InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Psychologie > Jezelf opvrolijken doe je zo!

Jezelf opvrolijken doe je zo!

Heb je de laatste tijd last van een dip, de herfstblues of ben je gewoon niet meer zo vrolijk? Dan is er goed nieuws. Hier valt heel wat aan te doen. Je hoeft niet meteen een coach in de arm te nemen om jezelf op te vrolijken. Met een paar simpele doe-het-zelf-tips kom je al een heel eind.

Stap 1: besteed aandacht aan je zorgen

Een leven zonder zorgen bestaat niet. Iedereen kent zorgen, van groot tot klein. De vraag is hoe je hiermee omgaat. Iets wegdrukken heeft geen zin maar met heel de dag piekeren kom je ook niet verder. Geef je zorgen dus gedoseerde aandacht!

Praten

Praat met vrienden, vriendinnen of familie over wat je bezighoudt. Soms kunnen zij dingen van een andere kant benaderen en gedeelde zorgen zijn immers halve zorgen. Stop wel op een gegeven moment. Anders blijven jullie allemaal in de piekerstemming hangen. Ga na het gesprek lekker wandelen, iets leuks doen of huur een (lach-)film voor de afleiding.

Piekerhalfuur

Het piekerhalf uur is een zeer effectieve methode. Je mag hierbij iedere dag tussen bijvoorbeeld 17.00 uur en 17.30 uur piekeren over je probleem. Het doel hiervan is dat je de rest van de dag zorgeloos kunt leven. Gebruik het half uur wel echt om te piekeren! Bekijk het probleem van alle kanten en pieker lekker door. Je zult zien dat je op een gegeven moment uitgepiekerd raakt.

Brievenbakmethode

Ook de brievenbakmethode kan helpen bij het relativeren van je zorgen. Zet je zorgen op papier en doe ze in een brievenbak of bureaulade. Bekijk na een week, maand of desnoods een jaar of je probleem nog steeds bestaat. En kijk of het werkelijk zo erg was als het leek. In een aantal gevallen zal blijken dat dingen met de tijd zijn opgelost.

Stap 2: accepteer je zorgen

Je zorgen accepteren. Makkelijk gezegd en minder makkelijk gedaan. Toch wordt je probleem alleen al door het te accepteren een stuk kleiner. Mocht je deze kunst niet onder de knie krijgen dan kun je overwegen een cursus te volgen.

Mindfulness: de natuurlijke prozac

Bij de Mindfulnessmethode leer je onder andere bewust te leven, je problemen anders te benaderen en meer 'in het moment' te leven. Veel mensen met lichamelijke of psychische problemen hebben hier baat bij. Er zijn zelfs gevallen van mensen bekend die zoveel fysieke pijn hadden dat dit nauwelijks te verdragen was. Na de cursus was de pijn niet verdwenen maar hun beleving daarvan wel. Het gevolg was dat ze een veel prettiger leven konden leiden. Mindfulness is dan ook heel effectief bij depressies en stemmingsstoornissen.

Stap 3: erken het positieve in je leven

Positieve dingen beschrijven

Zoals ieder mens zorgen kent, kent bijna ieder mens ook positieve dingen in zijn leven. Het is de kunst je hier bewust van te zijn. Een leuke baan, fijne vrienden, de zon die schijnt, een prettig huis om in te wonen, geld om een lekkere maaltijd te bereiden: bijna iedereen heeft wel iets. Een methode om meer positieve dingen in je leven te waarderen is om dit op te schrijven. Dus koop een mooi notitieblok en schrijf aan het eind van de dag waarvoor je dankbaar bent of waarvan je hebt genoten (ook het weer en het drinken van een lekker kopje koffie tellen mee)

De kinderbril

Buiten het benoemen van de positieve dingen in je leven kun je er ook voor kiezen om eens een dag of een week lang de wereld door de bril van een kind te zien. Verbaas je hierbij over alles en zie het mooie van de dingen in. Klaag niet over het herfstweer maar zie hoe prachtig de kleuren van de bladeren zijn. Luister in een winkel goed naar de muziek die ze draaien en geniet. Leer het kleine waarderen en de wereld elke dag als een nieuwe ruimte vol avontuur te zien. Jouw wereld zal er beslist anders uitzien.

