InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Psychologie > Lekker bijkletsen of een goed gesprek?

Lekker bijkletsen of een goed gesprek?

Lekker bijkletsen of een goed gesprek? We hebben het allemaal zo nu en dan nodig. De ene keer is gewoon lekker bijkletsen – en dit kan over niets gaan – erg prettig en de andere keer is een ‘goed’ (lees ook: diepgaand) gesprek zinvol of noodzakelijk. Zowel lekker bijkletsen als een goed gesprek worden gekenmerkt door wat specifieke zaken. Het is goed hier enigszins op te letten (als het al niet van nature gaat). Voorop gesteld dat lekker bijkletsen niet noodzakelijkerwijs leeg gebabbel is, maar als het om een goed gesprek gaat, is de kans op een ‘zwaarder’ gesprek groter. Een zwaarder gesprek kenmerkt zich vaak door de persoonlijke aard van een gesprek.

Lekker bijkletsen

Lekker bijkletsen is ontspannend, waarbij je vaak tegenover elkaar zit. Je kunt elkaar dan goed aankijken, je hebt een open houding – let maar eens op, je spiegelt bewegingen vaker van elkaar – en de sfeer is ontspannen. Als de onderwerpen niet zwaar zijn, is het gemakkelijker meer van jezelf te laten zien. Dit in woorden, maar ook in je houding.

Internet?

Bijkletsen leent zich niet echt om via internet te doen. Hoewel we nogal wat chatten, blijft het bij woorden. Terwijl juist het totaalplaatje van het gezicht, de intonatie en de non verbale uitdrukking veel meer zegt en niet vervatten is in woorden. Het totaalplaatje maakt ellelange gesprek – om iets duidelijk te maken – vaker overbodig, zeker als je elkaar heel goed kent.

Goed gesprek

Op het moment dat je een goed gesprek gaat voeren is het aan te raden om dichter bij elkaar te gaan zitten of staan. Naast elkaar op een bankje zitten, een wandeling maken of in de auto naast elkaar zitten, maast je minder kwetsbaar. Enerzijds is de aanwezigheid van je gesprekspartner bijna voelbaar, wat prettig aanvoelt omdat het gelijkwaardigheid en vertrouwen uitstraalt. Anderzijds hoef je elkaar niet in de ogen te kijken, wat bij veel onderwerpen toch een kleine barrière kan zijn.

Internet?

Vreemd genoeg kan je ‘een goed gesprek’ juist wel via internet aanvangen. De aanvang maken van een goed gesprek levert via internet meer op. Als je e-mailt of chat ‘zeg’ je als het ware meer, dan wanneer je het direct naar de andere persoon uit moet spreken. Aangetoond is dat de meeste mensen zich meer bloot geven als ze elkaar niet zien. Het legt een goede basis om op verder te gaan in een persoonlijk gesprek face to face. De mogelijk moeilijk bespreekbare punten, kunnen in een eerdere chat of e-mail al uit de doeken gedaan zijn. Dit vergemakkelijkt de rest van het gesprek en te komen tot de essentie.

Ontspan

Het is niet altijd even eenvoudig om te ontspannen als het om een ‘zwaar’ gesprek gaat, maar probeer zo nu en dan een stilte te laten vallen. Een stilte kan net wat ruimte geven om een draai aan het gesprek te geven of geeft een moment van bezinning.

Daarnaast kan humor ook een rol vervullen in een zwaarder gesprek. Het gaat er niet om dat je schaterlachend over de vloer rolt. Daar leent zich in principe zo’n gesprek niet voor. Maar lachen kan mensen wel dichter bij elkaar brengen. Geen cynisch of sarcastisch grapje, want dit kan heel verkeerd vallen. Maar zelfspot in een milde vorm kan wel tot herkenning leiden en een lach ontspant het lichaam vervolgens weer.

Herhalen

Als je in een samenvattende vorm de belangrijke aspecten van een gesprek samenvat, zal iemand zich eerder begrepen voelen. Doe dit niet in letterlijke woordkeus van je gesprekspartner, maar maak er je eigen woorden en bij voorkeur in een vragende vorm. Je zorgt er voor dat je het inderdaad goed begrepen hebt en het komt bij je gesprekspartner als luisterend oor aan. Dit is vaak al voldoende als het gesprek zwaarder is.
Dit impliceert tevens dat iemand die een meer diepgravend gesprek met je wilt voeren, lang niet altijd op een pasklaar antwoord zit te wachten. Een luisterend oor levert ook al heel veel op.

Tot slot

Wat voor gesprek je ook voert, neem het serieus, blijf dicht bij je zelf en voel aan welke houding, intonatie en eventuele humor past. Als je het serieus aanpakt en je niet voor een ander gaat denken, zal je intuïtie je zeker niet in de steek laten.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Transseksualiteit: genderteamsTransseksualiteit: genderteamsEr zijn twee genderteams in Nederland. Het grootste genderteam vindt u in Amsterdam, in het VUMC. Daarnaast is er nog ee…
Een gesprek voorbereidenEen gesprek voorbereidenAls je een gesprek wilt gaan voeren met iemand, is het belangrijk dat je dit gesprek ook goed voorbereidt. Dit doe je om…
Word een geweldige gesprekspartnerWord een geweldige gesprekspartnerMeestal staat men er niet bij stil, maar een groot deel van de dag bent u bezig met communicatie. Van de gesprekken over…
Slecht luisterenSlecht luisterenSoms ben je een gesprek aan het voeren en bekruipt je het gevoel dat de ander niet naar je luistert. Vaak kan je echter…
Communicatie met instantiesCommunicatie met instantiesHoe vaak denk je, na afloop van een telefoongesprek met een instantie, had ik dat maar gezegd of gevraagd. Bellen met in…
Bronnen en referenties
  • M. Th. Prinsen - psychotherapeut

Reageer op het artikel "Lekker bijkletsen of een goed gesprek?"

Infoteur: Annastaal
Gepubliceerd: 21-04-2012
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Psychologie
Special: Communiceren
Schrijf mee!