InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Psychologie > Elektroshock: laatste redmiddel bij depressie

Elektroshock: laatste redmiddel bij depressie

Elektroshock: laatste redmiddel bij depressie Elektroshock is vaak een laatste redmiddel bij depressie. Alleen weten heel veel mensen dat niet. Zij herinneren zich alleen de film One flew over the Cuckoo's Nest. Daar werden voordurend elektroshocks toegediend en dit was een ramp voor de mensen die het moesten ondergaan. Op de hoofden van psychiatrische patiënten werden elektroden geplakt, ze kregen een stuk hout in hun mond en vervolgens was ze zien hoe ze helemaal verkrampten. Tegenwoordig wordt elektroshock heel anders toegediend. En is bewezen dat het heel goed kan werken bij depressie. Maar hoe werkt de elektroshock bij depressie?

Elektroshock of elektroconvulsietherapie

Elektroshock heet anno 2010 elektroconvulsietherapie. Hoewel het lang omstreden was is het dat tegenwoordig niet meer, zeker door de goede resultaten die er mee worden behaald. Bovendien gaat het er tegenwoordig een stuk minder eng aan toe bij zo’n behandeling.

Elektroshock als praten of medicijnen niet meer helpen

Elektroshock of elektroconvulsietherapie wordt tegenwoordig eigenlijk pas ingezet als medicijnen en of praten niet meer helpen. Mensen die zwaar suïcidaal zijn, alles al hebben geprobeerd en waarbij geen verbetering optreedt, krijgen dan het voorstel om elektroshock te proberen.

Elektroshock veroorzaakt epileptische aanval

Elektroshock of elektroconvulsietherapie veroorzaakt een epileptische aanval. Waarom juist deze behandeling er uiteindelijk voor zorgt dat depressieve gevoelens verdwijnen, is overigens nooit achterhaald. Wel staat vast dat de behandeling waarbij stroom door de hersenen wordt gejaagd helpt.

Wat gebeurt er met elektroshock?

Elektroshock is eigenlijk een kortdurende behandeling. Tijdens de behandeling worden de hersenen 2 tot 4 seconden onder stroom gezet. Daarbij is de patiënt in tegenstelling tot vroeger onder narcose. Daarna moet de persoon in kwestie weer bijkomen op de verkoever. Vaak zijn meerdere behandelingen nodig om het gewenste resultaat te behalen. Overigens zijn er ook patiënten die niet reageren op de behandeling en die dus ook niet beter worden.

Bijwerkingen van elektroshock of elektroconvulsietherapie

De behandeling van depressie met elektroshock kent ook nare bijwerkingen. Veel mensen zijn er na heel erg in de war. Bovendien is een groot deel van hen een deel van hun geheugen kwijt. Vaak komt dit weer terug, maar niet altijd. Sommige patiënten hebben en houden na de behandeling moeite met lezen en schrijven.

Weerstand tegen elektroshock

Elektroshockbehandelingen worden al enkele tientallen jaren gegeven. In de jaren ’70 zorgde dat echter voor heel veel weerstand vanuit de maatschappij. Sinds een jaar of tien is de behandeling echter weer helemaal terug en volledig geaccepteerd in de psychiatrie. Zeker omdat er zulke goede resultaten mee worden geboekt. Sommige patiënten die met alle andere behandelmethoden maar niet beter werden, knappen zienderogen op door enkele elektroshocks. Sommige psychiaters zeggen zelf dat mochten zij zelf getroffen worden door een depressie eerder voor elektroshock zouden kiezen dan voor medicatie. Mensen die een behandeling hebben ondergaan hebben aangegeven dat daardoor hun klachten met 60 tot 80 procent zijn verminderd.

Elektroshock in veel ziekenhuizen

In 2008 werd in 25 Nederlandse ziekenhuizen en ggz instellingen elektroshock therapie toegepast. Daarbij ging het om ongeveer 13.500 behandelingen. De behandelingen staan als normaal te boek. Alleen als patiënten worden gedwongen het te ondergaan is er een meldingsplicht. Als de patiënt zelf voor de behandeling kiest, is die melding niet nodig.

