InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Regelingen > Invalidenparkeerplaats of parkeerkaart invalide aanvragen

Invalidenparkeerplaats of parkeerkaart invalide aanvragen

Invalidenparkeerplaats of parkeerkaart invalide aanvragen Wie in Nederland een handicap heeft en moeilijk ter been is of vanwege een medische aandoening altijd snel bij de auto moet kunnen komen om naar het ziekenhuis te gaan heeft mogelijk recht op een invalidenparkeerkaart of een speciale parkeerplaats voor invalide voor de deur. Gemeentes stellen verschillende eisen wanneer het gaat om het aanvragen van een invalidenparkeerplaats. Om te mogen parkeren op een algemene gehandicaptenparkeerplaats in de stad moet je in het bezit zijn van een Europese Gehandicapten Parkeerkaart.

Parkeerkaart invaliden

Het gebruik van de Europese Gehandicaptenparkeerkaart

Als je je auto wilt parkeren in de stad dan zijn er twee typen parkeerplaatsen: die waarvoor je moet betalen en algemene gehandicaptenparkeerplaatsen. Voor eerstgenoemde moet je in het centrum van de stad en tegenwoordig ook in veel woonwijken betalen. Laatstgenoemde parkeerplekken zijn in principe overal gratis mits je beschikt over een Europese Gehandicapten Parkeerkaart en deze zichtbaar in de auto aanwezig is. Hiermee kun je soms ook terecht op plekken waar het normaliter verboden is om te parkeren. Meer informatie daarover is meestal te vinden op de website van de gemeente. Hiervoor gelden per gemeente verschillende regels. Tevens kun je hier een overzicht vinden van algemene gehandicaptenparkeerplaatsen in de gemeente.

Het is noodzakelijk altijd de originele gehandicaptenparkeerkaart of invalidenparkeerkaart in de auto aanwezig te hebben. Gebruik van een kopie van de kaart leidt tot een boete.

Hoe vraag ik een Europese Gehandicaptenparkeerkaart aan?

De aanvraag van een gehandicaptenparkeerkaart regel je bij de gemeente waar je staat ingeschreven. Via Regelhulp kun je een gesprek aanvragen. Met een medewerker kun je dan jouw behoeften bespreken. Wanneer je voor het eerst een kaart aanvraagt moet je een medische keuring ondergaan waaruit moet blijken dat het voor jou noodzakelijk is om gebruik te maken van een parkeerplaats bestemd voor invaliden. Heb je al een kaart en wil je deze verlengen dan is een nieuwe medische keuring vaak niet nodig, tenzij er iets veranderd is in je gezondheidssituatie.

De medische keuring wordt gedaan door een arts van de GGD. Deze moet vaststellen dat je als gevolg van een medische aandoening of een loopbeperking van langdurige aard problemen zou ondervinden indien je afhankelijk bent van beschikbare reguliere parkeerplaatsen. Dit is het geval wanneer je niet in staat bent meer dan 100 meter te voet te overbruggen. Artsen zijn erop getraind te achterhalen wanneer iemand een beperking probeert te fingeren met als doel het verkrijgen van een parkeerkaart.

Wanneer je een gehandicaptenparkeerkaart krijgt toegewezen dan is dit niet helemaal kosteloos. De gemeente brengt hier meestal leges voor in rekening, net zoals bij het aanvragen van een identiteitskaart of paspoort.

De passagierskaart

Je kunt ook een passagierskaart aanvragen. Dit is een kaart die kan worden toegewezen indien je als gehandicapte afhankelijk bent van de hulp van een andere bestuurder. Je moet bij een keuring dan aantoonbaar maken dat je werkelijk van deze hulp afhankelijk bent. Het is vaak lastiger 'goedgekeurd' te worden voor een passagierskaart dan voor een een bestuurderskaart.

