Alimentatie is fiscaal aftrekbaar

Op het moment dat partners scheiden, zijn ze vaak toch nog tot elkaar veroordeeld. Dit komt doordat de meest verdienende partner vaak nog financieel moet bijdragen. Daarnaast moeten beide financieel blijven bijdragen voor de kinderen. Bij een huwelijk in gemeenschap van goederen zijn de partners financieel aan elkaar gebonden. Op het moment dat de partners gaan scheiden, zijn ze in financieel opzicht nog niet van elkaar af. In het geval er kinderen voort zijn gekomen uit het huwelijk, moeten beide partners ook financieel bij blijven dragen voor de opvoeding van de kinderen. De ouder waar de kinderen bij in wonen, heeft over het algemeen recht op kinderalimentatie.

Daarnaast worden er vaak ook nog afspraken gemaakt over een alimentatie voor de voormalige partner. De ex-echtgenoot die het laagste inkomen heeft, kan alimentatie ontvangen van de meest verdienende ex-partner. De betaalde alimentatie (voor de ex) is fiscaal aftrekbaar. In eerste instantie moeten de voormalige partners proberen om hier zelf goede afspraken over te maken. Tegenwoordig wordt er vaak gekozen voor een mediator om de ex-partners hierin bij te staan.

Alimentatie is fiscaal aftrekbaar

Gedurende een periode van twaalf jaar kan de meest verdienende ex-partner verplicht worden om financieel bij te dragen aan de minst verdienende partner. Onderling is het mogelijk om hier afwijkende afspraken over te maken. De betaler van de alimentatie kan het bedrag fiscaal aftrekken als persoonsgebonden budget, en de ontvanger moet er juist weer belasting over betalen. De alimentatie die betaald moet worden aan kinderalimentatie is fiscaal niet aftrekbaar. Dit wordt gezien als reguliere kosten van het opvoeden van de kinderen. De ontvanger van de kinderalimentatie hoeft er ook geen belasting over betalen.

Periodiek alimentatie betalen of in één keer afkopen?

Het is mogelijk om een alimentatieverplichting in één keer af te kopen. Ook in dat geval is de bijdrage fiscaal aftrekbaar. Meestal zal het hierbij gaan om een groot bedrag in één keer, dus is de aftrek in dat jaar ook hoog. De betaler heeft hierdoor een kleiner fiscaal voordeel. Een deel van het betaalde bedrag valt mogelijk in een lager belastingtarief, waardoor het fiscaal gezien niet slim is. Er kleeft ook een gevaar aan het in één keer afkopen. Indien de ontvanger van de alimentatie het geld binnen een paar jaar volledig heeft uitgegeven en leeft van een uitkering, bestaat er een gevaar dat de alimentatieplichtige alsnog zal worden aangesproken voor een bijdrage in de bijstandsuitkering.

Waar is de hoogte van alimentatie van afhankelijk?

De hoogte van de verplichting van de ene partner is onder andere afhankelijk van het verschil in inkomen tussen de beide ex-partners. Indien één van beide geen inkomen heeft, kan de alimentatie hoog uitvallen. Het is zelfs mogelijk dat de ex-partner alimentatie moet betalen, terwijl het bedrag niet bij de ex terecht komt. Dit kan bijvoorbeeld het geval zijn bij een partner die een bijstandsuitkering ontvangt.

De ene ex-partner is overbedeeld

Als de ene partner meer aan waarde krijgt toebedeeld, is het mogelijk dat de partner die minder heeft ontvangen het teveel ontvangen van de ander ziet als een soort alimentatie. Hierdoor is het teveel toebedeelde bedrag aftrekbaar voor de minder toebedeelde en belast bij de partner die teveel heeft ontvangen.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Alimentatie is fiscaal aftrekbaar"

Reactie

Hoevenaar, 11-08-2013 15:20 #1
Als de achterblijvende partner met kinderen in de koopwoning blijft. en zij krijgt verder geen alimentatie.doordat partner onder de inkomensgrens zit. hoe dan omgaan met betaalde hypotheek rente door partner die vertrokken is? immers de helft moet dan als alimentatie worden opgegeven. terwijl zij alleen inkomen heeft uit bijstand met klein aantal uren werk.

Infoteur: Esmee
Gepubliceerd: Augustus 2010
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Regelingen
Reacties: 1
Schrijf mee!