InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Psychologie > Hulp inschakelen van een psycholoog

Hulp inschakelen van een psycholoog

Hulp inschakelen van een psycholoog Voor veel mensen is het een drempel om naar een psycholoog toe te stappen. Zij denken dat je pas een gesprek met een psycholoog kan hebben wanneer je ernstig in de problemen zit. De eerstelijnspsycholoog helpt vooral mensen met lichte psychische klachten, terwijl de tweedelijnspsycholoog vooral de zwaarde gevallen behandeld. In veel gevallen worden de kosten vergoed door de ziektekostenverzekering. Mensen hebben regelmatig de hulp nodig van een psycholoog. Een psycholoog is een expert in hetgeen wat mensen in hun innerlijk leven bezig houdt en hoe dat het gedrag beïnvloed. Bij het innerlijk leven gaat het vooral om de begrippen voelen, kennen en streven. Een psycholoog is iemand die een universitaire opleiding psychologie heeft gevolgd. In België mag niet iedereen zich zomaar psycholoog noemen. De term psycholoog is daar een beschermde titel. In Nederland ligt het anders. Hier was de titel ‘psycholoog’ tot 1993 beschermd. Het Nederlands Instituut voor Psychologen wilde wel een onderscheid kunnen blijven maken en stelde daarom de classificatie ‘Psycholoog NIP’ voor. Iedereen die is afgestudeerd van een universiteit mag zich, aangevuld met een specialisatie, zo noemen.

Verschillende soorten psychologen

Er zijn veel verschillende richtingen binnen de psychologie. De meest voorkomende richting is de klinische psycholoog. Los daarvan zijn er organisatiepsychologen en arbeidspsychologen. Zij zijn vaak betrokken bij bedrijven en organisaties en geven advies hoe het werk zo effectief mogelijk kan verlopen of zitten bijvoorbeeld bij sollicitatiegesprekken om bepaalde kandidaten in te schatten. De derde groep psychologen zijn de schoolpsychologen. Zijn geven advies rondom beroepskeuzes en studiekeuzes. De laatste groep psychologen is werkzaam als onderzoeker of docent. Deze zijn vooral te vinden in de academische wereld. Los daarvan zijn er ook psychologen werkzaam in bijvoorbeeld de reclamewereld en forensische sector.

Hulp inschakelen van een psycholoog

Het is mogelijk om zelf de hulp van een psycholoog in te schakelen wanneer u daar behoefte aan heeft. De meeste mensen doen dat wanneer zij zich ergens op bezinnen of bijvoorbeeld ook psychische problemen hebben. Iedereen heeft wel eens een periode dat het niet goed gaat en in deze periode kan een psycholoog optreden als hulpverlener. Wanneer iemand zelf contact opneemt met een psycholoog heet dat eerstelijns. U kunt een psycholoog op het internet vinden, maar ook bijvoorbeeld uw huisarts vragen voor verder advies. Deze heeft de contacten en weet bij wie u terecht kunt. In de eerstelijnspsychologie worden vooral milde tot matige psychische klachten behandeld. Het hoeft overigens niet zo te zijn dat u pas bij een psycholoog langs gaat als een probleem heeft. Sommige mensen gaan ook bij een psycholoog langs om helderheid over bepaalde zaken te krijgen of om hulp of advies te krijgen over bepaalde beslissingen die zij in het leven moeten maken.

Eerstelijnspsycholoog en tweedelijstpsycholoog

Naast de eerstelijnspsycholoog bestaat er ook de tweedelijnspsycholoog. Dit zijn vooral de psychologen waar mensen terecht komen wanneer zij zwaardere klachten hebben. Zij komen daarbij doorgaans alleen uit wanneer zij zijn doorverwezen door een arts of hulpverlener. Het gaat dan om mensen met zwaardere problemen, bijvoorbeeld een verslaving of psychoses. In dat geval is het beter dat u terecht komt bij een psycholoog die ook meer ervaring heeft met deze vorm. Psychologen specialiseren zich na hun opleiding vaak nog in een bepaald onderwerp.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Hulp inschakelen van een psycholoog"

Infoteur: Simcha
Laatste update: 09-10-2015
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Psychologie
Schrijf mee!