InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Regelingen > Kortingspas voor minima aanvragen via gemeente

Kortingspas voor minima aanvragen via gemeente

Kortingspas voor minima aanvragen via gemeente De U-Pas in Utrecht en de OoievaarsPas in Den Haag zijn voorbeelden van kortingskaarten die door gemeenten worden verstrekt aan personen en gezinnen met een laag inkomen, oftewel de minima. Zij kunnen met de pas korting krijgen op tal van zaken als lidmaatschap van een sportvereniging, muziekles en het bezoek van een museum. Om in aanmerking te komen voor de U-Pas, de OoievaarsPas om een gelijksoortige pas in een andere stad moet je aan bepaalde eisen op het gebied van inkomen voldoen.

U-Pas in Utrecht

Deelnemen aan sport en cultuur is lastig als je weinig te besteden hebt en je elk dubbeltje moet omdraaien. De gemeente Utrecht helpt mensen in deze situatie door de toewijzing van een speciale kortingspas voor mensen met een laag inkomen. Wanneer je eenmaal een U-Pas voor minima toegewezen hebt gekregen kun je op de website van de Gemeente Utrecht bekijken waar je deze allemaal kunt gebruiken. Het aanbod is zeer uiteenlopend. Zo kun je bijvoorbeeld lid worden van de Lacrosse vereniging, het Sprookjestheater, met korting naar Holiday on Ice of korting krijgen op bepaalde schoolactiviteiten. Ook kun je korting krijgen op je zorgverzekering.

Als je inwoner bent van de regio Utrecht (naast Utrecht ook Nieuwegein, Ijsselstein, Houten, Stichtse Vecht en De Bilt) en je hebt een laag inkomen dan kon je mogelijk in aanmerking voor het aanvragen van een U-Pas. Je moet hiervoor in 2013 voldoen aan de volgende inkomenseisen:
  • Als alleenstaande is je inkomen niet hoger dan 17.014 euro per jaar
  • Als alleenstaande ouder is je inkomen niet hoger dan 21.725 euro per jaar
  • Als meerpersoonshuishouden is je totale inkomen niet hoger dan 22.406 euro per jaar

Wanneer je inkomen net iets hoger ligt dan bovengenoemde bedragen maar je hebt één of meerder schoolgaande kinderen dan hebben ze wellicht recht op een persoonlijke U-Pas. Daarmee kunnen zij korting krijgen om bijvoorbeeld een instrument te leren spelen of lid te worden van een sportclub. Studenten hebben geen recht op een U-Pas zo lang zij studiefinanciering ontvangen. In tegenstelling tot veel uitkeringen wordt er bij de aanvraag voor een U-Pas niet gevraagd naar je eigen vermogen. Heb je dus naast een laag inkomen wel veel spaargeld dan heeft dit geen invloed op je aanvraag.

De normen die gelden op het gebied van inkomen worden in 2013 scherper ten opzichte van 2012. Kon je de pas in 2012 nog aanvragen wanneer je een inkomen had van tot 130% van het bijstandsniveau, in 2013 gaat dit nog om 110%. Veel huishoudens raken daardoor in 2013 hun recht op het gebruik van een U-Pas kwijt.

De OoievaarsPas in Den Haag

De ooievaar is het symbool van Den Haag en de pas die ertoe bijdraagt dat ook mensen met een minimaal inkomen kunnen genieten van sport en cultuur is dan ook naar deze vogel vernoemd. Met korting naar Madurodam, lid worden van een goochelclub, naar een concert in de Kloosterkerk of leren tekenen en schilderen: het zijn maar enkele van de voorbeelden van zaken waarop je korting kunt krijgen indien je beschikt over een OoievaarsPas. Ook kun je korting krijgen op je zorgverzekering. Je kunt hier ook voor aanmerking komen wanneer je in de gemeente Rijswijk of Leidschendam-Voorburg woont. Er geldt een eigen bijdrage van 12,50 per jaar.

Om in aanmerking te komen voor deze kortingspas van de Gemeente Den Haag mag je inkomen in 2013 niet de grens van 110% van het bijstandsniveau overstijgen. Dit is een verlaging ten opzicht van 2012, toen de grens nog 130% was. De peildatum voor je inkomen is 1 januari 2013. Ga je vanaf maart bijvoorbeeld meer verdienen dan hou je nog wel de rest van het jaar recht op de OoievaarsPas.

