InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Regelingen > Het hoe, wat en waarom van het paspoort

Het hoe, wat en waarom van het paspoort

Het hoe, wat en waarom van het paspoort Sinds juni 2012 is de wet geïntroduceerd dat iedereen in het bezit moet zijn van een eigen ID-kaart of paspoort. Kinderen kunnen vanaf deze datum niet meer bij de ouders in het paspoort bijgeschreven staan. Een ID-kaart is alleen geldig binnen de EU lidstaten, terwijl een paspoort overal ter wereld geldig is. Hiermee is het paspoort zo'n beetje het belangrijkste reisdocument ter wereld.

Geschiedenis en ontstaan van het paspoort

Omstreeks 1250 voor Christus, een tijd waarin steeds meer handel werd gedreven en dus steeds meer werd gereisd, gebeurde het dat koningen die hun mensen (bedienden) op reis stuurden een document meegaven. Dit document had te tekst "laat deze persoon in vrede door uw land reizen" en was voorzien van een stempel van de koning. Zo wisten de mensen die de reiziger onderweg en aan de grensgebieden tegenkwamen dat deze persoon in opdracht van de koning reisde. Deze brief was als het ware het eerste paspoort.
In latere tijden met veel oorlogen werd zo'n brief met meer details geschreven, het beroep van de reiziger en zijn reisdoel werd ook in de brief vermeld. zo wisten ze of de reiziger niet eigenlijk een spion was. Naarmate de tijd vorderde en er meer gereisd en gehandeld werd, waren er ook meer gegevens en dus meer papieren nodig van zo'n reiziger of van een handelaar. Pas ten tijde van de eerste wereldoorlog veranderde de vorm van het paspoort; van een set documenten naar een boekje. In dit boekje was dan een foto van de eigenaar opgenomen en er konden ook stempels geplaatst worden in dit boekje.
In 1968 werd besloten dat het paspoort er voor iedereen binnen Europa hetzelfde uit moest zien, ze moesten ook allen dezelfde indeling hebben. Ook zou er dan nagedacht moeten worden aan een manier waarbij een paspoort gelezen zou kunnen worden door een machine en niet alles van een persoon afhankelijk zou zijn. Voordat dit echter helemaal rond was, was het al bijna 22 jaar later. Anno nu wordt er gesproken over het plaatsen van vingerafdrukken op het paspoort.

Een paspoort aanvragen of verliezen

Als je een paspoort wilt aanvragen, dang a je hiervoor naar het gmeentehuis. Hiervoor moet je wel eerst een afspraak maken. De kosten van een paspoort liggen tussen de 40 en de 60 euro, verschillend per gemeente en per seizoen (in de zomer kost een paspoort meer). Vaak duurt het een week voordat het paspoort gereed is, maar houdt rekening met vertragingen bij het aanvragen van een paspoort in de zomervakantie. Ben je je paspoort kwijt of is deze gestolen, dan moet je dit allereerst aangeven bij de politie. De politie maakt dan een rapport op (een proces verbaal genoemd) en met dit rapport meldt je je bij het gemeentehuis om een nieuw paspoort aan te vragen. Het aanvragen van een nieuw paspoort na verlies /diefstal is vaak hoger en het duurt een langere tijd voordat het paspoort gereed is, soms tot 2 weken.

Soorten paspoorten

  • Identiteitskaart: heeft dezelfde functie al seen paspoort, maar is alleen geldig in de EU-lidstaten.
  • Zakenpaspoort: Mensen die voor hun werk veel reizen, komen in aanmerking voor een zakenpaspoort. Een zakenpaspoort heeft 66 pagina’s in plaats van 34 pagina’s. Zo is er meer ruimte voor (visa)stempels.
  • Militair paspoort: Een militair paspoort wordt gegeven als je dienst neemt in het leger en geeft bepaalde (werk)privileges.

