InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Regelingen > Begrafenissen en het herdenken van de overledenen

Begrafenissen en het herdenken van de overledenen

Begrafenissen en het herdenken van de overledenen Begin november staan we allemaal even stil bij de dood en herdenken we onze overledenen. De meesten liggen begraven op een kerkhof of in een urne in het columbarium. Toch zijn er andere mogelijkheden, waar mensen niet altijd aan denken. Zo kan je je dierbare partner of kind altijd met je meedragen in een ring. Je as kan je laten uitstrooien in zee. Ook via orgaandonatie kan je dierbare verder leven. Een beetje luguber misschien, maar toch eens iets om even over na te denken.

Rouwjuwelen: ringen en sieraden

De winnaar van het International Funeral Awards 2010, Nick Wouters, heeft wel iets heel bijzonders uitgevonden. Een ring met het profiel van de overledene, zodanig dat je hem of haar steeds bij je draagt. De Contura-ring komt in verschillende legeringen, namelijk goud, platina of titaan en in verschillende breedtes (van 8 tot 14 mm). De prijs valt best mee: voor 400 euro heb je er al eentje. Naargelang legering en breedte loopt de prijs natuurlijk op, tot zo'n 3000 euro. Voor wie nog verder wil gaan, bestaan er ook begrafenisondernemers die een klein beetje as van de overledene in een sieraad doen, dat dan rond de hals kan worden gedragen. De ontwerpen zijn velerlei. Het kan een kruisje zijn, maar ook een hartje, een letter, een geometrische vorm of een dolfijn. Ook as in een ring is mogelijk. Het as van overleden dieren kan men op deze manier ook steeds bij zich dragen.

Alternatieve doodskisten

In België zijn ze nog niet verkrijgbaar. In Nederland daarentegen heeft men al grafzerken met wel heel bijzondere vormen. Wat dacht u van een graf in de vorm van een biljarttafel, van een gitaar, van een krat bier of nog een Iphone. Om extra aan te geven wat de hobby of het beroep van de overledene was. Erg persoonlijk wel.

Biologisch afbreekbare urnen

In Vlaanderen is het een feit: men kan nu de as van de overledene in een biologisch afbreekbare urne laten bewaren. Wanneer de urne dan helemaal verteerd is, wordt het as van de overledene terug één met de natuur.

As uitstrooien in zee

In België mag de as van een dierbare worden uitgestrooid in de aan België grenzende territoriale wateren onder de voorwaarden die de Koning bepaalt.

Begrafenissen en asverstrooiing op andere plaatsen dan een begraafplaats

Dit mag alleen wanneer de overledene zelf dit op voorhand schriftelijk heeft vastgelegd of door de ouders van een minderjarige na het overlijden. De as mag dan uitgestrooid worden op een andere plaats maar niet op een openbare plaats (behalve het kerkhof, want dit is ook een openbare plaats). Wanneer de grond eigendom is van een derde, moet deze zijn toestemming geven. Indien de overledene over dit alles geen testament heeft gemaakt, kan ook de echtgeno(o)t(e) of de wettelijk samenwonende hierover beslissen, samen met alle bloedverwanten in eerste graad. Is iedereen het eens, dan moet het op papier worden gezet.

Een urne thuis bijzetten

Ook dit mag in België, maar de persoon die de sierurne in huis heeft, is er wel verantwoordelijk voor. Partner en bloedverwanten in eerste graad moeten hun toestemming geven. Wil deze persoon de sierurne niet meer, dan moet deze bijgezet worden in een columbarium of moet de as uitgestrooid worden op een begraafplaats. Is de persoon die de urne in huis had overleden, dan moeten de nabestaanden voor de urne zorgen. De urne mag dus niet zomaar zonder meer vernietigd worden. Op de Funeral Awards werd de "For ever Lasting Memorial" met een prijs beloond. Het gaat hier om een kastje met deurtjes. In het kastje is een klein altaartje, een lade voor de as en een plankje voor een kaarsje. U kan het open laten staan of dichtklappen. Prijs voor dit alles: 1200 euro. Maar ook wanneer de as op deze manier wordt bewaard, blijft de persoon die de as heeft hiervoor verantwoordelijk. De urne mag onder geen beding open gemaakt worden.

Verder leven door orgaandonatie

Wanneer iemand overlijdt ten gevolge van een ongeluk bijvoorbeeld, kunnen er binnen een bepaalde tijdspanne organen worden weggenomen en aan andere mensen geschonken worden voor transplantatie. Op deze manier kan een overleden persoon meerdere mensen helpen die falende organen hebben. De tijdspanne waarin de organen bruikbaar blijven, is erg kort en dus moeten de nabestaanden een zeer moeilijke beslissing op een zeer korte tijdspanne nemen op een moment waar ze heel wat anders aan hun hoofd hebben. Wil een minderjarige persoon zijn organen doneren, dan kan die persoon zelf best bij leven een soort testamentje maken waar dit instaat, zodanig dat zijn nabestaanden de keuze niet voor hem moeten maken. Anders wordt het een heel persoonlijke beslissing door de nabestaanden. Sommigen zullen het niet over hun hart krijgen, omdat ze willen dat het lichaam van hun dierbare intact blijft. Anderen zullen het wel doen, omdat ze vinden dat hun overledene zo blijft voortleven in een ander mens. Voor volwassenen stelt de Belgische wetgeving dat elke Belg of buitenlander die langer dan 6 maanden is ingeschreven in het Vreemdelingenregister vanaf 18 jaar automatisch orgaandonor is, zonder verdere administratieve stappen. Toch kan familie in de eerste graad of partner de orgaandonatie weigeren na overlijden. Men kan bij leven zelf expliciet orgaandonatie weigeren of zich expliciet opgeven als orgaandonor. Dit kan u schriftelijk regelen via het gemeentehuis of bij ziekenhuisopname.

Schenking van lichaam voor wetenschappelijk onderzoek en praktisch onderwijs

Men kan er ook voor kiezen om zijn lichaam te schenken aan de wetenschap. Na het overlijden wordt het lichaam dan gebruikt voor onderwijs aan studenten van de Faculteit Geneeskunde en aan chirurgen, die er nieuwe technieken op aanleren. Op andere lichamen wordt dan weer wetenschappelijk onderzoek verricht. Kortom, u bewijst er de wetenschap een grote dienst mee wanneer u uw lichaam schenkt.

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • GVA 25 oktober 2010
  • www.uzgent.be

Reageer op het artikel "Begrafenissen en het herdenken van de overledenen"

Infoteur: Mapa
Laatste update: 23-06-2015
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Regelingen
Schrijf mee!