InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Regelingen > Nix18: Waarom 'nix' voor je achttiende?

Nix18: Waarom 'nix' voor je achttiende?

Nix18: Waarom 'nix' voor je achttiende? Vanaf 1 januari 2014 is de minimumleeftijd voor alcohol- en tabaksverkoop verhoogd naar een leeftijd van 18 jaar. Als je jonger bent dan 18 jaar mag je dus geen tabak en/of alcohol kopen of in je bezit hebben. De nieuwe wet roept een heleboel reacties, zowel positief als negatief. Maar waarom 'nix' voor je achttiende?

Alcohol

Dat de leeftijdsgrens omhoog is gegaan naar achttien jaar is natuurlijk niet voor niks. In Nederland drinken jongeren gemiddeld meer dan in de rest van Europa. Alcoholgebruik onder jongeren neemt een groot aantal risico's met zich mee, daarom heeft de overheid besloten het alcoholgebruik onder jongeren te willen terugdringen.

Verslaving

Alcohol drinken op jonge leeftijd kan zorgen voor een vergroot risico op een verslaving later in het leven. Jongeren die voor hun vijftiende beginnen met drinken hebben maar liefst een vier keer zo groot risico op het ontwikkelen van een verslaving in vergelijking met diegene die op hun eenentwintigste pas beginnen. In Nederland is de gemiddelde leeftijd waarop voor het eerst wordt gedronken dertien jaar. Niet alleen het risico op het krijgen van een alcoholverslaving is verhoogd, ook het risico op andere verslavingen is hoger onder de jongeren die vroeg beginnen met drinken.

Hersenschade

Het menselijk brein ontwikkelt zich tot het vierentwintigste levensjaar. Alcoholgebruik kan deze ontwikkeling belemmeren en kan zorgen voor blijvende schade aan de hersenen. Als je als jongere regelmatig drinkt, kunnen concentratie, geheugen en het vermogen om weloverwogen keuzes te maken blijvend worden aangetast. Bij ernstig alcoholmisbruik (denk aan comazuipen) kan het zelfs zo zijn dat je op school een stapje terug moet doen.

Onveilige of ongewenste seks

Jongeren die alcohol nuttigen zijn meer seksueel actief dan jongeren die dit niet doen. Dit kan komen omdat je wanneer je onder invloed bent minder remmingen voelt. Daarnaast krijgen meisjes meer zin in seks als ze een kleine hoeveelheid alcohol op hebben. Hier is natuurlijk niks mis mee, maar seks onder invloed is ook vaker onveilige seks. Dit kan leiden tot ongewenste zwangerschappen en soa's (seksueel overdraagbare aandoeningen). Ook de kans op seksueel misbruik wordt groter door alcoholgebruik. Zowel alcoholgebruik door de dader als door het slachtoffer vergroot de kans op een verkrachting door man.

Alcoholvergiftiging

Bij een alcoholvergiftiging wordt de concentratie alcohol in je bloed zo hoog dat je bewusteloos raakt. Bij jongeren is deze grens eerder bereikt dan bij volwassenen.

Agressie en geweld

Tijdens het uitgaan kunnen de spanningen soms hoog oplopen. Een ruzie kan ontstaan door meerdere factoren, zo kunnen de drukte in de kroeg, de harde muziek en de temperatuur een rol spelen. Daarnaast speelt iemands persoonlijkheid ook een rol. Maar de cijfers liegen er niet om. Bijna driekwart van de daders is op het moment van het plegen van een geweldsdelict onder invloed. In maar liefst 86% van de gevallen gaat het om alcohol. Ook zorgt alcohol voor meer ongevallen in het verkeer.

Tabak

Niet alleen de leeftijdsgrens van alcohol is verschoven naar achttien jaar. Ook tabak mag je niet meer kopen of in je bezit hebben als je jonger bent dan achttien jaar. Maar waarom is tabak dan zo gevaarlijk?