Paspoort foto’s

In je paspoort hoort een goede foto van jezelf te staan en deze moet ook aan bepaalde voorwaarden voldoen:
  • De foto moet recent zijn, liefst minder dan 2 jaar oud
  • De foto mag niet eerder gebruikt zijn in een ander document
  • Je gezicht moet recht van voren te zien zijn (geen zij-aanzichten) en de achtergrond van de foto moet licht en effen zijn
  • De omtrek van de foto moet 35 bij 45 milimeter zijn
  • Je mag op de foto geen bril dragen als de glazen van de bril reflecteren en je mag ook geen hoofddeksel dragen. Je mag op de foto ook niet lachen.
Omdat jaarlijks de vereisten van een paspoort foto kunnen veranderen is het wel aangeraden om voor aanschaf van een paspoort nogmaals de foto-eisen te controleren op de webpagina van de gemeente in je stad. Met de veranderende eisen is het ook vaak zo dat een pasfoto die gemaakt is op het station in een fotokiosk niet aan de eisen voldoet. Je kunt wel terecht bij een professionele fotozaak en vaak is er op het gemeentekantoor ook gelegenheid er pasfoto's te (laten) maken.
Gerelateerde artikelen
Wat kost een paspoort?Wat kost een paspoort?Een paspoort aanvragen of verlengen voor alle gezinsleden kan flink in de papieren lopen. De tarieven kunnen van gemeent…
Paspoort kind 2019 aanvragenPaspoort kind 2019 aanvragenEen nieuw paspoort aanvragen in 2019? Vanaf 26 juni 2012 is de bijschrijving van een kind in uw paspoort als ouders niet…
Hoe vraag je een paspoort in het verre buitenland aan?Hoe vraag je een paspoort in het verre buitenland aan?Zit je in het verre buitenland dan kan het zijn dat je paspoort binnenkort verloopt. Je verwacht niet dat je snel weer i…
Het visum voor je vakantieAls je naar het buitenland reist, dan heb je soms een visum nodig. Soms kan je deze kopen op het vliegveld van het land,…
Visum op tijd aanvragenElk land kent regels voor buitenlanders die het land willen bezoeken. Voor een aantal landen is een geldig paspoort vold…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Tookapic, Pixabay
  • www.wikipedia.org/paspoort

Reageer op het artikel "Het hoe, wat en waarom van het paspoort"

Reacties

H. A. Naberman, 24-11-2016 14:52 #2
Waarom kan een verlopen paspoort niet verlengd worden net als vroeger? Telkens moet er veel betaald worden voor een nieuw exemplaar.
Groet.

Frans Bremer, 05-07-2016 13:39 #1
Geachte redactie,

Het bezoek aan uw website is om antwoord te krijgen op de vraag "waarom een paspoort?".

Als Nederlander woon ik in Frankrijk. Binnenkort verloopt mijn huidige paspoort. Het handigste voor mij is om verlenging te doen bij de "Paspoortbalie op Schiphol voor Nederlanders in het buitenland". Binnenkort ben ik op bezoek in Nederland, vandaar.

Op de website van deze paspoortbalie lees ik echter: " Uw huidige Nederlands paspoort en/of Nederlandse identiteitskaart bewijst niet dat u de Nederlandse nationaliteit bezit. Het geeft alleen aan dat u op het moment van afgifte van dat reisdocument de Nederlandse nationaliteit had".

Met andere woorden, ik moet nu aantonen dat ik de Nederlandse nationaliteit nog steeds wel bezit. Als advies lees ik op deze website: "Voor Frankrijk is dan een bewijs van verblijf nodig. Dit kan zijn een verklaring met vermelding van de nationaliteit van de plaatselijke autoriteit in Frankrijk of een ‘Justificatif de domicile’ (bewijs van verblijf in Frankrijk) bijvoorbeeld een ‘Carte électorale’ of een huur-, energie- of telefooncontract".

Nu heb ik altijd gedacht dat mijn paspoort een reisdocument is om in het buitenland te laten zien wat mijn nationaliteit is. Gezien het bovenstaande is dit dus niet waar!

Kunt u mij uit deze droom helpen?

Met vriendelijke groet,

Frans Bremer

Infoteur: Esthercita79
Laatste update: 07-02-2017
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Regelingen
Reacties: 2
Schrijf mee!