Gehandicapten Parkeerkaart van de gemeente

Op betaalde parkeerplekken is de Europese Gehandicapten Parkeerkaart niet geldig. Je kunt de kaart echter wel gebruiken om een gratis parkeervergunning voor invaliden aan te vragen maar hiervoor moet je dus wel zelf actie ondernemen. Zou je parkeren op een plek waarvoor je normaliter moet betalen, dan krijg je ondanks het vertoon van de pas toch een boete in het geval van een controle. Wie in het bezit is van een geldige Europese Gehandicapten Parkeerkaart kan bij zijn eigen gemeente een parkeervergunning voor gehandicapte bewoners aanvragen. Als je zo'n vergunning hebt hoef je je GPK niet meer zichtbaar in de auto te tonen.

Ga je op bezoek bij iemand in een andere stad en wil je ervan verzekerd zijn dat je als gehandicapte in de buurt kunt parkeren, dan is het in veel steden mogelijke om een digitale parkeerkaart aan te vragen en hiermee gratis te parkeren. Ga je vaak op bezoek in de betreffende gemeente dan is het ook mogelijk om een jaarkaart aan te vragen die wordt gekoppeld aan je kenteken. Je moet dan dus wel zorgen dat je steeds met hetzelfde voertuig komt en het doorgeeft indien je een nieuwe auto met nieuw kenteken hebt, anders loop je nog steeds risico een boete aan te treffen bij terugkomst.
Gerelateerde artikelen
Parkeren in Amsterdam met gehandicaptenparkeerkaartParkeren in Amsterdam met gehandicaptenparkeerkaartParkeren in Amsterdam met een gehandicaptenparkeerkaart. In tegenstelling tot wat op verschillende sites te lezen is, is…
Exoskelet via 3D printen om weer te kunnen lopenExoskelet via 3D printen om weer te kunnen lopenHet 3D printen wordt volop gebruikt om nieuwe bedenksels snel in een prototype te kunnen vertalen. Een nieuwe toepassing…
Parkeren in Amsterdam voor 1 euro per dag (2018)Parkeren in Amsterdam voor 1 euro per dag (2018)Als je met de auto naar Amsterdam gaat, dan is het niet eenvoudig om een betaalbare parkeerplek te vinden. Parkeren in h…
RijbewijskeuringenVanaf 2005 moet er voor het verkrijgen en de verlenging van het rijbewijs C en D een medische keuring plaatsvinden. Ook…
Boekrecensie: Een held van een hondrecensieBoekrecensie: Een held van een hondEen held van een hond is een ontroerend en aangrijpend boek over een gezin dat zich, na een aangrijpende verandering in…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: ClkerFreeVectorImages, Pixabay
  • http://www.toegankelijkamsterdam.nl/page/pag_view.asp?pag_id=22337
  • http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/auto/vraag-en-antwoord/waar-kan-ik-een-gehandicaptenparkeerkaart-aanvragen.html

Reageer op het artikel "Invalidenparkeerplaats of parkeerkaart invalide aanvragen"

Reacties

Jahangier, 19-04-2019 10:54 #39
Ik heb zins kort een invalidebord voor mijn huis. De invalide is ook pas ingeschreven bij de buurvrouw. Maar de invalide komt alleen op bezoek voor een paar uurtjes. Zo staat de invalide parkeerplek dag en nacht leeg, terwijl het parkeer druk steeds toeneemt. En dit brengt irritaties mee, als de parkeer van de invalide openstaat. De invalide geeft aan 2 banen te hebben, maar het klopt toch niet.omdat je overdag en de hele nacht en dan nog 2 of meerdere dage wegblijft. Terwijl zijn vriendin aangeeft dat de auto niet goed was, en nu andere auto heeft, daarom stond de invalide parkeer open. Maar na de nieuwe auto gebeurt dit nog steeds. Bij wie moet ik aankloppen, de gemeente geeft parkeer via de ggd. Dus de gemeente doet heel weinig.
Hoop dat er een oplossing is.

