InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Regelingen > Waarom moet ik een aanbetaling doen?

Waarom moet ik een aanbetaling doen?

Waarom moet ik een aanbetaling doen? Wellicht heeft iedereen wel eens iets gekocht, waar eerst een aanbetaling voor gedaan moest worden. Eerder kon de feitelijke bestelling niet gedaan worden. Waarom vragen winkeliers om een aanbetaling, is het verplicht en wat kunt u als consument doen? Dit artikel geeft hier informatie over.

Wat is eigenlijk een aanbetaling?

Volgens het woordenboek is definitie van een aanbetaling: "Een eerste betaling bij aankoop op afbetaling". Stelt u zich voor dat u alle vloeren in uw woonhuis wilt laten aankleden met vloerbedekking. U koopt dan feitelijk op afbetaling. Pas wanneer het product (de vloerbedekking) is geleverd en door de tapijtleverancier is gelegd (de dienst), zult u betalen. Wanneer u alvast een gedeelte van de feitelijke afbetaling betaalt, is er sprake van een aanbetaling.

Waarom vragen winkels om een aanbetaling?

Wanneer u als klant een gedeelte van de totale aankoopsom "aanbetaalt", geeft u daarmee een stukje vertrouwen aan de winkel dat u het restant ook zult betalen. U heeft immers al een gedeelte betaald. Daarnaast heeft de winkelier alvast een gedeelte van de totale verkoopwaarde. Daarnaast heeft de winkel op de dag van betaling, iets meer geld. Wanneer een winkel eerder over geld kan beschikken is dat beter voor zijn of haar liquide middelen.

Is het verplicht om een aanbetaling te doen?

Het is volgens de wet niet verplicht om een aanbetaling te doen. Wel kunnen er afspraken hierover gemaakt worden. Wanneer u als klant dan vervolgens "tekent" of akkoord gaat met de voorwaarden, dan bent u dit overeengekomen en gaat u akkoord met een aanbetaling. Wettelijk gezien is het dus geen eis om een koopovereenkomst aan te kunnen gaan.

Als er niets is afgesproken, kan er wettelijk gezien niet meer dan 50% worden gevraagd als zijnde aanbetaling. Het is wel verstandig om de kleinere letters te lezen of een en ander goed af te spreken en vast te leggen. Wanneer ergens bijvoorbeeld 75% staat en u tekent, dan gaat u hiermee akkoord. Opletten dus!

Zijn er risico's wanneer een aanbetaling wordt gedaan?

Stel dat u een aanbetaling heeft gedaan voor de levering van nieuwe gordijnen. Wanneer de winkel vervolgens failliet gaat, heeft u in basis geen recht op teruggave van de aanbetaling. U bent het bedrag kwijt. Sommige winkels maken gebruik van een zogenaamde aanbetaling garantie en dan zou u wel (onder bepaalde voorwaarden) een bedrag terug krijgen.
© 2010 - 2019 Ferrie, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Een aanbetaling doenEen aanbetaling doenEen aanbetaling doen: is een aanbetaling verplicht? Een koelkast, een pc of nieuwe keuken: soms kan de verkoper eisen da…
Aanbetaling doen: alleen als er garanties zijnAanbetaling doen: alleen als er garanties zijnHet risico van een aanbetaling doen is soms groot. Is er niets geregeld, dan is iemand al zijn geld kwijt als het desbet…
Aanbetalen? De regelsAanbetalen? De regelsBij grote aankopen als een keuken of auto is het vrij normaal: aanbetalen. De winkelier vraagt dan een bedrag vooruit te…
Een aanbetaling voor een product mag niet te hoog zijnEen aanbetaling voor een product mag niet te hoog zijnEen aanbetaling wordt vaak gevraagd bij de bestelling van een grotere, duurdere aankoop. Ook voor een bouw of verbouwing…
Winkel failliet, wat zijn uw rechten?Winkel failliet, wat zijn uw rechten?Op het moment dat een winkel failliet is verklaard, hebt u niet meer de mogelijkheid om uw spullen of uw geld terug te h…
Bronnen en referenties
  • www.google.nl
  • www.consuwijzer.nl

Reageer op het artikel "Waarom moet ik een aanbetaling doen?"

Reacties

Marion ter Stege, 27-09-2013 13:44 #3
Goedemiddag
Heb bij een laminaatwinkel (waar ik vaste klant was) vinyl besteld voor eerste eigen huis zoon, ik deed dat omdat ik daar vaste klant was, betaalde 50 euro aan. Zou een week later gelegd worden, maar ze kwamen nog even opmeten en (wij hadden alle maten exact opgemeten) en nu werd het meteen 150 euro duurder, nog ok, maar toen ik andere winkels binnenging bleek dat dit wel heel duur is en belde dat we er toch vanaf zagen ivm de prijs, krijg dus de 50 euro niet terug, is dat normaal? op bon stond geen bedrag, alleen de 50 euro aanbetaling.

Ton Smeets, 21-09-2011 20:35 #2
Vraag over een aanbetaling: ik heb een aanbetaling gedaan voor een cursus. Door gezondheid kan ik niet aan de cursus deelnemen (doktorsverklaring). Ik krijg de aanbetaling niet terug. Wat zijn mijn rechten in deze?

Jos, 23-08-2011 00:27 #1
Vraagje;; iemand doet een aanbetaling; 3 maanden later heeft ie het nog niet opgehaald.
Hoe lang ben ik verplicht het artikel terug te houden en ben ik verplicht het bedrag terug te geven (als ie er alsnog om komt op een gegeven moment). In mijn bedrijf zijn hier geen regels over vast gelegd. Hoe zit dit wettelijk?

Infoteur: Ferrie
Gepubliceerd: 14-09-2010
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Regelingen
Reacties: 3
Schrijf mee!