InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Psychologie > Stemmen horen: het ontstaan en behandeling

Stemmen horen: het ontstaan en behandeling

Het horen van stemmen hoeft lang niet altijd samen te hangen met schizofrenie. Er kunnen ook andere oorzaken zijn dat iemand ineens stemmen hoort. Wat zijn de verklaringen voor het horen van stemmen? Hoe kunnen de problemen in kaart worden gebracht? En waar wordt aandacht aan besteed bij de behandeling?

Verklaringen voor het horen van stemmen

Uit onderzoek komt naar voren dat bij 70% van de mensen die stemmen horen, het stemmen horen begon naar aanleiding van een bedreigende levenservaring of trauma. Voorbeelden zijn: rouw, ziekte, gepest worden op school, een opleiding niet kunnen volgen, scheiden, seksueel misbruik en ernstige stress. De stemmen zijn een signaal voor bepaalde ernstige (emotionele) problemen. Wanneer het niet meer mogelijk is met de problemen om te gaan, nemen de stemmen het over. Uit de praktijk blijkt dat wat de stemmen tegen de stemmenhoorder zeggen, ook slaat op de bedreigende omstandigheden of trauma's die mensen meemaken of hebben meegemaakt. De stemmen geven vaak letterlijk of in een metafoor uitdrukking aan deze omstandigheden of aan de belangrijke personen die erbij betrokken waren. De stem heeft bijvoorbeeld dezelfde naam als de dader van het misbruik in het verleden. Of wat de stemmen zeggen, is bijna gelijk aan wat er door de dader tegen de stemmenhoorder is gezegd.

Stemmen hangen ook vaak samen met onderdrukte emoties, zoals angst, agressie, verdriet, schuld, schaamte en seksuele gevoelens. De boosheid die de stemmen vertegenwoordigen, kan gezien worden als de niet-geaccepteerde eigen boosheid van de stemmenhoorder. Schuld- en schaamtegevoelens zijn vaak gerelateerd aan een trauma. Vaak zijn stemmenhoorders niet in staat verdriet te voelen over wat hen is overkomen. Het gebeurt vaak dat stemmen die emoties dan overnemen.

Stemmen kunnen commanderen, eisen stellen, chanteren, en kunnen heel destructief zijn. Ze kunnen de hele dag verstoren, de stemmenhoorder gevangen houden in isolement, passiviteit en destructieve activiteiten. Stemmen hebben de neiging sterker te worden als het individu geen grenzen stelt, hoewel de meeste stemmen wel dreigen als de stemmenhoorder ze probeert af te houden.

Inzicht krijgen in de problemen

Om meer inzicht te krijgen in de betekenis van de stemmen, is belangrijk het volgende te achterhalen:
  1. De identiteit van de stemmen
  2. Karakteristieken en inhoud van de stemmen: heeft de stem een naam? Welk geslacht, leeftijd, toon, en frequentie?
  3. Triggers, factoren die de stemmen uitlokken: zijn er bepaalde omstandigheden, plaatsen, of situaties waarin de stemmen wel/niet voorkomen? Zijn er emotionele triggers, zoals boosheid, verdriet, seksuele gevoelens, eenzaamheid, etc.?
  4. Geschiedenis van het stemmen horen
  5. Jeugdgeschiedenis

Behandeling van stemmen horen

Aan de hand van de informatie over de problemen kan een behandeling worden samengesteld. Het behandelplan richt zich over het algemeen op drie verschillende domeinen:

De meest hinderlijke aspecten van het stemmen horen verminderen.

Er wordt een strategie of methode uitgekozen, deze wordt geoefend. Eén van de belangrijkste dingen is vaak controle te verkrijgen over de stemmen door angst te reduceren, en door de frequentie van de stemmen de verminderen. De frequentie kan verminderd worden door een tijdstip en duur vast te stellen waarop naar de stemmen geluisterd wordt. Er moet een verschil gemaakt worden tussen luisteren en gehoorzamen aan de stemmen. De stemmenhoorder kan leren de slachtofferrol te verlaten en een doel in het leven te zoeken en verantwoordelijkheid te nemen voor diens eigen leven. Het geven van hoop en tijdelijke medicatie voor het verminderen van angst kunnen ook behulpzaam zijn.