Stap 4: afleiding als antidepressivum

Een goeie remedie tegen het verdrijven van je zorgen is het zoeken van afleiding. Je probleem wordt niet opgelost maar je beleving hiervan wel. En je doet zo ook nog eens wat leuks. Afleiding kan variëren van sporten tot schilderen of een lekkere appeltaart bakken.

Lijst opstellen

Uit onderzoek blijkt dat mensen die in een sombere bui hangen soms even niet kunnen verzinnen wat voor hun een leuke afleiding zou zijn. Het helpt om van te voren een lijst op te stellen met dingen waar je plezier in hebt. Noteer gerust 40 tot 50 dingen. Als je in een dip zit kun je deze lijst erbij halen en er iets uitkiezen.

Nieuwe dingen

Het doen van nieuwe dingen in je leven is heel goed voor het humeur. Dus: leer nu eindelijk eens gitaarspelen, ga op toneelles of word lid van een sportclub. Je bent er even uit en je ontmoet ook nog eens nieuwe mensen. Dit werkt zeer verfrissend voor je leven. Hiernaast blijkt dat je door het leren van nieuwe dingen nieuwe paden in je hersenen aanmaakt. Deze staan garant voor een goed humeur.

Stap 5: stel doelen op

Mensen die doelgericht te werk gaan schijnen een stuk positiever door het leven te gaan dan mensen die geen doel in hun leven hebben. Je kunt korte en lange termijn doelen opstellen.

Bijvoorbeeld: over een maand wil ik mijn keuken leuk en fris hebben ingericht. Over 3 maanden wil ik fit en gezond zijn. Over een jaar wil ik goed functioneren in een leuke (vrijwilligers-)baan. Over 2 jaar wil ik de kunst van het schilderen onder de knie hebben etc. Doelen helpen je richting en zin aan je leven te geven en zo weet je elke dag waar je voor opstaat. Je werkt als het ware aan het stappenplan van je eigen leven. Zo weet je elke dag wat je te doen staat: een vrolijk humeur is hierbij gegarandeerd!
Gerelateerde artikelen
De herfstdip: het zilveren randje aan de wolkDe herfstdip: het zilveren randje aan de wolkVoor, of liever tégen, de herfstdip worden tal van adviezen gegeven. Vrolijk blijven, de hoera-kant van het leven zoeken…
Werkt mindfulness?Werkt mindfulness?Mindfulness is wetenschappelijk bewezen dat het werkt tegen stress, angst en piekeren. Deelnemers kunnen de aandacht er…
Mindfulness: leven in het hier en nuMindfulness: leven in het hier en nuMindfulness is een techniek waarmee je spanning en stress kunt verminderen. Het idee achter mindfulness is het bewust zi…
Antidepressiva soorten: tricyclische antidepressivaAntidepressiva soorten: tricyclische antidepressivaEr zijn verschillende antidepressiva soorten. Tricyclische antidepressiva zijn een van de eerste medicijnen tegen een de…
Antidepressiva verminderen rijvaardigheidnieuws uitgelichtAntidepressiva verminderen rijvaardigheidVolgens een recent onderzoek kan je rijvaardigheid verminderd zijn wanneer je auto gaat rijden terwijl je depressief ben…
Bronnen en referenties
  • Waar ik loop schijnt de zon- Susanne Piët www.happinez.nl www.piekervrij.nl www.yulius.nl www.psychologiemagazine.nl smiley-faces.org (afbeeldingen)

Reageer op het artikel "Jezelf opvrolijken doe je zo!"

Reacties

Anouk, 19-06-2013 17:53 #2
Deze tips maken me juist nog verdrietiger. Omdat ik het wel zou willen, maar ik weet dat ik het niet kan

Patricia Lachman, 12-04-2013 09:57 #1
Het heeft me echt geholpen en ik verheug me op de nieuwe dag. Reactie infoteur, 12-04-2013
Hartstikke leuk om te horen Patricia! Dat was precies de bedoeling van dit artikel over opvrolijken, bedankt voor je positieve reactie.

Infoteur: Schoontje
Laatste update: 04-10-2010
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Psychologie
Reacties: 2
Schrijf mee!