InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Ouder en gezin > Wat is het Mozart effect?

Wat is het Mozart effect?

Wat is het Mozart effect? Ouders zoeken naar allerlei manieren om hun kind te ontwikkelen en zo sterk en zo slim mogelijk te maken. Een tijd geleden kwam het idee op dat kinderen door de blootstelling aan klassieke muziek (zoals de muziek van Mozart) zich beter zouden ontwikkelen op mentaal gebied. Luisteren naar Mozart zou een kind dus slimmer maken.

Verbetering van prestaties door Mozart

Al eerder werd de muziek van Mozart gebruikt voor andere doeleinden die de mens zouden bevorderen. Het begon met de uitvinder Alfred A. Tomatis die mensen met verwerkingsproblemen, dyslexie en autisme liet luisteren naar muziek van Mozart en Chant, maar eveneens naar de stem van hun moeder, om de stoornis aan te pakken. Dit zou leiden tot betere prestaties. Het zou ook helpen bij het bestrijden van depressies. Echter, dit wordt niet het Mozart Effect genoemd, maar de Tomatis Methode.

Verbetering van IQ door Mozart

Het was Don Campbell die het Mozart Effect werkelijk gebruikte en bekend maakte. Hij zou een onderzoek hebben uitgevoerd waaruit bleek dat mensen na het luisteren naar muziek van Mozart een tijdelijk verhoogd IQ toonde op deze intelligentietesten. In de eerste instantie werd alleen een effect op ruimtelijke intelligentie gevonden, maar al snel werd het geïnterpreteerd als een algehele verhoging van het IQ.

Tien minuten luisteren naar de muziek (bijvoorbeeld K448) zou al leiden tot betere resultaten. Met name het ruimtelijk redeneren zou verhoogd worden. Dit is de mogelijkheid om je mentaal 3D ruimten voor te stellen en te manipuleren.

Enkele bevindingen:

  • Kinderen van 3 en 4 jaar oud waren 34% beter op testen die spatieel/ruimtelijk redeneren nagingen na een privéles voor de piano over acht maanden. Dit in vergelijking met kinderen die zangles, computerles of geen les kregen.
  • IQ scores zouden verhoogd worden met 8 of 9 punten. Dit gebeurde na het luisteren van ongeveer 10-15 minuten en neemt niet meer toe daarna.
  • Muziek als die van Mozart zou leiden tot rust, beter leren en creativiteit.
  • Muziek over het algemeen vermindert stress, depressie en angst, veroorzaakt meer rust en slaperigheid, activeert het lichaam en verbetert het geheugen.

De gedachte achter het effect is dat de cerebrale cortex (ofwel hersenschors; de buitenste laag van de grote hersenen) gestimuleerd werd door het luisteren van muziek van Mozart, waarbij dan een vuren van bepaalde neuronen werd gevonden. Neuronen zijn de cellen die in de hersenen worden gevonden. Het vuren van deze patronen wordt ook gevonden bij motorcontrole (controle van bewegingen), bij spraak, geheugen en het horen van geluid. Doordat de neuronen al vuren bij het luisteren van de muziek leidt dit tot een soort "opwarming" of "voorwarming" bij het luisteren van klassieke muziek, waardoor je ook beter zult presteren op de andere gebieden.

Door de bevindingen die Don Campell beschreef werd bijvoorbeeld de gouverneur van Georgia in de Verenigde Staten gestimuleerd om geld te geven aan mensen zodat zij hun kind vanaf de geboorte naar klassieke muziek konden laten luisteren.

Verbetering van muziekonderwijs door Mozart

Hoewel de gedachte een tijd populair is geweest dat het werkelijk mogelijk was om kinderen vanaf de geboorte extra te stimuleren en slimmer te maken met klassieke muziek, is inmiddels gebleken dat dit geen waarheid is. De correlatie tussen de muziek van Mozart en intelligentie is nul. Dat wil dus ook zeggen dat het geen kwaad kan om een kind naar de muziek te laten luisteren. Kinderen blootstellen aan cultuur kan natuurlijk altijd goed zijn voor de educatie van een kind.

Effecten van muziek

Hoewel het Mozart Effect niet werkelijk bestaat, worden er wel positieve resultaten gevonden voor het luisteren van muziek. Muziek geeft meer energie en leidt tot positieve gevoelens. Het IQ of ruimtelijke vaardigheden worden niet verhoogd, maar wel het humeur.
© 2012 - 2019 Moneyq89, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Muziek en de hersenenMuziek en de hersenenMuziek is leuk en ontspannend om naar te luisteren. Maar uit onderzoek blijkt dat het ook helpt bij leren en concentrere…
10 tips voor een slimme baby10 tips voor een slimme babyOuders proberen tegenwoordig op allerlei manieren hun kind zo slim mogelijk te maken. Voor je kind wil je nu eenmaal het…
Componist: Wolfgang Amadeus MozartMozart is een van de grootste componisten die de wereld ooit gekend heeft. Als kind trad hij al op en was een 'wonderkin…
Gezonder met muziek en een beter humeurGezonder met muziek en een beter humeurMuziek is meer dan luisteren naar mooie muziekstukken en songs. Muziek is goed voor lijf en leden. We vinden het fijn om…
Wolfgang Amadeus MozartWolfgang Amadeus Mozart27 januari 1756 vond de geboorte plaats van een muzikaal genie; Wolfgang Amadeus Mozart. Zijn muziek wordt nog steeds me…
Bronnen en referenties
  • http://en.wikipedia.org/wiki/Alfred_A._Tomatis
  • http://en.wikipedia.org/wiki/Mozart_effect
  • http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1281386/

Reageer op het artikel "Wat is het Mozart effect?"

Reactie

Luc Quetin, 23-01-2017 22:09 #1
Beste,

Op mijn 7de ben ik begonnen met "De hommel" van ik dacht… Rimsky Korsakov en met de Peer Gynt suites. Ik had een meter die een echte klassieker was en dus kreeg ik toen ik 8 was mijn eerste doos van met lp's van Wolfgang Amadeus Mozart deel 1 : De jonge en deel 2 de oudere symfonieën (41.) Ik was een nerveus ventje en toen al werd ik heel rustig bij het beluisteren van Mozart

Het jaar daarop een farde "Compleet instrumenteel werk van J.S. Bach." en weer had ik rustig en standvastig gevoel dat ik ook had bij Mozart. Daarna doos "vioolconcerto's Paganini", deze konden mijn in verrukking brengen, maar hadden niet dat specifiek rustgevend effect gelijk als bij Mozart en Bach. Ook niet bij prachtige werken als de symfonieën van Haydn, Beethoven, Haendel, Corelli, locatelli, Leclair, Heinichen, Albinoni, Telemann, Weber, Stamitz, Boccherrini, …

Ik heb gezien ik zo jong al begonnen ben heel wat cd's van alle soorten componisten. Daar geniet ik allemaal van, maar elke dag dien ik mijn portie Mozart of Bach hebben (heel het oeuvre van alle concerto's voor cembalo is voor mij nog steeds misschien wel de prachtigste muziek ooit geschreven, maar het is dus zeer subjectief, en van Mozart de 27 pianoconcerto's.

Infoteur: Moneyq89
Gepubliceerd: 17-11-2012
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Ouder en gezin
Reacties: 1
Schrijf mee!