De relatie met moeilijke emoties en het oefenen van alternatieve omgangsvormen met die emoties.

Vaak worden bepaalde emoties door stemmenhoorders sterk onderdrukt. Het oefenen met emoties en ze leren uiten in sociale situaties, helpt de stemmenhoorder om uit te komen voor moeilijk uit te drukken emoties.

De relatie met gebeurtenissen die moeilijk te accepteren zijn: het doorverwerken van angst en schuldgevoelens.

Sociale ondersteuning kan de capaciteit vergroten om traumatische herinneringen en overweldigende emoties te verwerken.
© 2009 - 2019 Indiaan1984, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Schizofrenie, een psychische aandoeningSchizofrenie Een psychische aandoening die behoorlijk ernstig is. Mensen horen stemmen, zien andere dingen dan de werkel…
Psychose: wat is een psychose?Psychose: wat is een psychose?Je bent helemaal in de war, denkt dat de tv tegen je praat, stemmen in je hoofd geven je opdracht om dingen te doen of j…
Psychose: hallucinatie, waan, opvoedingPsychose: hallucinatie, waan, opvoedingEen psychose kan enkele weken tot enkele maanden duren, maar ook jarenlang. Een psychose uit zich in de vorm van halluci…
Schizofrenie: oorzaken, symptomen, behandeling, prognoseSchizofrenie: oorzaken, symptomen, behandeling, prognoseSchizofrenie is een ernstige geestelijke aandoening waarbij de eenheid in het denken verloren is gegaan en functioneren…
Bronnen en referenties
  • Corstens, D., Escher, S. & Romme, M. (2009). Accepteren en betekenis geven aan stemmen. De Psycholoog (44), 433- 440.

Reageer op het artikel "Stemmen horen: het ontstaan en behandeling"

Reacties

Arie, 11-09-2019 20:58 #10
Goedendag, een goede vriendin van mij hoort al gedurende 4 maanden stemmen in haar hoofd(volgens haar de buurman)
op aangeven van haar huisarts is zij voor een paar dagen bij mij te logeren.vervolgens hoort zij de buurman ook bij mij thuis.
in haar hoofd, wat is hier aan de hand ik woon ongeveer 60 km bij haar vandaan, kunt u mij goed advies geven wat te doen,

m v gr Arie

Boy, 08-04-2017 20:16 #9
Ik weet zeker dat ik stemmetjes hoor die realiteit zijn, ik hoor het duidelijker in stille ruimtes en het zijn altijd de zelfde personen. Wat kan ik daar aan doen?

Albert Schaak, 09-05-2016 15:41 #8
Kunnen dove mensen ook stemmen horen?

Mitchell, 09-07-2013 09:11 #7
Ik heb deze site heel toevallig van mijn vriendin gekregen, nadat ik aangegeven had dat sinds een half jaar geleden stemmen begon te horen 3 stemmen, 1 vrouwlijke en 2 mannelijke, ik vraag me alleen af wat dit geactiveerd heb, een half jaar geleden gebeurde er vrij weinig, eigenlijk was het eindelijk weer een deel positieviteit:) maarja, uiteindelijk bleef ik deze stemmen horen tot een maand geleden, ze waren weg, ik natuurlijk heel blij=D maar helaas te vroeg gejuigt (sorry voor mijn spelling trouwens) maar 2 weken geleden kwamen ze weer terug, heeft iemand een theory of een idee over. want mijn vriendin en ik snappen er vrij weinig meer van.

Buurvrouw, 23-06-2013 20:36 #6
Er staat nergens dat de stemmen die iemand hoort, de gedachten van anderen in de omgeving zijn. Dat zijn flarden van gedachten van anderen. Als je erop intuned, uit bv angst, kun je gemakkelijk indenken dat de stemmen je positief : raad geven of negatief : jou commanderen.