Wil je de Ooievaarspas aanvragen? Je moet hiervoor in 2013 voldoen aan de volgende inkomenseisen:

Kortingspassen voor de lagere inkomens in andere gemeenten

Ook andere gemeenten in Nederland bieden korting op sport en cultuur aan mensen met een laag inkomen. Voorbeelden zijn de:
  • AmstelveenPas in Amstelveen
  • StadsPas in Amsterdam
  • GelrePas in Arnhem
  • BredaPas in Breda
  • Delftse Regelingen in Delft
  • StadsPas in Diemen
  • GelrePas in Duiven
  • StadsPas in Eindhoven
  • HaarlemPas in Haarlem
  • StadsPas in Landsmeer
  • LangedijkerPas in Langedijk
  • StadsPas in Oostzaan
  • StadsPas in Ouder-Amstel
  • RotterdamPas in Rotterdam
  • Mijn BeneFitspas in Sittard-Geleen
  • Sport4All in Tytsjerksteradiel
  • StadsPas in Weesp
  • GelrePas in Westervoort
  • ZoetermeerPas in Zoetermeer

Korting op de zorgverzekering voor minima

Niet alle gemeenten bieden hun minima een kortingspas. In veel gemeentes in Nederland bestaat er voor hen wel een regeling waarmee ze gebruik kunnen maken van een goedkope collectieve verzekering bedoeld speciaal voor iedereen binnen die gemeente met een laag inkomen. Dergelijke regelingen bestaan in ieder geval in:
  • Albrandswaard
  • Almere
  • Amersfoort
  • Bergen
  • Bodegraven
  • Borger-Odoorn
  • Boxtel
  • Cranendonk
  • Dalfsen
  • Den Helder
  • Geldermalsen
  • Gouda
  • Groningen
  • Haaren
  • Heemskerk
  • Heeze-Leende
  • Heiloo
  • Horst aan de Maas
  • Katwijk
  • Leeuwarden
  • Meppel
  • Oostflakkee
  • Oosterwoud
  • Ridderkerk
  • Schiedam
  • Stadskanaal
  • Tiel
  • Valkenswaard
  • Velsen
  • Waalre
  • Waterland
  • Wijchen
  • Woerden
  • Zaanstad
  • Zeevang
  • Zoeterwoude
Gerelateerde artikelen
Korting zorgverzekering Agis voor inwoners AmsterdamKorting zorgverzekering Agis voor inwoners AmsterdamWie in Amsterdam net een te hoog inkomen heeft om te kunnen deelnemen in de collectieve zorgverzekering van de Gemeente…
Langdurigheidstoeslag bijstand en minimaLangdurigheidstoeslag bijstand en minimaBijstand of minima, maak ook in 2018 en 2019 gebruik van de individuele inkomenstoeslag, voorheen langdurigheidstoeslag…
Sociale lening aanvragenSociale lening aanvragenHoe vraag ik een sociale lening aan? Bij een sociale kredietbank kun je een sociale lening aanvragen. Als je tot de mini…
Vakantie in Denemarken; RibeVakantie in Denemarken; RibeRibe is de oudste stad van Denemarken. Het is een gezellige stad met een middeleeuwse kern. In Ribe is veel informatie o…
Individuele studietoeslag of inkomenstoeslag aanvragen, 2019Individuele studietoeslag of inkomenstoeslag aanvragen, 2019De gemeente heeft in 2019 mogelijk twee interessante toeslagen voor u: de individuele studietoeslag en de individuele in…
Bronnen en referenties
  • http://www.utrecht.nl/smartsite.dws?id=214850
  • http://www.socialekaartnederland.nl/
  • http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2824/Politiek/article/detail/3335114/2012/10/22/Tienduizenden-huishoudens-raken-kortingspas-kwijt.dhtml

Reageer op het artikel "Kortingspas voor minima aanvragen via gemeente"

Reacties

Andria, 04-11-2016 19:32 #2
Heeft gemeente Maasdriel ook zo iets?

Sharda, 11-06-2015 11:42 #1
Hoe heet de u-pas of de ooievaarpas in Almere? Reactie infoteur, 28-06-2015
Beste Sharda,

Voor zover ik kan zien bestaat in Almere een dergelijke pas (nog) niet. Ik zie dat bijvoorbeeld de PvdA voorstander is van invoering hiervan.

Groet,
Dessal

Infoteur: Dessal
Laatste update: 23-10-2012
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Regelingen
Reacties: 2
Schrijf mee!