Consumentengedrag

Iedereen vraagt zich wel eens na een aankoop van een product af, waarom heb ik dit ook al weer gekocht? Wat waren de drijfveren die mij deden besluiten dit product te kopen. Dit is een interessant verschijnsel, zeker in de economische maatschappij waarin we leven, daarom het begrip "consumenten gedrag" hier wat nader toegelicht.

Wat is consumenten gedrag?

Consumenten gedrag is natuurlijk heel simpel het gedrag van de consument. Maar het is ook een studie die bestudeert waarom een consument zich op een bepaalde manier gedraagt en hoe een consument is te beïnvloeden. Over deze laatste betekenis van het begrip zullen we het hier hebben.

Onderzoekers hebben vastgesteld dat er een verschil is in de manier van denken, als het probleem waarover gedacht moet worden van complexiteit verschilt. Een simpele beslissing wordt beter genomen als er bewust over wordt nagedacht. Bij zo'n beslissing moeten dus de voors en tegens eerst worden overdacht en dan moet de beslissing worden genomen. Echter uit dit onderzoek is ook gebleken dat een complexe beslissing beter wordt genomen als er NIET bewust over wordt nagedacht. Het gaat hier dus om een beslissing die onbewust, automatisch en zonder na te denken is gemaakt. Hoe kan dit? Bij een complexe beslissing heeft een mens over het algemeen niet meet het heldere overzicht om een rationele beslissing te maken door middel van het bekijken van alle voors en tegens van de verschillende opties.

Een voorbeeld. Bij de keuze tussen twee soorten broodbeleg, pasta en pindakaas, is het beter om er bewust en rationeel over na te denken om tot de beste keuze te komen. Met een simpele beslissing als deze zijn we immers nog in staat om alle voor- en nadelen op een rijtje te zetten en te beoordelen. Moeten we echter gaan kiezen uit 8 verschillende auto's is het voor ons als mens, niet meer mogelijk om alle voor- en nadelen op een rijtje te zetten en de juiste beslissing te nemen. Puur omdat onze hersenen zo'n grote opdracht niet aankunnen. Het is hier dus beter om onbewust zonder er echt over na te denken een keus te maken.

Verschillende soorten consumenten gedrag

Als we kijken naar het gedrag van de consument als ze een product willen aanschaffen zijn er eigenlijk 3 soorten gedrag.
  1. Een beslissing uit routine. Het gaat hier om producten waar mensen niet echt over nadenken en die vaker worden aageschaft. Mensen gaan er niet speciaal voor naar op zoek en ze doen geen moeite om tot de beste beslissing te komen. Bovendien zijn het vaak artikelen met een lage prijs.
  2. Een gelimiteerde beslissing. Het product wordt met enige regelmaat aangeschaft, maar niet zo heel vaak. Mensen denken wel enigzins na over welke keus ze moeten maken om het beste product aan te schaffen. De prijs kan hier wat hoger oplopen maar het zullen geen heel dure artikelen zijn. Nieuwe merken krijgen hier wel een grotere kans om gekocht te worden, om het eens uit te proberen.
  3. Een uitgebreide beslissing. Mensen zijn heel betrokken bij de beslissing om een artikel aan te schaffen. Ze denken er bewust over na en ze spenderen een hoop tijd om het juiste artikel te vinden en om de juiste keuze te maken. Het gaat hier dan ook vaak om producten met een hoge prijs, die niet vaak worden gekocht.

Waarom maken we die beslissing?

Een beslissing met betrekking tot aanschaf van een artikel wordt beïnvloed door onze perceptie. Dit is een proces waarbij bepaalde gevoelens worden opgemerkt, georganiseerd en vervolgens worden geïnterpreteerd. Feitelijk zijn er drie stages die een mens doorloopt die de aanschaf van een artikel kunnen beïnvloeden.
  1. het opmerken van stimulansen door middel van onze vijf gevoelens: zicht, reuk, geluid, aanraking en smaak.
  2. Maar we gaan pas echt wat doen met deze stimulansen als we ons ook bewust worden dat ze er zijn. We kunnen ze wel opmerken, maar we moeten er ook bewust bij nadenken voordat ze van effect kunnen zijn. Dus dit is de stage van bewustwording.
  3. Interpretatie: geef een betekenis aan de stimulansen die bewust zijn opgemerkt.

Deze stages moeten bijvoorbeeld worden doorlopen als je een aanbieding ziet. Je kan de aanbieding zien (stage 1) maar dan moet je je er ook nog bewust van worden (stage 2) en vervolgens moet je een betekenis geven aan die aanbieding en die betekenis kan uitdraaien op de beslissing koop ik dat bepaalde product of niet?

Het marketing aspect

Marketing bedrijven doen heel veel onderzoek naar het gedrag van consumenten. Zoals u hierboven hebt kunnen lezen is de mens heel beïnvloedbaar bij het maken van een koop beslissing. Marketeers willen hier zo goed mogelijk op kunnen inspelen en daarom doen ze onderzoek om het gedrag van de mens te kunnen begrijpen, zodat ze daarvan kunnen profiteren.
© 2008 - 2024 Okidokidan, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Consument, consumentengedrag en aankoopgedragConsument, consumentengedrag en aankoopgedragOm consumentengedrag en aankoopgedrag te analyseren, kijk je naar vier componenten: het aankoopgedrag, het gebruiksgedra…
Wat beïnvloedt het consumentengedragIn C2C marketing is consumentengedrag een van de belangrijkste onderdelen. De reden hiervoor is dat het voor een marketi…
De misleiding van 0% vet en vetarme productenDe misleiding van 0% vet en vetarme productenHet lijkt tegenstrijdig, maar toch is het waar: producten met claims als 0% vet en vetarm kunnen er juist voor zorgen da…
Wat is het koopbeslissingsproces en waarom koop je?Wat is het koopbeslissingsproces en waarom koop je?Hoewel de keuze om iets te kopen of niet te kopen op het eerste gezicht een eenvoudige en snelle keuze lijkt te zijn, zi…

Persoonlijkheidstypen van het EnneagramPersoonlijkheidstypen van het EnneagramEen enneagram is een hulpmiddel die negen basis persoonlijkheidstypen van mensen en hun relaties onderling in kaart bren…
Je slaaphouding onthult je karakterOverdag spreek je met je lichaamstaal boekdelen, doe je dat ’s nachts ook? Slaapdeskundige Chris Idzikowski heeft dit on…
Bronnen en referenties
  • Consumer behaviour and marketing action - Henry Assael
Okidokidan (4 artikelen)
Gepubliceerd: 16-10-2008
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Psychologie
Bronnen en referenties: 1
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.