Waarom moet ik een aanbetaling doen?
Wellicht heeft iedereen wel eens iets gekocht, waar eerst een aanbetaling voor gedaan moest worden. Eerder kon de feitelijke bestelling niet gedaan worden. Waarom vragen winkeliers om een aanbetaling, is het verplicht en wat kunt u als consument doen? Dit artikel geeft hier informatie over.
Wat is eigenlijk een aanbetaling?
Volgens het woordenboek is definitie van een aanbetaling: "Een eerste betaling bij aankoop op afbetaling". Stelt u zich voor dat u alle vloeren in uw woonhuis wilt laten aankleden met vloerbedekking. U koopt dan feitelijk op afbetaling. Pas wanneer het product (de vloerbedekking) is geleverd en door de tapijtleverancier is gelegd (de dienst), zult u betalen. Wanneer u alvast een gedeelte van de feitelijke afbetaling betaalt, is er sprake van een aanbetaling.
Waarom vragen winkels om een aanbetaling?
Wanneer u als klant een gedeelte van de totale aankoopsom "aanbetaalt", geeft u daarmee een stukje vertrouwen aan de winkel dat u het restant ook zult betalen. U heeft immers al een gedeelte betaald. Daarnaast heeft de winkelier alvast een gedeelte van de totale verkoopwaarde. Daarnaast heeft de winkel op de dag van betaling, iets meer geld. Wanneer een winkel eerder over geld kan beschikken is dat beter voor zijn of haar liquide middelen.
Is het verplicht om een aanbetaling te doen?
Het is volgens de wet niet verplicht om een aanbetaling te doen. Wel kunnen er afspraken hierover gemaakt worden. Wanneer u als klant dan vervolgens "tekent" of akkoord gaat met de voorwaarden, dan bent u dit overeengekomen en gaat u akkoord met een aanbetaling. Wettelijk gezien is het dus geen eis om een koopovereenkomst aan te kunnen gaan.
Als er niets is afgesproken, kan er wettelijk gezien niet meer dan 50% worden gevraagd als zijnde aanbetaling. Het is wel verstandig om de kleinere letters te lezen of een en ander goed af te spreken en vast te leggen. Wanneer ergens bijvoorbeeld 75% staat en u tekent, dan gaat u hiermee akkoord. Opletten dus!
Zijn er risico's wanneer een aanbetaling wordt gedaan?
Stel dat u een aanbetaling heeft gedaan voor de levering van nieuwe gordijnen. Wanneer de winkel vervolgens failliet gaat, heeft u in basis geen recht op teruggave van de aanbetaling. U bent het bedrag kwijt. Sommige winkels maken gebruik van een zogenaamde aanbetaling garantie en dan zou u wel (onder bepaalde voorwaarden) een bedrag terug krijgen.