InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Psychologie > Kleuren: Wat is de betekenis van jouw favoriete kleur?

Kleuren: Wat is de betekenis van jouw favoriete kleur?

Kleuren: Wat is de betekenis van jouw favoriete kleur? Onderzoek heeft uitgewezen dat je niet zomaar een lievelingskleur hebt. Wat jouw favoriete kleur is blijkt namelijk heel veel te zeggen over je persoonlijkheid. Iemand die houdt van het vredelievende en gestructureerde blauw, staat heel anders in het leven dan iemand die luxueus en bruisend oranje als favoriet heeft. Ben jij geel, blauw of toch groen? Of stiekem wit, zwart, rood of oranje? Leer in dit artikel meer over wat jouw lievelingskleur zegt over jou en hoe jij in de wereld staat!

Blauw

De kleur blauw staat traditiegetrouw voor rust, medeleven en zorgzaamheid. Blauw is de kleur van overleg, communicatie en introspectie, van conservativiteit en plichtsgevoel. Mensen, die een voorkeur hebben voor blauw zijn meestal geduldig, volhardend, gewetensvol en gevoelig. Ze zijn vaak niet makkelijk voor zichzelf. Blauwe mensen vinden het fijn, wanneer ze worden geroemd om hun stabiele karakter, wijsheid en betrouwbaarheid. Ze zijn trouw maar vaak tobbers met soms wat starre overtuigingen. Ze kunnen dan ook wantrouwig zijn en te snel anderen verdenken van dingen, die ze niet hebben gedaan. Door hun wantrouwige en voorzichtige natuur kan het even duren voor je hun vertrouwen hebt gewonnen.

Rood

De kleur rood staat voor kracht, vitaliteit en gezondheid. Rood wordt vaak gekozen door iemand, die extravert, agressief, krachtig en impulsief is. Maar ook door iemand die deze eigenschappen zou willen bezitten maar ze in feite niet heeft. Rode mensen zijn ambitieus, oordelen snel en kunnen niet tegen eentonigheid. Ze zijn extravert en rusteloos maar wel erg optimistisch van aard. Vaak zijn ze niet erg objectief en ze kunnen ernaar neigen anderen de schuld te geven van hun eigen vergissingen of fouten. Meer rustige mensen, die voor rood kiezen, voelen zich aangetrokken door de warmte, kracht en vitaliserende kwaliteiten van deze kleur. Of ze verbergen hun ware gevoelens onder een meer kalm en rustig uiterlijk naar de buitenwereld toe. Rood wordt meestal gekozen door mensen met een open en ongecompliceerd karakter, die vol zijn van levenslust.

Oranje

Oranje oefent een sterke aantrekkingskracht uit op bruisende, flamboyante mensen, die wel van een pleziertje houden. Oranje mensen houden van luxe en zijn soms wat materialistisch ingesteld. Ze zijn sociaal, houden van veel mensen om zich heen en kunnen die vaak ook prima vermaken met hun spannende verhalen en anekdotes. Mensen met de kleur oranje als lievelingskleur kunnen de neiging hebben om een beetje te dramatiseren. Ze vallen op en worden niet makkelijk over het hoofd gezien. Over het algemeen zijn ze echter goedaardig en meestal ook populair. Mensen met een voorkeur voor oranje kunnen wel wat twijfelen, wanneer er beslissingen moeten worden genomen en kunnen nogal eens grillig zijn. Oranje is de kleur van onverschrokkenheid, nieuwsgierigheid, warmte en rusteloosheid.

Geel

De kleur geel staat voor geluk, wijsheid en verbeelding. Geel wordt dikwijls gekozen door de geestelijk meer avontuurlijke mensen, die op zoek zijn naar nieuwe dingen, ervaringen en zelfontplooiing. Geel gaat meestal samen met een zonnige en berekenende persoonlijkheid, die zich kenmerkt door een goed zakelijk inzicht en een sterk gevoel voor humor. Het is de kleur van intellectuelen en van alles wat maar geestelijk en rationeel is. Gele mensen zijn meestal gestructureerde en heldere denkers met vaak verheven idealen. Zij kunnen echter soms de neiging hebben om verantwoordelijkheid te mijden en liever continue vrijheid van denken en handelen op te zoeken.