Bij zeer ernstige depressie –eerder elektroshock

Door de ervaringen met de behandelmethode zijn er nieuwe richtlijnen voor psychiaters opgesteld als zij werken met ouderen met ernstige depressies. De behandelmethode is dan eerder gericht op de elektroshock dan voorheen omdat de methode sneller werkt dan antidepressiva. Bovendien slikken veel ouderen ook al veel andere medicijnen en dat kan een wisselwerking op elkaar hebben. Ook kunnen daardoor negatieve bijwerkingen optreden.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Elektroconvulsietherapie (ECT): Behandeling van depressieElektroconvulsietherapie (ECT): Behandeling van depressieElektroconvulsietherapie (elektroconvulsietherapie) is een behandelingsmethode waarbij de arts een elektrische stroom ge…
Elektroconvulsie therapie (shock therapie)Elektroconvulsie therapie (shock therapie)Een depressie wordt doorgaans behandeld met antidepressiva. Er zijn echter ook niet-farmacologische behandelingen van de…
Sylvia Plath – haar wanhopige levenHet leven van schrijfster en dichteres Sylvia Plath is altijd van een wanhopig soort geweest. Het is dan ook niet verwon…
Psychotherapie: wat houdt het precies in?Psychotherapie: wat houdt het precies in?Psychotherapie omvat alle psychische en psychosomatische stoornissen waaraan iemand kan lijden waarbij geneesmiddelen ni…
Het leven van Catherine CooksonHet leven van Catherine CooksonDe schrijfster Catherine Cookson heeft tijdens haar leven bijna honderd boeken geschreven. Ze schreef niet alleen onder…
Bronnen en referenties
  • Leeuwarder Courant
  • Bram Bakker

Reageer op het artikel "Elektroshock: laatste redmiddel bij depressie"

Reacties

Peter, 03-09-2019 20:06 #5
Een familielid van mij zat door zeer ernstige psychoses in de separeer, had kort daarvoor nog een zware katatonie, en niets leek te helpen. Hij was van een mens bijna veranderd in een soort dier en dat is nog een understatement. Na de derde ECT mochten wij hem opzoeken op een open PAAZ afdeling en daar zat hij als de rust zelve op de rand van het bed breed te glimlachen. Is nu al vier jaar weer de oude en houdt zichzelf onder controle met medicijnen en de juiste begeleiding.

Mahieu, 19-01-2018 11:31 #4
Ikzelf heb 10 ECT’s gehad en deze hielpen tegen mijn bipolaire stoornis en depressie. Ik sta nu heel anders tegen het leven dan vroeger.

Vanwersch Ad, 20-09-2013 12:27 #3
Heb om de 3 weken een depressie dus 3 weken goed en ongeveer 6 weken slecht. Ik word er helemaal gek van.

Stop-Ect, 29-04-2013 01:22 #2
Uit onderzoek met placebo groepen in vergelijking met echte ECT blijkt dat het effect hetzelfde is. ECT werkt dus niet. Wel veroorzaakt ECT lange termijn geheugenverlies en hersenbeschadigingen. Persoonlijk ben ik in 2009 ECT ondergaan, 36 sessies. En heb hieraan een geheugenverlies van 10 jaar overgehouden. 1999-2009. Zie ook: ect-waarschuwing.nl.

J. van Eldik, 07-03-2013 12:07 #1
Ik heb zelf 33 ect, s gehad, en voelde me steeds beter worden. Helaas moest ik met seroxat stoppen en ben ik weer in een bipolaire episode geraakt door de seroxat te snel af te bouwen. Nu overweeg ik om wat onderhouds ect, s te volgen en toch weer met seroxat te beginnen. Wat zou u doen? Vr. Gr. Jerry van Eldik. Reactie infoteur, 07-03-2013
Ik ben geen arts, maar het lijkt me dat seroxat niet het beste medicijn is bij een bipolaire aandoening. Daar zijn andere middelen voor. Ik neem aan dat u een psychiater heeft die u bijstaat met raad en daad. Ik zou het met hem overleggen, want ik weet natuurlijk niet hoe uw situatie er uitziet en hoevaak u in episoden u terecht komt. Overigens is het afbouwen van seroxat een kwestie van de lange adem. Heel langzaam, per mg is het enige dat werkt.

Infoteur: Singalees
Laatste update: 22-11-2014
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Psychologie
Special: Depressies
Reacties: 5
Schrijf mee!