Fien, 12-04-2019 10:20 #38
Ik woon in Baarle Nassau en heb al van 1995 een passagierskaart omdat ik van 1995 t m 2005 geheel in een rolstoel zat kreeg ik een passagierskaart via het GGD
Intussen is deze al een paar keer zonder problemen verlengd, maar nu is er iemand anders bij de gemeente op die stoel komen zitten en ik moet therapeutische met rollator lopen kleine stukjes.
Nu word mijn invalide kaart niet meer verlengd omdat ik volgens haar niet meer constant in een rolstoel zit, maar als ik verder weg moet zit ik in een duwrolstoel.
Ik heb artrose aan heupen hartfalen en Jógren en artrose handen in brace en COPD.
Volgens haar krijgt niemand een kaart of je moet volledig in een rolstoel zitten, dan kunnen ze alle kaarten in Baarle Nassau wel terug halen want heb er nog geen een in een rolstoel zien zitten met een kaart en hebben toch een kaart, waar ligt hier de fout graag uw reactie

Viktor Benjamin, 08-11-2018 08:50 #37
Er liggen 2 invalideparkeerplaatsen en 3 np vakken op het openbare deel van de kavel van de VVE.
Er is een verbod aan bewoners opgelegd om daar te parkeren. Ook met een gpk. (Onterecht neem ik aan)
Kan ik een invalideplaats op kenteken krijgen?
Er staan alleen invalideborden, geen art461 en geen hek of slachtboom etc. Dus openbaar terrein
VVE Bestuur is lastig.

Hans Zuiver, 10-09-2018 14:53 #36
Ik ben (vrijwillig) werkzaam voor een kleine organisatie ((stichting) welke vakantie weken en weekenden organiseert voor jongeren met een beperking. Het gaat altijd om een groep jongeren waarvan een 50% echt rolstoel afhankelijk is. Wij willen de groep klein houden ( max 8 jongeren en dan 4 begeleiders) en we zijn nooit met meer dan 2 auto’s op weg. De jongeren komen uit verschillende delen en plaatsen van Nederland. Hoe kan ik aan een tweetal invalidenparkeerkaart komen?

Wim, 25-07-2018 09:49 #35
Graag verneem ik of er bezwaar kan worden gemaakt bij de vaststellingen van een parkeerplaats. Het betreft een aanvraag voor een invalideparkeerplaats voor een hoekhuis. Dit huis is te betreden via de tuindeur, welke aan de zijkant van het huis is gesitueerd of via de voordeur, waar pal voor z'n voordeur kan worden geparkeerd met een eventuele ontheffing.
De vraag is daarom van de belang vanwege de zeer beperkte parkeergelegenheid in deze omgeving.
De persoon waar het omgaat heeft inderdaad moeite met lopen, maar zal ten alle tijden om in zijn huis te komen wat stoepjes moeten nemen om in z'n tuin of woonhuis te komen, daar zowel de tuin als het woonhuis hoger liggen dan het straatniveau.
Hopelijk kunt een reactie geven, zonder de aanvrager tekort te doen.

Rb Simon, 16-06-2018 07:47 #34
Heb ik recht op een gehandicaptenparkeerpas daar ik een IVA uitkering krijg?

H. Dogger, 12-05-2018 08:54 #33
Ik zou graag info willen over invalideparkeerkaart, ben nu voor 100% afgekeurd door uwv arts en heb rugklachten en slecht ter been. Hoe gaat dat in zijn werk en hoe kom ik hier voor in aanmerking?

Rp Verzaal, 08-05-2018 00:12 #32
Kan je ook je rijbewijs ontnomen worden als je een invalidenparkeerkaart aanvraagt?

Burgers V. Mourik, 03-05-2018 11:56 #31
Hoe vraag ik verlenging invalidenparkeerkaart in Zwolle aan.

Gerda, 21-04-2018 19:41 #30
Wij wonen in een appartementencomplex nu wonen er een man en vrouw, vrouw heeft een kaart maar gaat niet dagelijks weg. Er is 1 algemene parkeerplaats voor de deur die kan door niemand anders gebruikt worden omdat die auto er altijd staat. Mag dat of moet die meneer een eigen plaats aanvragen met kenteken?

Ron, 07-03-2018 18:09 #29
Hoe meld ik mijn invalidenparkeerkaart aan in Amsterdam?