Bron: Aubergene, Flickr (CC BY-2.0)Bron: Aubergene, Flickr (CC BY-2.0)

Wit

Wit staat voor puurheid en sereniteit en zelfs voor naïviteit. De kleur wit heeft sterke connotaties met jeugd en frisheid. Jonge mensen zullen deze kleur dan ook automatisch vaak als favoriet aanwijzen. Wanneer je ouder bent en neigt naar de kleur wit, kan dat wijzen op een voorkeur voor perfectionisme. Ook zou je de neiging kunnen hebben om te streven naar wat eigenlijk onbereikbaar is. Je zou er zelfs een tikje naar kunnen verlangen om weer wat jeugd en frisheid van vroeger terug te krijgen. In het algemeen staat de kleur wit ook voor eenvoud en symboliseert hiermee de wens om een simpel, ongecompliceerd, oprecht en zuiver leven te leiden.

Groen

Groen is de kleur van harmonie en evenwicht en symboliseert daarmee hoop, vernieuwing en vrede. Deze kleur wordt meestal gekozen door zachtaardige en oprechte mensen. Groene mensen zijn over het algemeen eerlijk, sociale mensen, die streven naar harmonie. Vaak hebben ze de neiging zich weg te cijferen voor de verlangens van anderen. Omdat ze zo geduldig en bescheiden zijn, wordt er van mensen met een voorkeur voor groen nog wel eens misbruik gemaakt. Meestal zijn mensen, die kiezen voor groen bovendien verfijnd, beschaafd en betrouwbaar. Vrij voor de hand liggend tenslotte is dat een affiniteit met groen vaak correspondeert met een liefde voor de natuur en alles wat daarin leeft.

Zwart

De keuze voor zwart is een bijzondere. Over het algemeen zijn mensen met een voorkeur voor de kleur zwart opvallend maar beschaafd. Ze vallen op zonder opzichtig te hoeven zijn. Mensen, die voor zwart kiezen, vinden het leuk om zich te omgeven met een waas van mysterie. Ze vinden het stiekem wel leuk om anders te zijn dan anderen. Zwart kan echter ook wijzen op de wens om wereldse doelstellingen en verlangens te onderdrukten. Mensen, die zich in het zwart kleden, hebben vaak de wens om een ander pad te gaan dan het reeds gebaande pad. Het is kleur voor zoekers, die houden van schoonheid. Veel artistieke en creatieve mensen kiezen voor zwart. Zwart kan wijzen op verborgen diepten en innerlijke verlangens. Niet verwonderlijk is bovendien dat mensen met een liefde voor zwart dikwijls kunnen neigen naar somberheid en depressie.
Gerelateerde artikelen
Alles wat je over kleuren moet weten!Alles wat je over kleuren moet weten!Kleuren zien we door het wit licht. Als er geen licht is, kunnen we ook geen kleuren zien. Indien de lichtbron gekleurd…
Welke kleuren kun je goed met elkaar combineren?Welke kleuren kun je goed met elkaar combineren?Een mooi shirt gekocht in een opvallende kleur? Heel leuk, maar thuisgekomen gebeurt het weet hoe vaak dat je vertwijfel…
Tekenen met kinderen: kleuren mengen met kleurpotloodTekenen met kinderen: kleuren mengen met kleurpotloodKinderen kleuren graag met kleurpotlood en als ze dat doen, mengen ze de kleuren ook. Als je ze er echter van bewust wil…
Effect van kleuren in huisEffect van kleuren in huisKleuren in huis kunnen voor veel effect en gevoel zorgen. Kleuren wekken iets op en het is dan ook handig om te weten wa…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: PublicDomainPictures, Pixabay
  • The Healing Power of Color ( Betty Wood)
  • Personality and Colour: Traits and colours do connect
  • Afbeelding bron 1: Aubergene, Flickr (CC BY-2.0)

Reageer op het artikel "Kleuren: Wat is de betekenis van jouw favoriete kleur?"

Reactie

Erwin, 16-09-2009 12:08 #1
Lachen zeg: ik ben gek op de kleur oranje, maar wat hierboven staat past totaal niet bij wie ik ben! Reactie infoteur, 16-09-2009
Of het ontbreekt je aan zelfinzicht natuurlijk, dat kan ook… ;-)

Infoteur: Sterretje999
Laatste update: 01-02-2012
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Psychologie
Reacties: 1
Schrijf mee!