Wat is het Mozart effect?
Ouders zoeken naar allerlei manieren om hun kind te ontwikkelen en zo sterk en zo slim mogelijk te maken. Een tijd geleden kwam het idee op dat kinderen door de blootstelling aan klassieke muziek (zoals de muziek van Mozart) zich beter zouden ontwikkelen op mentaal gebied. Luisteren naar Mozart zou een kind dus slimmer maken.
Verbetering van prestaties door Mozart
Al eerder werd de muziek van Mozart gebruikt voor andere doeleinden die de mens zouden bevorderen. Het begon met de uitvinder Alfred A. Tomatis die mensen met verwerkingsproblemen, dyslexie en autisme liet luisteren naar muziek van Mozart en Chant, maar eveneens naar de stem van hun moeder, om de stoornis aan te pakken. Dit zou leiden tot betere prestaties. Het zou ook helpen bij het bestrijden van depressies. Echter, dit wordt niet het Mozart Effect genoemd, maar de Tomatis Methode.
Verbetering van IQ door Mozart
Het was Don Campbell die het Mozart Effect werkelijk gebruikte en bekend maakte. Hij zou een onderzoek hebben uitgevoerd waaruit bleek dat mensen na het luisteren naar muziek van Mozart een tijdelijk verhoogd IQ toonde op deze intelligentietesten. In de eerste instantie werd alleen een effect op ruimtelijke intelligentie gevonden, maar al snel werd het geïnterpreteerd als een algehele verhoging van het IQ.
Tien minuten luisteren naar de muziek (bijvoorbeeld K448) zou al leiden tot betere resultaten. Met name het ruimtelijk redeneren zou verhoogd worden. Dit is de mogelijkheid om je mentaal 3D ruimten voor te stellen en te manipuleren.
Enkele bevindingen:
- Kinderen van 3 en 4 jaar oud waren 34% beter op testen die spatieel/ruimtelijk redeneren nagingen na een privéles voor de piano over acht maanden. Dit in vergelijking met kinderen die zangles, computerles of geen les kregen.
- IQ scores zouden verhoogd worden met 8 of 9 punten. Dit gebeurde na het luisteren van ongeveer 10-15 minuten en neemt niet meer toe daarna.
- Muziek als die van Mozart zou leiden tot rust, beter leren en creativiteit.
- Muziek over het algemeen vermindert stress, depressie en angst, veroorzaakt meer rust en slaperigheid, activeert het lichaam en verbetert het geheugen.
De gedachte achter het effect is dat de cerebrale cortex (ofwel hersenschors; de buitenste laag van de grote hersenen) gestimuleerd werd door het luisteren van muziek van Mozart, waarbij dan een vuren van bepaalde neuronen werd gevonden. Neuronen zijn de cellen die in de hersenen worden gevonden. Het vuren van deze patronen wordt ook gevonden bij motorcontrole (controle van bewegingen), bij spraak, geheugen en het horen van geluid. Doordat de neuronen al vuren bij het luisteren van de muziek leidt dit tot een soort "opwarming" of "voorwarming" bij het luisteren van klassieke muziek, waardoor je ook beter zult presteren op de andere gebieden.
Door de bevindingen die Don Campell beschreef werd bijvoorbeeld de gouverneur van Georgia in de Verenigde Staten gestimuleerd om geld te geven aan mensen zodat zij hun kind vanaf de geboorte naar klassieke muziek konden laten luisteren.
Verbetering van muziekonderwijs door Mozart
Hoewel de gedachte een tijd populair is geweest dat het werkelijk mogelijk was om kinderen vanaf de geboorte extra te stimuleren en slimmer te maken met klassieke muziek, is inmiddels gebleken dat dit geen waarheid is. De correlatie tussen de muziek van Mozart en intelligentie is nul. Dat wil dus ook zeggen dat het geen kwaad kan om een kind naar de muziek te laten luisteren. Kinderen blootstellen aan cultuur kan natuurlijk altijd goed zijn voor de educatie van een kind.
Effecten van muziek
Hoewel het Mozart Effect niet werkelijk bestaat, worden er wel positieve resultaten gevonden voor het luisteren van muziek. Muziek geeft meer energie en leidt tot positieve gevoelens. Het IQ of ruimtelijke vaardigheden worden niet verhoogd, maar wel het humeur.