Waasdorp, 22-12-2017 10:11 #28
Mag je met een invalidekaart op een invalideplaats staan mijn buurman met zo'n plaats gaat een week op vakantie en heeft geen bezwaar. graag zo snel mogelijk bericht gr h waasdorp

C. Blokker, 31-10-2017 23:22 #27
Geachte,
Ik krijg morgen woensdag 1-11-2017 een andere auto, dus komt mijn kenteken niet overeen met wat er nu op het bord staat wat voor mijn deur staat, mijn vraag wat moet ik nu doen?Hoop van u te mogen horen, vriendelijke groet C. Blokker.

Richard Vos, 24-09-2017 21:16 #26
Sinds 2000 heb ik MS in progressieve vorm. Dit betekent dat er sprake is van langzame achteruitgang. Ik ben nu op het punt aangeland dat meer dan 100 meter lopen niet meer mogelijk is. Ik val dan voorover. Heel soms, als ik een heel goede dag heb, kom ik een eindje verder. Mijn vraag is dus of ik in aanmerking kan komen voor een invalidenparkeerkaart.

Suzanne Huisman, 31-08-2017 15:28 #25
Ik wil ivm een spierziekte een gehandicaptenparkeerkaart aanvragen, ik kan nog 100 meter lopen, maar krijg mijn elektrische rolstoel niet uit de auto op een normale parkeerplaats. Maak ik kans op een kaart of moet ik wachten tot ik ook de 100 meter niet meer haal.

Bram de Best, 12-12-2016 16:54 #24
Voor het eerst bij de keuring GGD 5 euro betaald.
Nu na drie jaar op nieuw verlenging voor vijf jaar moet ik bij de gemeente 49 euro betalen Hoe is dit mogelijk?
Is dit de gemeente kas spekken?

Jan C. Bronger, 18-10-2016 12:19 #23
Mijnheer,
Mijn vrouw en ik zullen even voor Kerstmis dit jaar een paar dagen in Amsterdam/ Wassenaar en den Haag doorbrengen. Mijn vrouw is gehandicapt en heeft een Internationale handicaps parkeer kaart. Kunnen wij die in Nederland gebruiken of moeten we een toestemming aanvragen? Wij komen 18 December naar Amsterdam en wonen op het Radisson hotel in Rusland, huren een auto en willen op bezoek gaan naar bovengenoemde plaatsen. Kunt U mij helpen of even laten weten hoe en waar ik mag parkeren met het Noorse handicap bewijs?
Met hartelijke groeten
Jan C Bronger, Oslo

Hanny, 15-10-2016 13:02 #22
Ik heb een vraag. Als je in het bezit bent van een invalidenparkeerplaats mag je dan een andere parkeerplaats in je eigen straat in gebruik nemen, terwijl op jouw gereserveerde plaats niemand jan gaan staan? Dit gebeurt regelmatig bij mij in de buurt en aangezien ik bij een winkelcentrum woon en het daar dikwijls erg druk is vind ik dit niet helemaal kloppen.
Ook als ik zelf ben weggeweest met de auto heb ik soms geen plaatsje meer. Graag zou ik antwoord krijgen wat de regels zijn in dit geval.

Loes, 02-10-2016 18:04 #21
Waarom en hoe is het mogelijk dat er hierin Spanje veel invaliditeitskaarten in omloop zijn en deze mensen niets mankeren?

V. Nikkelen Kuijper, 21-09-2016 11:03 #20
Wat kost een invalide parkeerpaal in Lansingerland?

Iestra, 12-09-2016 09:40 #19
Ik loop met hetzelfde probleem als P. Van Beers. anderen parkeren deels in het vak waardoor ik soms helemaal niet kan parkeren. Mijn auto is wat groter dan gemiddeld om mijn scootmobiel in mee te kunnen nemen, deze in en uitladen blijkt vaak niet mogelijk omdat ik de achterklep niet kan openen. Ik heb inmiddels de gemeente hierover geschreven en heb te horen gekregen dat ze hierin niets kunnen betekenen en dat het een zaak voor de politie is, het probleem is echter dat er geen overtreding plaatsvindt als er precies op de rand wordt geparkeerd, en toch zit ik dan met het probleem mijn scootmobiel niet te kunnen in of uit te laden.
Maar de vraag is van mij kant dan ook hoeveel cm mag de overschrijding zijn in het vak tot het een overtreding is?