Hersenschade

Uit wetenschappelijk onderzoek van de Vrije Universiteit is gebleken dat er bij jonge rokers een kans is op blijvende hersenschade. Volgens de onderzoeker is er voor jonge rokers een grotere kans dat zij later een aandachtsstoornis ontwikkelen. Daarnaast de zou de inname van nicotine leiden tot een grotere impulsiviteit, het eerder afhaken als het moeilijk wordt en een verminderde concentratie.

Kanker en hart- en vaatziekten

Roken vergroot ook de kans op het ontwikkelen van ziektes zoals longkanker, strottenhoofdkanker, mondholtekanker en nog vele andere soorten kanker. Ook hebben rokers een grotere kans op het krijgen van hart- en vaatziekten. Niet alleen de roker zelf heeft te maken met een verhoogd risico op deze ziektes, ook de mensen die passief roken (meerokers) hebben een grotere kans op longkanker en hart- en vaatziekten.

Verslaving

Als je begint met roken bestaat er een grote kans dat je verslaafd raakt aan de nicotine. Dit wil zeggen dat je lichaam afhankelijk wordt van de nicotine. Zodra je lichaam nicotine wil maar dit niet krijgt raak je geïrriteerd en wordt je onrustig, dit gevoel gaat pas weg als je weer een sigaret opsteekt. Rokers hebben ook sneller last van gele tanden, rimpels en een vervelende rokershoest. Daarnaast is roken ontzettend duur en dus een aanslag op je bankrekening. Ten slotte is de drempel om te starten met andere verslavende middelen lager als je ook al rookt.
© 2014 - 2019 Stepphhanie, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
NIX18 - Beschermt jongeren tegen alcoholNIX18 - Beschermt jongeren tegen alcoholVanaf 1 januari 2014 is het voor jongeren onder 18 verboden om alcohol te kopen of bij zich te hebben. Staatssecretaris…
De alcohol en tabakswetDe alcohol en tabakswetTot nog toe mocht men lichte alcohol en tabak kopen vanaf 16 jaar. Vanaf 1 januari 2014 is het echter zelfs verboden om…
E-sigaret en kinderen: Levensgevaarlijke combinatieE-sigaret en kinderen: Levensgevaarlijke combinatieDe elektrische sigaret, Shisha pen of Flavor Vapes zijn zeer geliefd onder dampers, de gebruikers van de e-sigaretten. D…
Verslaving en de gevolgen ervanVerslaving en de gevolgen ervanEen verslaving (aan alcohol, nicotine en/of drugs) is zowel geestelijk als lichamelijk. Hoe werkt een verslaving? Wat ge…
Bronnen en referenties
  • http://www.stap.nl/nl/home/alcohol-jongeren.html
  • http://www.alcoholisme.org/jongeren.htm
  • http://www.trimbos.nl/~/media/nieuws%20en%20persberichten/boelema%20e%20a%20_effecten%20alcohol%2016-18%20jaarx.ashx
  • http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/alcohol/jongeren-en-alcohol
  • http://www.stap.nl/omgeving/home/korte_.html
  • http://www.wegwijzerjeugdenveiligheid.nl/uitgaansgeweld#.Us0xN2yA3IU
  • http://www.nationaalkompas.nl/gezondheidsdeterminanten/leefstijl/roken/wat-zijn-de-mogelijke-gezondheidsgevolgen-van-roken/

Reageer op het artikel "Nix18: Waarom 'nix' voor je achttiende?"

Reactie

Anoniem, 22-11-2015 10:33 #1
Wat een onzin. Ik rok en drink al vanaf mijn 14 de en heb gewoom mijn VWO diploma gehaald en ben nu dus al 21. Roken en dribken belemmerd de groei van de hersenen totaal niet.

Infoteur: Stepphhanie
Laatste update: 01-12-2015
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Regelingen
Reacties: 1
Schrijf mee!