Dievi, 20-03-2013 15:24 #5
Een client op de afdeling hoort stemmen in zijn hoofd, de stemmen zeggen dat hij niet mag douchen, hoe ga je daarmee om?

Jeroen Gerrits, 19-03-2012 21:52 #4
Ik vind dit een bijzonder helder geschreven stuk over het horen van stemmen. Het laat zien dat het horen van stemmen een logische reactie is op een abnormale ervaring (het trauma: misbruik, mishandeling, afwijzing enz). Mijn cliënten hebben veel aan deze info omdat het inzichtelijk maakt in hoofdlijnen hoe het werkt, wat de oorzaak, triggers zijn en waar de oplossingen liggen en dat alles in zo weinig tekst. Compliment! Ik neem het met cliënten die stemmen horen meestal even door en is goede basis voor verdere uitwerking in meer uitgebreide therapie.
Jeroen Gerrits, GZ psycholoog

Erwin Demon, 14-07-2011 22:22 #3
Geachte heer, mevrouw,

Mijn naam is Erwin Demon en ik ben 42 jaar oud.
Nu ben ik in de periode 88-92 een marinier/commando geweest en hoor vanaf 94 stemmen in mijn hoofd.
Nu heb ik ondanks deze ziekte 15 jaar ervaring in Finance &control en twee studies tw HEAO en universiteit Nijenrode afgerond.
Ik heb soms stemmen alsof het lijkt dat dat de echte mensen zijn die gedachten luisteren.
Zo hoor ik veel over mijn carriere, zo zou ik CEO van philips of KLM moeten worden als minister van economische zaken en daarnaast een soort soldaat van oranje als de generaal van het Korps Mariniers en entrepreneurship en uiteindelijk minister president van nederland.
Daarnaast hoor ik stemmen dat ik geluisterd zou worden en ik een bekendheid of een beroemdheid ben in Nederland. Zo zou iedereen, de burger en mensen om me heen mijn gedachten luisteren en meekijken achter de computer.
Tot op dag van vandaag vraag ik steeds aan de psychiater of het stemmen of wanen zijn. Hij gaf aan van wel.
Soms hoor ik dusdanig absurde stemmen over mensen en wat ze allemaal doen enz dat ik het eea soms aan de politie raporteer.

Naast mijn werkervaring en deskundigheid in dossieranalyse van mensen die stemmen horen of schizofrenen ga ik vanaf 1 augustus live met mijn bedrijf.
mijn website is: http://www.marcomduivel.nl/
Ik zou dan graag ook een boek willen schrijven over mijn angsten en of stemmen of schizofrenie en of aan dossieranalyse willen doen voor een instituut of een inrichting voor bepaalde mensen.
Ik heb ook contact gehad met prof.dr.Romme en dr.Escher
Nu is mijn vraag of we wellicht eens een afspraak kunnen maken voor kennismaking of dat ik wat voor uw organisatie kan betekenen met dossieranalyse of met analyses bijvoorbeeld via de mail.

Wellicht kunnen we wat voor elkaar betekenen.

Alvast bedankt voor uw reactie

met vriendelijke groet,

Drs. Nijenrode Erwin Demon

Indiaan1984 (infoteur), 18-03-2010 15:40 #2
Hallo Janneke,
Sorry voor de late reactie. Meer informatie kun je vinden op http://www.riagg-maastricht.nl/Stemmenhoren-volwassenen-ziektebeelden.htm

Voor een behandeling kun je het beste terecht bij een GGZ of Riagg bij jou in de buurt.

Janneke, 15-03-2010 10:26 #1
Wat en waar is de beste behandeling betreffende het bovenstaande?

Infoteur: Indiaan1984
Gepubliceerd: 03-10-2009
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Psychologie
Reacties: 10
Schrijf mee!