InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Psychologie > Hoe zintuigen ons kunnen bedonderen

Hoe zintuigen ons kunnen bedonderen

Hoe zintuigen ons kunnen bedonderen Onze zintuigen zijn van levensbelang en dat het lichaam dit als essentieel ervaart, blijkt nog maar eens als er een zintuig wegvalt. De anderen zintuigen nemen als het ware taken over en ontwikkelen zich sterker. De meest bekende zijn toch wel de blinde man of vrouw, die veel meer hoort dan de man of vrouw die beide zintuigen nog intact heeft. Maar ook bij het wegvallen van het gehoor, lijken de ogen “scherper” te worden en meer te zien. Op zich ook wel logisch, want je kunt hetgeen je zintuigen waarnemen onder normale omstandigheden verdelen over de verschillende zintuigen. Als er iets wegvalt, komt er veel meer nadruk op het andere zintuig te liggen. Meer focus, meer details.

Zintuigen

Volgens Wikipedia is het een orgaan dat een mens of dier de mogelijkheden geeft een bepaald gedeelte van de werkelijkheid waar te nemen. Hierbij wordt ook direct aangegeven dat psychologen het niet alleen met elkaar eens zijn over de exacte definitie van een zintuig.
De basis wordt gevormd door hetgeen reeds door Aristoteles werd opgetekend, te weten:
  • Horen
  • Zien
  • Proeven
  • Ruiken
  • Voelen

Zintuigen worden betrokken bij de gewaarwording van iets. De hersenen krijgen de signalen binnen en interpreteren deze en dus kan het zo zijn dat wat jij ziet, hoort, voelt etc. een ander anders zal ervaren.

Net even anders

Tel daar bij op dat we in de loop der jaren aan bepaalde zaken gevoelens gaan hangen. Je kunt bijvoorbeeld aan een ogenschijnlijk weinigzeggend iets door omstandigheden een prettig gevoel overhouden, het kan je angst inboezemen of je wordt er helemaal relaxed van. Zo kan een beeld, geluid of geur je iets vertellen wat misschien niet de realiteit is, maar wat wel zo ervaren wordt. We houden onszelf als het ware voor de gek. Het is onze realiteit en mogelijk niet de realiteit.

De (eigen) realiteit

We kunnen onze eigen realiteit vormen en daar is niets mis mee, zolang je een ander er maar niet mee lastigvalt c.q. oplegt. Veel creatieve geesten leven deels in die eigen realiteit en vertalen het vervolgens naar een mooi schilderij of doek of hout, een boek, een muziekstuk. Maar in feite vindt het dagelijks bij iedereen, tot op zekere hoogte, al plaats. Enkele voorbeelden:

Bron: Curaçao - AnnastaalBron: Curaçao - Annastaal
Een klaterend watertje
Behalve dat het de blaas aan het werk zet, is het geluid voor veel mensen rustgevend en geeft dus een relaxed gevoel. Dat zich er onder de waterspiegel bijvoorbeeld dodelijke taferelen afspelen (vissen die elkaar opeten) komt niet in het beeld voor. Wij ontspannen erbij, want water geeft ons per definitie een vrij gevoel en klaterend water wordt vaak gerelateerd aan exotisch. Wat als een verlengde van vakantie gezien kan worden.

De kleur roze

Bij roze denken we aan jeugd, pril, meisjes, zachtheid. Agressie, boosheid of verdriet past niet bij deze kleur. Roze wordt in afgezwakte kleur voor vrouwelijke baby’s gezien en voor opgroeiende meisjes een hardere kleur roze. Soms wordt de favoriete kleur bij een volwassen vrouw als verlengstuk van een bepaald jeugdperiode gezien. Al met al raken we dus in de war als er bijvoorbeeld een soldaat in een roze gevechtspak tegenover ons zou staan.

Wassen

Als je een hectische werkdag achter de rug hebt en er zijn veel indrukken van die dag die nog verwerkt moeten worden, kan het rustig worden in het hoofd als je onder een douche met een lekker stevige straal gaat staan. Het water wat over je hoofd een weg over je lichaam richting het putje vindt, lijkt de hectiek in je hoofd als het ware mee te nemen. Je hoofd lijkt “schoongespoeld” en je krijgt weer energie. Dat is natuurlijk niet zo, maar het voelt zo wel.

De handen wassen als je iets niet helemaal koosjer hebt gedaan, zie je ook veel. Alsof het wassen van de handen de niet koosjere handelingen wegwast. Water heeft dit effect.

Iets niet willen

We weten dat als we iets niet willen, we het van ons afduwen. Daarmee krijgen de hersenen een overduidelijk signaal. Dit bewuste proces kan zich ook in ons onderbewustzijn manifesteren. Als we onbewust iets niet willen, het voelt niet goed dan nemen we er zoveel als mogelijk fysiek afstand van. Als het kan met gestrekte armen en een terugdeinzend lichaam. Het lichaam neemt het als het ware over.

Zoet is sweet

Of je nu van zoet houdt of niet, de mens wordt zachter, aardiger, socialer als je deze iets zoets voorzet. De geur en de stof die iets in onze hersenen losmaakt, maakt ons zachter. Het humeur wordt net iets beter en we zijn tot net iets meer bereid dan onder normale omstandigheden. Dat geraffineerde zoetigheid uitermate slecht is voor het lichaam, is op dat moment niet ter zake doende.

Hard of zacht zitten

Als je moet onderhandelen, heb je een kleine achterstand als met je billen op een zachte stoel gaat zitten ten opzichten van de ander (als deze op een harde stoel gaat zitten). Een hardere zitting geeft een iets hardere opstelling. Het lichaam geeft een signaal af wat de hersenen interpreteren.

Tot slot

Al jaren doet men onderzoek naar hoe onze zintuigen in het ootje genomen kunnen worden. Soms is het te verklaren en soms ook niet. Maar fascinerend is het sowieso.
Gerelateerde artikelen
Voorlezen en vertellen met alle zintuigen: redenen en tipsVoorlezen en vertellen met alle zintuigen: redenen en tipsWanneer je als verhalenverteller een verhaal voorbereidt om het later aan je publiek te gaan vertellen, is het goed om d…
Yogahoudingen – yoni mudraYogahoudingen – yoni mudraYoni mudra is een techniek die gebruikt wordt voor het blokkeren van de zintuigen. Een methode die helpt om tot pratyaha…
Kunst en kunstvormenKunst is een heel breed begrip. Kunst is een product van creatieve uitingen van mensen. Hierbij kan je dan weer denken a…
Reminiscentie bij dementie: prikkel alle zintuigenReminiscentie bij dementie: prikkel alle zintuigenU kunt het succes van reminisceren, het bewust ophalen van positieve herinneringen, met ouderen met dementie van wie de…
Gewaarworden en waarnemen – een groot verschilGewaarworden en waarnemen – een groot verschilVan alle zintuigen is de gevoelszintuigengroep zeer groot, waarbij inbegrepen de thermoreceptoren (warmte- en koudezintu…
Bronnen en referenties
  • Psychologie Magazine: juli/aug. 2015 “Was je handen in onschuld”
  • http://www.npogezond.nl/tv-uitzending/g24_iv_8792/Hoe-onze-zintuigen-ons-kunnen-laten-proeven
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Zintuig
  • Afbeelding bron 1: Curaçao - Annastaal

Reageer op het artikel "Hoe zintuigen ons kunnen bedonderen"

Infoteur: Annastaal
Gepubliceerd: 09-07-2015
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Psychologie
Schrijf mee!