De nadelen van flexwerken
Het flexibele werken was in het eerste decennia van de 21e eeuw, maar lijkt intussen langzaam op zijn retour. Steeds meer werkgevers lopen tegen de nadelen van het flexwerken op. Zo blijkt dus dat veel werknemers bij thuiswerk veel minder efficiënt zijn dan op kantoor. Een ander nadeel is de bereikbaarheid. Werkgevers denken dat zij hun ondergeschikten ook in de avond kunnen bereiken en dat leidt tot veel meer stress.
Het flexwerken was in het eerste decennia van de 21e eeuw de trend binnen het arbeidsveld. Werknemers wisten immers zelf wat het beste voor hen was en al reizen van en naar kantoor leverde alleen maar extra druk op. Ook waren vaste plaatsen niet meer nodig. Het was veel efficiënter als werknemers zelf kozen waar ze gingen, al gelang naar hun gemoedstoestand of eventueel om in de buurt te gaan zitten van collega's waar ze die dag nauw contact mee hadden. Werkgevers gingen enthousiast mee in de trend. Minder kantoorplekken en minder reiskostenvergoeding bespaarde immers kosten. Bovendien lag de werkloosheid laag en was er sprake van schaarste op de arbeidsmarkt. Bedrijven en instellingen moesten iets doen om nieuw talent aan zich te binden. Maar liefst twintig procent van de grote instellingen en bedrijven voerden het flexwerken (deels) in.
Thuiswerken is niet efficiënter
Het flexwerken heeft haar hoogtepunt nog niet gehaald, maar lijkt al weer op haar retour. Dit is tot grote schrik van de verschillende bureaus en coaches die jarenlang de voordelen van het flexwerken hebben uitgedragen. Er blijkt echter nauwelijks oog geweest te zijn voor de nadelen. Mensen hebben immers behoefte aan een eigen plaats en zullen daardoor ook efficiënter werken. Iemand is veel makkelijker te vinden wanneer hij of zij op een vaste plek zit. Bovendien leidt de flexibele werkplek ervoor dat er op piekdagen, doorgaans de dinsdag en donderdag, vaak te weinig ruimte aanwezig is, omdat een groot deel van de werknemers op die dagen aanwezig is.
Nadelen van het flexibele werken
Ook kleven er verschillende nadelen aan het thuiswerken van de medewerkers. Zo blijken werknemers thuis lang niet zo efficiënt te zijn zoals werd aangenomen. Mensen laten zich makkelijker afleiden of stellen werk makkelijk uit. Voor een grote groep mensen komt dat omdat zij van zichzelf te weinig zelfdiscipline hebben. Zij missen de controle van een werkgever. Een tweede nadeel is dat het thuiswerken veel meer stress oplevert. Doordat mensen soms ook 's avonds werken gaat hun werkgever ervan uit dat zij 's avonds ook bereikbaar zijn. Mensen staan dus continue onder druk, omdat zij veel meer met het werk bezig zijn. Een laatste nadeel is dat er vaak geen ruimte meer is voor korte overlegjes die soms op de werkvloer nodig zijn om snel iets te regelen. Overleg gaat nu over de mail of per telefoon, maar daardoor is het wel inefficiënter.
Flexwerken op zijn retour
Steeds meer werkgevers komen ook terug van het flexibele werken. De CEO van Yahoo stelde bijvoorbeeld dat werknemers van het internetbedrijf weer gewoon aanwezig moeten zijn op kantoor. Dit riep veel verzet op onder de werknemers, omdat er in de jaren daarvoor juist fors was ingezet op het flexibele werken. Werknemers kunnen door de economische crisis ook veel minder eisen stellen dan voorheen. Meestal mogen zij blij zijn wanneer zij een baan hebben. Daarvan kunnen werkgevers profiteren door hogere eisen te stellen aan het werk. Wanneer een werkgever toch kiest voor flexwerken, dan zou hij of zij moeten kiezen voor een persoonlijke aanpak. Sommige werknemers hebben er misschien baat bij, de meeste niet.