InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Psychologie > Hoe weet je dat iemand tegen je liegt?

Hoe weet je dat iemand tegen je liegt?

Hoe weet je dat iemand tegen je liegt? Soms heb je het gevoel dat iemand tegen je liegt, maar je kunt er niet echt achter komen dat het zo is, waar kun je aan zien dat iemand niet de waarheid tegen je spreekt?

Liegen

Liegen doet iedereen op zijn tijd, een leugentje om bestwil is gauw gemaakt. De meeste mensen vinden dat ook helemaal niet erg en vinden dat dat best kan. Anders wordt het wanneer het om grote leugens gaat of wanneer degene die niet de waarheid spreekt een hechte relatie met je heeft. Wanneer bijvoorbeeld je partner niet de waarheid tegen je spreekt, dan is dat erg. Wanneer je werkgever om de waarheid heen lijkt te draaien, dan word je daar onzeker van en je weet niet goed waar je aan toe bent. Soms zou je willen dat je gedachten kon lezen, zodat je wist of iemand tegen je liegt of niet. Gelukkig is het wel mogelijk om aan iemands gedrag af te lezen of hij of zij mogelijk aan het liegen is. Let goed op onderstaande tips. Natuurlijk is het nog steeds niet bewezen dat degene waar je mee praat inderdaad liegt, maar je hebt dan wel een reden om te kunnen vragen of hij of zij wel de waarheid spreekt.

Je vraag herhalen

Wanneer je iemand een vraag stelt over wat hij of zij gedaan heeft of ergens van vindt of denkt, dan kan het gebeuren dat deze persoon de vraag herhaalt. Wanneer dit zo is kan hij of zij dit doen om tijd te rekken om een antwoord te bedenken waar jij tevreden mee of gerustgesteld door bent.

Veel details vertellen

Wanneer iemand bij het vertellen van zijn of haar verhaal heel veel details vertelt, dan kan het erop duiden dat deze persoon bezijden de waarheid spreekt. Het vertellen van veel details heeft helemaal geen nut voor een waargebeurd feit. Dan zal een nuchtere opsomming van feiten voldoende zijn om een verhaal duidelijk te maken.

Veranderingen in de manier van praten

Wanneer iemand op een andere toon praat dan normaal of wanneer iemand extra snel gaat spreken, dan kan het zijn dat hij of zij dit al dan niet bewust doet om te verbergen dat de waarheid niet wordt verteld. Ook kan snel spreken ontstaan door onzekerheid of angst dat het liegen ontdekt wordt en zo de waarheid toch naar boven moet komen.
Bij veel aarzelen, hakkelen of "eeeeh" zeggen kan er ook sprake zijn van leugens. De persoon waar je mee praat kan op die momenten aan het tijd rekken zijn om zo zijn gedachten op een rijtje te krijgen en met een goed antwoord te komen om de waarheid te ontduiken.

Geschokt en verbaasd reageren

Een teken van liegen kan ook zijn geschokt en verbaasd reageren en doen alsof hij of zij van niets weet. Hierdoor probeert men de aandacht van zich af te wenden om zo meer tijd te krijgen om na te denken over welke leugen hij of zij als uitweg kan gebruiken.

Opvallend gebruik van de handen

Tijdens het vertellen van een leugen kan het zijn dat de betreffende persoon herhaaldelijk zijn of haar gezicht aanraakt en dan met name het gebied rond de mond. Het is alsof de spreker wil verbergen dat er leugens worden verteld.

De schuldige wordt beschuldiger

Wanneer de beschuldigde de rollen omdraait en jou gaat beschuldigen kan er sprake van zijn dat de beschuldigde probeert de waarheid te verbergen. Het jou beschuldigen leidt de aandacht van het onderwerp af.

In de verdediging schieten

De beschuldigde kan in de verdediging schieten en zich in alle bochten wringen om allerlei onware redenen te berde te brengen. Dit om de waarheid te maskeren.