En I. Jansen, voor een parkeerplaats word je door een onafhankelijk arts gekeurd. Er zijn ook dagen dat ik meer dan 100 meter kan lopen, maar dan is er de volgende dag een dusdanige hoeveelheid extra morfine nodig om weer te kunnen functioneren. Misschien een beetje meer empathie voor uw medemens? Een invalidenparkeerkaart vraag je en krijg je niet voor niets, en het is zeker niet iets om jaloers op te zijn.

W. Gast, 17-08-2016 15:49 #18
Hoe nu verder om schriftelijk een vergunning aan te vragen?

I. Jansen, 03-08-2016 19:38 #17
Hoe kan het dat mensen een invalide parkeerplaats krijgen die wel verder dan 100 meter kunnen lopen, huis en tuin verbouwen, op ladders staan, en drie kwart jaar in een ander land verblijven en de invalide parkeerplaats ongebruikt in de straat staat?!

P. van Beers, 03-08-2016 12:12 #16
Ik heb een invalide parkeerplaats voor mijn deur, waar ik erg blij mee ben. Sommige andere weggebruikers soms ook, want dan parkeren ze hun auto deels op het kruis van de gereserveerde plek, zodat ik soms niet of slechts met veel moeite mijn auto kan parkeren

Vraag, is dat toegestaan, waar ligt de grens? Hoeveel cm mag je in het witte vak staan, of is elke cm teveel al reden voor een bekeuring?

I. M. Tuininga, 22-04-2016 16:32 #15
Ik probeer een invalidenkaart aan te vragen. Hoe doe je dat? Ik bedoel ik zoek het formulier.

Yolanda de Ridder, 01-03-2016 12:42 #14
Ik heb net van mijn vriendin te horen gekregen dat zij en haar partner, die ALS heeft en inmiddels volledig in een rolstoel zit en dus zeker geen 100 meter kan lopen, GEEN recht hebben op een parkeerkaart. Hoe kan dit? Wat zouden zij hier aan kunnen doen?

Trudy Kloos, 09-02-2016 14:52 #13
Ik heb voor mijn man 130 euro moeten betalen voor de keuring bij een GGD Arts te Vlaardingen. Mijn man was ernstig ziek. Zijn behandelend arts heeft alle papieren meegegeven en die heb ik afgegeven bij de Gemeente Schiedam. De GGD Arts te Vlaardingen belde ons op om te vertellen dat mijn man niet gekeurd hoefde te worden omdat hij te ziek was. Ik zei, dokter ik heb 130 euro voor de keuring betaald aan de gemeente Schiedam, waarop de GGD arts zei, u miet dan naar de gemeente Schiedam gaan daarvoor. Ik heb dat gedaan en ook brieven gestuurd maar ze weigeren om terug te betalen. Mijn man is 3 maanden geleden overleden, en hebben totaal betaald, 130 euro voor de kaart en ruim 421, euro voor de parkeerpaal voor deur. Mijn lieve man heeft daar 3 maanden gebruikt van kunnen maken. Wie kan mij helpen hiermee? Reactie infoteur, 09-02-2016
Beste Trudy,

Erg vervelend om te horen dat je zo tegen de bureaucratie bent aangelopen en nog steeds loopt. Ik zou je in deze niet zo snel een advies kunnen geven. Heb je er wel eens over gedacht om het televisieprogramma Kassa aan te schrijven met dit verhaal?

Groet,
Dessal

Ad van Maanen, 11-01-2016 02:21 #12
L.S.
Ik heb een Europese G.H.P. kaart. Ik heb uw website gelezen en kan niet vinden hoe ik een digitale jaarkaart moet aanvragen. Kunt u mij helpen?

Ad Reactie infoteur, 11-01-2016
Beste Ad,

Hiervoor kun je je het beste wenden tot de gemeente. Zij kunnen je hier meer informatie over verschaffen.

Groet,
Dessal

Frans, 05-11-2015 17:03 #11
Is er een `beroepsprocedure mogelijk als een keuringarts-een negatief advies uitbrengt bij de gemeente.

