InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Psychologie > Kinderen die op kleding kauwen of sabbelen

Kinderen die op kleding kauwen of sabbelen

Kinderen die op kleding kauwen of sabbelen Bijt jouw kind ook zijn kleding kapot? Kapotte ritsen, ontbrekende knopen en gaten in kragen en mouwen? Of erg natte kleding, vaak de mouw of de hals van de trui? Wat je ermee moet doen en waarom een kind dit doet is de vraag.

Leeftijd kind

Kinderen die op kleding sabbelen of het kapotbijten zijn vaak drie tot tien jaar oud, maar jonger of ouder kan ook voorkomen. Er zijn zelfs volwassen die op hun kleding sabbelen of bijten, maar dit wordt wel veel minder gezien. De meeste kinderen zijn nog vrij jong: rond de vier jaar. Hoe ouder ze worden, hoe minder vaak het gezien wordt bij kinderen.

Waarom kauwt een kind op zijn kleding

Men denkt vaak dat het kind een zuigbehoefte heeft en daarom op kleding sabbelt of kauwt. Dit ziet men inderdaad wel terug bij kleine kinderen waarvan het duimen of het speentje al heel snel wordt afgenomen. Het jonge kind zoekt dan een alternatief. Bij wat oudere kinderen ziet men vaak dat het kauwen of sabbelen voortkomt uit de belevingswereld: het kind voelt zich niet lekker in zijn vel of is onzeker. Soms weet het kind zich ook geen houding te geven in bepaalde situaties en kauwt daardoor op kleding.

Sommige kinderen hebben een emotionele of sociale stoornis en zoeken hun toevlucht in het sabbelen op kleding. Dit geeft een veilig en vertrouwd gevoel.

Afleren

Het is heel moeilijk om dit gedrag bij het kind af te leren. Beter is om de oorzaak aan te gaan pakken: waarover is het kind onzeker of waarom zit het niet lekker in zijn vel? Praat met het kind of doe samen spelletjes. Kijk ook eens hoe op op school gaat: voelt het kind zich prettig op school en beweegt het vrijuit, of is het stil en teruggetrokken?

Oudere kinderen waarmee het sociaal of emotioneel beter lijkt te gaan, kauwen of sabbelen soms uit gewoonte nog steeds op hun kleding. Probeer het kind hier attent op te maken wanneer dit gebeurt. Vaak wil het kind dit zelf ook niet, maar is het zich er helemaal niet van bewust dat dit gebeurt. Ga dit gedrag zeker niet afstraffen maar beloon het voor iedere dag dat er niet is gesabbeld op kleding.

Ga geen mosterd e.d. op kleding smeren: een kind moet er niet voor gestraft worden maar juist beloond worden voor het goede gedrag. Negeer het sabbelen of kauwen dan maar. Misschien kan het kind tijdelijk een doekje of een oude knuffel krijgen om op te kauwen. Ga ook geen fopspeen geven: kinderen, vooral de oudere, voelen zich hierdoor gekleineerd. en het is ook niet de bedoeling dat een kind went aan een fopspeen Want dat moet later weer het fopspeentje worden afgewend.

De meeste kinderen groeien uiteindelijk over het probleem heen, wanneer ze lekker in hun vel zitten en plezier kunnen maken. Tot die tijd is het beter om niet al te dure kleding aan te schaffen, en alleen de nette kleding aan te doen wanner dit ook echt nodig is. Geef een extra setje hemdje en trui/ t-shirt aan de school, zodat ze eventueel de kleding kunnen verwisselen wanneer deze wel erg nat is geworden. Wel zo prettig wanneer het koud is, een natte trui voelt dan niet fijn aan voor het kind.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Kinderen die op kleding kauwen of sabbelen"

Infoteur: Bibiana
Laatste update: 07-04-2011
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Psychologie
Schrijf mee!