Duidelijk nerveus zijn

Wanneer je iemand tegenover je hebt die je redelijk goed kent, dan kun je mogelijk nerveus gedrag herkennen. De persoon gedraagt zich anders dan normaal en komt onzeker en stotterig over.

Liegt iemand wel of niet?

Op basis van bovenstaande punten kun je er een redelijk beeld van krijgen of iemand mogelijk niet de waarheid spreekt. Vooral als meerdere van bovenstaande punten van toepassing zijn op degene die je verdenkt van onwaarheden. Op basis van de symptomen die je waarneemt kun je de persoon aanspreken op het gedrag wat hij of zij toont. Bijvoorbeeld: ik merk dat je nerveus wordt en anders gaat praten nu ik je hiermee confronteer. Vind je het moeilijk de waarheid te vertellen? Vaak zit er voor degene die niet eerlijk is, dan niets anders op dan te bekennen dat hij of zij niet eerlijk was. Op deze manier voorkom je ruzies en boosheid onder elkaar.
Gerelateerde artikelen
Relatie en huwelijk: liegt je partner vrijwel altijd?Relatie en huwelijk: liegt je partner vrijwel altijd?Liegen is voor de communicatie binnen een relatie zoals moord is voor het leven. Liegt je partner tegen je? Dat liegen n…
Pathologische leugenaarZe hebben een drang om te liegen en vaak weten ze niet meer of wat ze zeggen nou waar is of niet. Ze leven in een fantas…
Wat is de reden waarom mensen liegen?Wat is de reden waarom mensen liegen?Mensen liegen om een reden, maar wat voor redenen? Dit kunnen er verschillende zijn. Iedereen liegt wel eens een keer om…
Waarom kinderen liegenWaarom kinderen liegenKinderen liegen wel eens. Niet alle kinderen doen dit opzettelijk. Liegen bij kinderen kun je eenvoudig verhelpen, door…
Bronnen en referenties
  • Bron: Quassia

Reageer op het artikel "Hoe weet je dat iemand tegen je liegt?"

Reacties

Emma Jansen, 07-11-2014 22:34 #9
Wel opletten met de feitenlijst. Ik herken mezelf er namelijk in, maar ik lieg vrij weinig. En als iemand mij dan beschuldigd, ben ik overdonderd en weet ik niet wat ik moet zeggen. Mocht de persoon me echt niet geloven, dan bombardeer ik diegene met details, zodat het zéker is dat ik er bij was/o.i.d. Daarbij schiet je natuurlijk in de verdediging en soms beschuldigd iemand jou, van iets wat jij helemaal niet gedaan hebt. Of je denkt; Heb ik dit wel goed verstaan?' en herhaalt de vraag, op een beschuldigende toon; 'Jij denkt… dat ik diegene geslagen heb?' Al het bovenstaande doe ik op het moment dat ik beledigd en gekwetst en overdonderd ben door de beschuldiging. Dus… tenzij ik vrij vreemd ben, wat ik misschien wel ben. Klopt de lijst niet altijd ;-)

Anoniemx--X, 19-06-2014 22:04 #8
Ik heb een vraag: Mijn moeder vraagt dan of ik iets heb gedaan wat niet mocht dan zeg ik nee maar moet ik lachen terwijl ik het echt niet heb gedaan wat nu ik vind het er heel irritant want dan wordt ik beschuldigt voor niks…

Sara, 29-05-2013 07:12 #7
Er zit een jongen bij mij in de klas en ik praat op watsap veel met hem. hij zegt dat hij me leuk vindt, maar hij zei met een spel op watsapp bacardi en dat betekent lekkerding maar hij stuurde het ook naar een goede vriendin. ik weet niet of die liegt tegen mij.