R. L. Mouton, 16-10-2015 13:57 #10
Ik heb een invalidenplaats voor mijn deur, Ik ga verhuizen naar een andere gemeenten waar moet ik wezen omdat te veranderen Ik ga van Montfoort naar Vleuten verhuizen Reactie infoteur, 16-10-2015
Hallo,

Ik zou even contact opnemen met de gemeente Vleuten. Zij kunnen je vast verder helpen.

Mvg,
Dessal

T. Woude, 23-06-2015 21:40 #9
Is een werkgever verplicht om een invalideparkeerplaats te hebben voor invaliden?

Jan Willem Koopman, 15-10-2014 14:33 #8
Ik wil graag een invalidenparkeerkaart aanvragen maar woon in Duitsland dus sta niet ingeschreven bij een Nederlandse gemeente. Ik heb een Nederlandse nationaliteit.

Tom van Lith, 22-07-2014 10:50 #7
Een jaar geleden te horen gekregen kanker in de botten, lopen erg pijnlijk, nu een jaar verder ook de nieren aangetast, op korte termijn Dyalise.
Vraag: heb een auto met Italiaans kenteken, ga w.s Dyaliseren 6 mnd in Ams, 6 mnd in Verona. Krijg ik op een buitenlands kenteken een parkeerontheffing?

F. W. M. Swinkels, 11-05-2014 23:51 #6
Ze hebben mij aangeraden omdat ik steeds slechter ter been ben en het in de straat steeds drukker wordt met auto's om een invalide parkeerplaats voor de deur aan te vragen.
Ik heb al ongeveer zo uit mijn hoofd 25 jaar een invalide parkeerautomaten, kunt u mij vertellen hoe die aanvraag in zijn werk gaat?
Bedankt. Gr.Frank Swikels

R. L. Hadderingh, 07-05-2014 13:42 #5
Is een invalideparkeerplaats op kenteken alleen te verkrijgen voor een invalidebestuurder? (Europese bestuurderskaart)
Kan men ook een invalideparkeerplaats op kenteken aanvragen op een passagierskaart? (Europese passagierskaart)
Ik zie namelijk dat er voor mijn appartementen complex, Bergse Hoofd 8634 DA te Arnhem, een wildgroei plaatsvindt van invalide parkeerplaatsen op kenteken. waarvan de bestuurder niet gehandicapt is. Ik zelden of nooit een gehandicapte gebruik zie maken van het voertuig als passagier. En dat betrokkenen bij winkelcentrums altijd vlak voor de ingang kunnen parkeren en te pas en te onpas parkeren waar ze willen om dat men in het bezit is van een Europese passagierskaart.
Naar mijn mening en mijn gevoel is oneigenlijk gebruikmaken van de situatie.

Cor Oosthoek, 23-04-2014 20:58 #4
Ik ben 2 jaar geleden mijn onderbeen kwijtgeraakt met een bedrijfsongeval, ik heb een Invalideparkeerkaart voor 2 jaar gekregen nu ik een verlenging aangevraagd heb krijg ik te horen dat ik meer dan 100 meter kan lopen zonder hulpstukken, terwijl ik als ik een keer naar de winkel moet of ergens anders ik gebruik moet maken van een rolstoel of krukken de meeste invalideparkeerplaatsen liggen altijd al meer dan 100 meter van de winkels. dit is toch te gek voor woorden ze vergeten rekening te houden met de weersomstandigheden.
Bij bouw en woningtoezicht in Helmond kreeg ik binnen 14 dagen toestemming voor het plaatsen van een uitrit en carport zodat ik zo kort mogelijk binnen kon zowel in de zomer als winter.

Arianne, 31-03-2014 14:10 #3
Worden er uitzonderingen gemaakt voor ouderen van 86 jaar die nog wel die 100 mtr kunnen lopen, maar dat is het dan ook?

Liek, 16-09-2013 16:13 #2
Er staat niets over hoe ik een invalide parkeerplaats voor de deur aan kan vragen!

G. H. M. V. Kan, 26-03-2013 14:19 #1
Ik wil weten wat een invalide parkeerkaart kost?

Infoteur: Dessal
Laatste update: 23-11-2018
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Regelingen
Reacties: 39
Schrijf mee!