Indienen van een bezwaarschrift

De eerste stap in het verzet tegen een beschikking is het opstellen van een bezwaarschrift. Een bezwaarschrift is een brief waarin de belanghebbende uitlegt waarom hij het niet eens is met het besluit. Het bezwaarschrift is gericht aan de overheidsinstantie die de beslissing heeft genomen.

Eisen bezwaarschrift

Een bezwaarschrift moet aan een aantal eisen voldoen. In een bezwaarschrift staan in ieder geval vermeld:
  • Uw naam en adres
  • De datum van het bezwaarschrift
  • Een omschrijving van de beslissing waarmee u het niet eens bent
  • Stuur een kopie mee van de beslissing
  • U moet de inhoudelijke bezwaren tegen het besluit aangeven: waarom bent u het oneens met het besluit?
  • Uw handtekening

Termijn bezwaarschrift indienen

Als u te laat bent met het indienen van een bezwaarschrift, wordt uw bezwaarschrift niet meer in behandeling genomen. U hebt dan geen mogelijkheden meer om tegen de beslissing in verzet te gaan. Over het algemeen bedraagt de termijn zes weken. De termijn begint te lopen met ingang van de dag na de verzending van de beschikking.

Bezwaarschrift geen schorsende werking

Als de overheidsinstantie een bepaalde beslissing heeft genomen en als u daartegen bezwaar maakt, heeft dit geen schorsende werking. Het besluit blijft instant en de gevolgen van het besluit waartegen u bezwaar hebt gemaakt, lopen door.

Wanneer bericht over bezwaarschrift?

Voordat de het bestuursorgaan een beslissing neemt, wil zij meestal eerst in gesprek gaan met de belanghebbende (degene die het bezwaarschrift heeft ingediend). Dit wordt “horen van de belanghebbende” genoemd. U hebt dan de gelegenheid om uw bezwaarschrift mondeling toe te lichten.

Beschikking op bezwaar

Overheidsinstanties zijn verplicht om een beslissing te nemen over het bezwaarschrift: de “beschikking op bezwaar”. U krijgt deze beschikking op bezwaar thuisgestuurd. De gemeente heeft zes weken de tijd om te reageren op het bezwaarschrift. Deze periode kan worden verlengd met vier weken. Het UWV en de SVB hebben dertien weken de tijd.
Gerelateerde artikelen
Bezwaar, beroep, hoger beroepBezwaar, beroep, hoger beroepDit artikel beschrijft de procedure van bezwaar, beroep en hoger beroep. Als u het oneens bent met een beslissing van ee…
Het BezwaarschriftBent u het niet eens met een besluit van een bestuursorgaan? Dan kunt u in de meeste gevallen een bezwaarschrift indiene…
Bezwaar maken tegen verkeersboeteAls u het niet eens bent met een parkeerboete of andere verkeersboete (bekeuring) kunt u bezwaar maken door een bezwaars…
De procedure in bezwaarDe procedure in bezwaarNadat u een bezwaarschrift heeft ingediend bij een bestuursorgaan, start de bezwaarschriftprocedure pas echt. Het bestuu…
Bestuursprocesrecht in het kortBestuursprocesrecht in het kortIn de Algemene wet bestuursrecht vinden wij, naast het materiële bestuursrecht, ook het bestuursprocesrecht. Deze vorm v…
Bronnen en referenties
  • Rijksoverheid

Reageer op het artikel "Bezwaarschrift indienen"

Infoteur: Rebeccahoogers
Gepubliceerd: 24-01-2011
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Regelingen
Schrijf mee!