InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Psychologie > Impact van muziek op de mens

Impact van muziek op de mens

Impact van muziek op de mens Iedereen heeft wel een muziekstuk wat bij het afspelen een emotie oproept. Iets wat aankomt, je ziel raakt en je vrolijk, verdrietig of je wat voor gevoel dan ook geeft. Het roept iets op, je associeert het onbewust in de hersenen met een gebeurtenis en je voelt wat het met je doet. Tel dar het rustgevende van de hartslag bij op en het onbewuste doet enorm veel in deze. Als het onbewust zo werkt, kan je het bewust misschien wel ook wel toepassen.
”Music is everybody's possession. It's only publishers who think that people own it.” John Lennon

Muziek vanaf dag één

Als je als ongeboren baby in de baarmoeder zit, krijg je al klanken mee. Het begint met de hartslag van de moeder, maar men is er ook van overtuigd dat de ongeboren baby de klanken van de moeder – haar stem – meekrijgt en we kennen allemaal wel de ketting met het balletje wat we met een zachte klank over de buik laten rollen. De eerste herinneringen aan klanken heeft de baby dus al voordat hij of zij geboren wordt. Het is een veilige omgeving en dus zal de baby het met die warmte associëren.

De hartslag is een belangrijke en blijft een vertrouwde klank. Daar waar het ritme van de hartslag je meeneemt in een rustige en te vertrouwen situatie, kan een andere klank je weer alert maken. De contrasten zijn soms op jonge leeftijd al groot. Uit verschillende onderzoeken (bijv. Universiteit van Ohio 2005) blijkt dat het geluid van heftig ruziënde (aanstaande) ouders impact heeft op het ongeboren kind. Merkbaar als een vergelijkbaar geluid geproduceerd wordt als de baby eenmaal geboren wordt. Het is een verstorende (en soms onheilspellende) factor voor een baby die juist die rustige, warme, vertrouwde basis zo nodig heeft.

”Music can change the world because it can change people.” Bono

Muziektherapie

Een vorm van psychotherapie is de muziektherapie. Muzikale middelen worden ingezet tijdens een therapeutische sessie (op gedragsmatig, sociaal of emotioneel gebied) om verschillende zaken te kunnen realiseren zoals:
  • Ontwikkeling
  • Acceptatie
  • Stabilisatie
  • Verandering

Zowel ritme, maat, melodie, harmonie en klank kunnen de gewenste “ondersteuning” bieden.
Door heel gericht gebruik te maken van muziek, biedt dit specifieke psychotherapeutische mogelijkheden in de behandeling van psychische problemen.

Bron: Alexas Fotos / PixabayBron: Alexas Fotos / Pixabay

Invloeden in dagelijkse gang van zaken

Muziek kan je overal positief beïnvloeden, maar daar waar herstel gewenst is zoals een ziekenhuis, kan men het nog veel beter gebruiken. Ook hier zijn onderzoeken (Bellevue Hospital Center en Boston Medical Center) naar gedaan en wijzen uit dat muziek het herstel van de patiënt positief kan beïnvloeden.
Hersenen zetten geluidsgolven om tot elektrische energie. De hersenschors of cortex zet deze signalen door naar de hersendelen die emoties controleren. Verder wordt het hartritme beïnvloed en kan het ook impact hebben op de ademhaling. Met de juiste muziek kan het de processen in je lichaam dus positief beïnvloeden.

”One good thing about music, when it hits you, you feel no pain.” Bob Marley

Toepassing

Spreekt voor zich dat bepaalde muziek ook negatieve of pijnlijke emoties op kan roepen. Muziek stimuleert bepaalde delen in onze hersenen en is in staat onze perceptie en geheugen te beïnvloeden. Het kan dus positief of negatief effect hebben en dus gaat het bij het bewuste proces rond muziek, over wanneer je wat inzet.

Zo kan de productiviteit of creativiteit een positieve boost krijgen met behulp van de juiste muziek. Er zijn bijvoorbeeld al fabrieken, autogarages en andere productieruimtes waar specifieke muziek uit de luidspeakers komt. De creatieve geest kan gestimuleerd worden en zal niet zelden muziek aan hebben. Een andere toepassing is weer muziek in de winkelcentra. Deze zal de stemming van de mensen dusdanig beïnvloeden dat het koopgedrag stimuleert.
Voor alles waar het om “massa” gaat wordt uitgegaan van de meerderheid en dus zullen er altijd mensen zijn die terecht zeggen dat het geen effect op hen heeft … en soms heeft dat het wel, maar ben je je er niet bewust van!

Tot slot

Je kunt je als mens niet zonder muziek voorstellen. Toch moeten dove menen zonder klanken verder en zeker als je eerder wel hebt kunnen horen, kan dit een enorm verlies zijn. Maar als je normaal kunt horen, is het soms goed eens bewust naar muziek te luisteren en te ervaren wat het met je doet. Hoe je lichaam reageert op wat er in je oren binnen komt. Fascinerend!

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Wat is het Mozart effect?Wat is het Mozart effect?Ouders zoeken naar allerlei manieren om hun kind te ontwikkelen en zo sterk en zo slim mogelijk te maken. Een tijd geled…
Muziek en de hersenenMuziek en de hersenenMuziek is leuk en ontspannend om naar te luisteren. Maar uit onderzoek blijkt dat het ook helpt bij leren en concentrere…
Gezonder met muziek en een beter humeurGezonder met muziek en een beter humeurMuziek is meer dan luisteren naar mooie muziekstukken en songs. Muziek is goed voor lijf en leden. We vinden het fijn om…
Invloed van muziek op de mensMuziek lijkt in het eerste opzicht slechts vermaak voor de mens die er in talloze vormen en stijlen is. Denk aan klassie…
XCORE®-training: de ideale fitnessworkoutXCORE®-training: de ideale fitnessworkoutXCORE®-training is een 45-minuten durende workout waarbij gebruikgemaakt wordt van een buis gevuld met grit. De workout…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Impact van muziek op de mens"

Infoteur: Annastaal
Laatste update: 21-09-2016
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Psychologie
Special: Menselijke psyche
Schrijf mee!