InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Psychologie > Vampirisme nog altijd actueel

Vampirisme nog altijd actueel

Er zijn gevallen opgetekend die erop wijzen dat ook heden het vampirisme nog actueel is. Het bestaat op zijn minst in de verbeelding van verschillende mensen. Enige tijd geleden viel er aan beide zijden van de Atlantische Oceaan een enorme opleving te constateren in de belangstelling voor vampiers.

Hedendaagse vampiergevallen

Enige tijd geleden heeft Schrijver Jeffrey Blyth van twee zeer vreemde zaken melding gemaakt. Het speelt zich allemaal af in New York een stad die zo op het oog toch niet gerekend kan worden tot het jachtgebied voor vampiers.

Lilith

Dit is de zaak van een meisje dat aan twee deskundigen op het gebied van spiritisme had verteld dat ze een jongeman was tegengekomen op een kerkhof. De jonge man had geprobeerd haar te kussen. In plaats van zich aan zijn kus over te geven, zette Lilith met grote kracht haar tanden in de hals van de man. Ze proefde daarbij bloed. Lilith stelde dat ze zichzelf nooit als een vampier had beschouwd, wel als een erg slecht mens. Sinds haar beet in de hals van de man had ze voortdurend een sterk verlangen naar de smaak van bloed.

Carl Johnson

Carl Johnson was een jongeman die de gewoonte had om de kamer van zijn slapende zuster binnen te sluipen. Daar prikte hij haar zachtjes in haar been en zoog haar bloed op. Hij vertelde dat hij er dorstig van werd en zich ook sterker voelde worden na het opzuigen van het bloed van zijn slachtoffer.

Hernieuwde belangstelling voor vampiers

Dracula-verenigingen

In Londen is een Dracula Vereniging en er is er ook een in Californië.

Boeken, geschriften en onderzoeken

Moderne Engelse schrijvers hebben het vampier-verschijnsel bestudeerd en professoren in de Verenigde Saten en Canada hebben geleerde boeken en geschriften over Dracula en vampiers gemaakt. Uit een landelijk opinieonderzoek in Engeland kwam naar voren dat de acteur Denholm Elliot (kort na zijn tv-vertolking van graaf Dracula) in de dromen van de ondervraagden de grootste rol speelde. Ook is enige tijd geleden ontdekt dat veel mensen met een geestelijke beperking de neiging hebben zich met graaf Dracula te vereenzelvigen.

Toerisme en Dracularia

Zelfs reisbureaus hebben belangstelling voor en zien wel brood in Dracula. De luchtvaartmaatschappij Pan American begon in 1972 met een all-in Griezeltoer. De eerste Dracula-reis van Britisch Airways naar Roemenië vond plaats in 1974. De Roemenen zelf staan open voor de geweldige toeristische mogelijkheden, die er op hun Transsylvaanse stoep liggen. Ze willen dolgraag munt slaan uit de griezelige toeristische attractie. In allerlei vormen wordt gaaf Dracula in de souvenirwinkeltjes verkocht.

Dracula-hotel

Er is op de Borgo-pas zelfs een Dracula-hotel geopend. Dit hotel is beroemd geworden door het Dracula verhaal van Bram Stoker. Wolfgeluiden op de band treuren de toeristen reeds tegemoet, wanneer ze door de nachtelijke nevel naar hun bestemming rijden.

Negatieve gevolgen

Het gedoe met vampiers is over het algemeen niet meer dan een onschadelijke gril. Maar er zijn ook minder prettige kanten aan de vampierrage, zoals het schenden van begraafplaatsen. In Engeland was zelfs sprake van een begraafplaatsenschendings-rage. Deze rage bereikte een hoogtepunt met het optreden van de zogeheten vampierjagers van 'Highgate Cemetery' in Londen. Dit kerkhof dat in de 19de eeuw was ontworpen door de beste tuinarchitecten van Engeland was oorspronkelijk een luisterrijke plaats met sierlijke lanen vol bomen. Daarna is het echter vervallen. De begroeiing is er zo dicht geworden, dat het er zelfs op een stralende morgen onheilspellend is.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Axel Munthe 'Het Boek van San Michele'.

Reageer op het artikel "Vampirisme nog altijd actueel"

Infoteur: Emfkruyssen
Gepubliceerd: 15-03-2011
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Psychologie
Schrijf mee!