M. Croes, 26-09-2012 21:32 #6
Hallo
Heb een relatie van 7 jaar met iemand die altijd liegt. Als ik het door heb dat hij weer liegt zeg ik er wat van, dan krijgen we grote ruzie hij voelt zich betrapt. Hij geeft mij daar de schuld van hij doet dat bij mij maar ook liegt hij na andere mensen. Veel hebben hem al door
en komen niet meer bij hem door zijn gelieg. Daar geeft hij mij de schuld van dat niemand mee bij hem komt. Van de tien woorden wat hij zegt zijn er negen van gelogen. Ik vertrouw hem niet meer zo en hebben ook veel ruzie daarom. Hij zegt tegen mij dat ik lieg, hij verdraait als ik kom niet bij hem door een gesprek is niet meer mogelijk. Hoe moet ik met zo iemand nu verder? Praten gaat niet. Als ik hem op een leugen betrap wordt hij heel kwaad
andere mensen zeggen alleen maar tegen hem het is goed ze gaat geen gesprek aan met hem om dat hij altijd gelijk moet hebben. Wat moet ik nu toch proberen verder met hem of er mee stoppen? Dit hou toch geen mens vol…

Henk, 06-06-2012 08:16 #5
Ik zie veel mensen denken 'ohh ik ga me vriend(in) zo hard pakken nu', maar als ik jouw was zou ik dit niet op een feit laten rusten.

Als voorbeeld, stel je vriend(in) heeft behoorlijk vaak gelogen en is op meerdere van deze bovenstaande punten ceconfronteerd door iemand. Ik persoonlijk zou mezelf dan op die punten aanpassen, kortom ieder mens is anders woe weet is hij/zij wel iets aan het organiseren. Ben je binnenkort jarig? Zijn julie een jaar samen? Ben je net afgestudeerd?.

Ik snap het, je volle vertrouwen geven aan iemand in deze tijd waar het normaal lijkt te zijn om over iets als autosleutels te liegen is behoorlijk moeilijk, maar laat je relaties niet verpesten door een ruzietje dat binnen 2 uur al gedooft kan zijn.

Hoop dat ik wat mensen wat heb bijgebracht.

Henk

Lucia, 08-05-2012 20:31 #4
Mijn vriendin had een keer gelogen ik vroeg iets aan haar ze zij zei wat maar dat was niet waar want ik wist de waarheid al van iemand. Op andere site's staat dat als de persoon met wie je praat je niet in de ogen kijkt waarschijnlijk liegt. Maar mijn vriendin die kijkt je dan altijd recht met grote ogen aan. Het kan bij verschillende mensen anders zijn. Ik ken mijn vriendin goed en ik weet ook als ze de waarheid spreekt dat ze heel rustig is. Je kan het het best zien aan de ogen want de mond kan wel leugens uitspreken maar in de ogen krijg je wel het gevoel dat diegene want ondertussen gaan er allemaal gedachten door je hoofd. Zou ik wel serieus genoeg kijken?

Zigana, 23-06-2011 19:54 #3
Ja dit kan wel waar zijn, maar je kan niet alles uit dit rijtje meteen interpreteren als liegen, dus als iemand een keer eeeeh zegt of verbaast reageert, etc, is dat niet meteen een reden om te concluderen dat iemand liegt.

Rodney, 15-05-2011 13:27 #2
Ja Hendrik, dat is dan wel zo, maar aller daags draag je geen leugendetector mee op zak. Ik vind dit goede tips, zojuist had ik iemand aan de telefoon die (als ik naar deze tips kijk) tegen mij loog. Dank jullie wel!

Hendrik Keizer, 28-05-2009 12:34 #1
Een leugen kan zeer goed worden ontmaskerd met behulp van een leugendetector. Het betrouwbaarheidspercentage hiervan is de laatste jaren tot rond de 95% gestegen. Dit is ook wetenschappelijk bewezen met behulp van cases, waarbij de leugen of de waarheid overtuigend is bewezen en deze vervolgens te toetsen aan een leugendetectie onderzoek. Veel van deze cases betroffen: vreemdgaan en overspel, kindermisbruik, fraude, CV leugens en dergelijke.

Een mooie site voor meer informatie over onderzoek met de leugendetector is die van de American Polygraph Association.

Infoteur: Ceetee
Gepubliceerd: 04-03-2009
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Psychologie
Reacties: 9
Schrijf mee!