InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Psychologie > Hoe kun je gelukkiger worden?

Hoe kun je gelukkiger worden?

Hoe kun je gelukkiger worden? Meestal weet je wel of je gelukkig bent of niet. Of je weet dat je het misschien wel helemaal niet zo slecht hebt, maar toch kan het veel beter. Geluk is een gevoel dat niet de hele tijd duurt, maar het zijn momenten. Je kunt er zelf een heleboel aan doen om meer geluk te ervaren. Veel mensen zijn zo druk dat ze zich geen tijd meer gunnen om geluk te ervaren. Zo moet je balans vinden tussen alles wat in je leven speelt, zoals je werk, gezin en relatie. Hierbij speelt gedrag een grote rol.

Wat geluk is

Normaal gesproken is ieder mens in staat om geluk te kunnen ervaren, ongeacht uit welke cultuur je komt, welke leeftijd je hebt, je huwelijkse staat of opleidingsniveau. Het is een universele emotie dat bestaat uit tevredenheid, vreugde en een gevoel van welbehagen. Er komen chemische stoffen vrij in de hersenen, endorfinen genaamd, welke een opiumachtige werking hebben. Dezelfde stof wordt door het lichaam ook gebruikt om pijn te bestrijden. Omdat mensen vaak last hebben van stress en zich niet meer open stellen voor deze emotie, ervaren ze minder geluk waardoor er meer ruimte komt voor het tegenovergestelde zoals depressie, angst of boosheid.

Hoe geluk ervaren?

Wat je nodig hebt om geluk te ervaren is een veilig gevoel, rust, tevredenheid en overzicht. Geluk is net zoals andere emoties een gevoel dat niet altijd duurt: het is een momentopname. Vaak zijn we zo druk met onze dagelijkse bezigheden, dat we onszelf geen rustmoment gunnen waarin we bij een gevoel van geluk stilstaan. Soms gaat het om kleine dingen waarbij we dit gevoel kunnen krijgen. Neem bijvoorbeeld eens een paar minuten de tijd en ga in de tuin staan en kijk om je heen. Kijk naar de bloemen, een vlinder of naar de vogeltjes. Neem dagelijks een paar minuten de tijd om te beseffen dat je dankbaar bent in het leven. Het kost maar weinig tijd en je kunt er veel baat bij hebben.

Maakt geld gelukkig?

Mensen met geldproblemen kunnen hierdoor ongelukkig worden. Toch zijn veel rijke mensen niet gelukkig. Met rijkdom kun je luxe kopen, waardoor het leven aangenamer wordt. Zo kun je hulp inschakelen in bijvoorbeeld de huishouding of andere klusjes in en rondom het huis, waardoor je meer tijd hebt voor je gezin of hobby’s. Toch is niet alles te koop met geld, zoals een goede gezondheid of een liefdevolle relatie. Geld maakt niet gelukkig, maar het maakt het leven wel gemakkelijker.

Karakter

Het karakter bepaalt voor een groot deel hoe je gelukkig kunt worden. Zo zal een optimist zeggen dat het glas halfvol is, terwijl een pessimist zegt dat het glas half leeg is. Sommige mensen zijn in staat om positief om te gaan met tegenslagen. Ze zien de toekomst positief in en geloven in zichzelf. Door positief te denken zul je meer bereiken, want als je ergens in gelooft, is de kans groter dat je jouw doel bereikt. Als je bijvoorbeeld ergens op solliciteert met de gedachte dat het toch niets wordt, is de kans groot dat deze baan aan je voorbij gaat.

De stap zetten naar geluk

Het is misschien moeilijk, maar niet onmogelijk. Richt je aandacht op de toekomst, daar heb je namelijk invloed op. Weest dankbaar voor wat je hebt en als je goed bent voor een ander, is de kans groter dat de ander ook goed voor jou zal zijn. Laat zien dat je dankbaar bent, ook al gaat het om iets kleins. Iets simpels als een compliment of glimlach kan veel invloed hebben. Nare gebeurtenissen hoef je niet te vergeten en je komt er misschien nooit overheen, maar je kunt het wel achter je laten. Het leven is niet altijd eerlijk. Richt je op positieve gedachten en stop je energie in dingen waar jij je goed bij voelt.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Boek: Geluk voor dummies, ISBN 9789043017817

Reageer op het artikel "Hoe kun je gelukkiger worden?"

Infoteur: Ymbakker
Laatste update: 26-10-2016
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Psychologie
Schrijf mee!