Artsen waarschuwen: Twitter spam kan psychose veroorzaken

Artsen waarschuwen: Twitter spam kan psychose veroorzaken Uit onderzoek is gebleken dat het gebruik van sociale platformen psychotische symptomen kan verergeren of veroorzaken in hiervoor gevoelige personen. Dit is gebaseerd op de bevindingen van vijf artsen bij onderzoek naar een geval van Mevrouw C, een 31-jarige vrouw die opgenomen is op de psychiatrische afdeling va een ziekenhuis in Duitsland. Hoe heeft de Twitter Psychose kunnen ontstaan? Spam is niet alleen vervelend, maar kan bij personen met een labiele psychische gesteldheid bepaalde symptomen verergeren.
Dit is de conclusie die vijf artsen in Berlijn trokken na de behandeling van de psychose van mevrouw C.

Een geval van Twitter psychose

Mevrouw C. had niet eerder blijk gegeven van psychische problemen, tot ze jarenlang geplaagd werd door een obsessie met Twitter. Ze besteedde elke dag uren aan het lezen en schrijven van berichten. Zij verwaarloosde hierbij haar sociale relaties, vergat te eten en sliep nauwelijks.

Geheime berichten

Ze vertelde de artsen dat ze dacht gecodeerde berichten te ontvangen van een beroemde acteur, via de tweets van andere gebruikers. Deze berichten waren opdrachten die haar instructies gaven om op een bepaalde manier te reageren. Na twee maanden begon ze dezelfde signalen ook in haar fysieke omgeving te zien. Ze kreeg het vermoeden dat er een sekte achter de opdrachten zat. Dit duidde volgens de artsen op systematische paranoïde waanideeën.

Zij geloofden dat het lezen en het continue proberen om honderden extreem korte berichten te interpreteren, veelal spam berichten, de psychose opwekten. Mevrouw C. is uiteindelijk hersteld van haar symptomen, en genezen van haar internet verslaving.

De kenmerken van Twitter

Het unieke karakter van de communicatie via Twitter kan een grote aantrekkingskracht uitoefenen op diegenen in kwetsbare psychologische situaties. Doordat de taal is beperkt tot 140 karakters hebben tweets vaak een cryptisch karakter. Dit kan de illusie wekken van een geheime boodschap achter de karakters. De automatische spam op basis van gerelateerde onderwerpen voedt ook het gevoel van samenspanning en verborgen betekenis. De artsen waarschuwen dat andere personen met vergelijkbare psychische aandoeningen op dezelfde manier kunnen reageren, en hierdoor fixaties kunnen ontwikkelen die gevaarlijk zijn voor henzelf en hun omgeving.

Behandeling en preventie

Toen het online rollenspel World of Warcraft immens populair werd, duurde het niet lang totdat de eerste patiënten met game-verslavingen tevoorschijn kwamen. De psychiatrische experts hebben hier verschillende behandelingen voor ontwikkeld. Net als alle verslavingen kan ook een Social Media verslaving gevaarlijk zijn voor kwetsbare groepen in de samenleving.
Voor mevrouw C. is er tijdig en effectief ingegrepen, wat goede hoop biedt voor toekomstige gevallen van een Twitter Psychose.
Het netwerk rond deze groepen zal voortdurend moeten monitoren of er signalen zijn dat een dergelijke verslaving zich ontwikkelt.
Voorkomen is beter (en goedkoper) dan genezen.

Lees verder

© 2014 - 2020 Lacuna, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Uw kind en social media, hoe houdt u dit onder controle?Social media is tegenwoordig dé nieuwe trend. Behalve jongeren en ouderen, hebben ook steeds meer kinderen tegenwoordig…
De (nadelige) gevolgen en invloed van social mediaDe (nadelige) gevolgen en invloed van social mediaSocial media hebben de wereld in een rap tempo overgenomen. In 1971 werd de eerste mail verstuurd, en nu leven we met mi…
Wat deelt u op internet?Wat deelt u op internet?Tegenwoordig is social media niet meer weg te denken uit ons bestaan. Hyves, Twitter en Facebook zijn zogenoemde 'must h…
Social media worden steeds meer gebruikt om werk te vindenSocial media worden steeds meer gebruikt om werk te vindenBijna iedereen heeft wel een account aangemaakt op minimaal één social media kanaal. Ook veel bedrijven maken een profie…

Forensisch psycholoogForensische psychologie, veel mensen hebben er wel eens van gehoord, gelezen of gezien via bekende tv-series. Maar wat i…
De kracht van woedeDe kracht van woedeMensen hebben emoties, de een uit deze wat spontaner dan de ander en sommige tonen helemaal geen emoties. Ofwel iedereen…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Geralt, Pixabay
  • http://blogs.discovermagazine.com/seriouslyscience/2014/08/12/doctors-believe-twitter-can-drive-crazy-literally/#.VABgavl_v1w
  • http://www.itproportal.com/2014/08/11/can-too-much-twitter-make-you-crazy/
  • http://www.wired.co.uk/news/archive/2014-08/09/twitter-psychosis
  • http://journals.lww.com/jonmd/Pages/default.aspx
  • http://sacramento.cbslocal.com/2014/08/11/study-twitter-has-potential-to-induce-psychotic-symptoms/

Reageer op het artikel "Artsen waarschuwen: Twitter spam kan psychose veroorzaken"

Infoteur: Lacuna
Laatste update: 02-09-2014
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Psychologie
Schrijf mee!