InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Psychologie > Syndroom van Asperger, autismespectrumstoornis, ASS

Syndroom van Asperger, autismespectrumstoornis, ASS

Syndroom van Asperger, autismespectrumstoornis, ASS Het syndroom van Asperger is een stoornis in de hersenen. Het is een autismespectrumstoornis, evenals autisme en PDDNOS. Mensen met Asperger kunnen zich moeilijk inleven in anderen. Ze maken bijna geen oogcontact. Ze onderkennen gesteldheden zoals verdriet, boosheid en blijheid niet. Gezichtsuitdrukkingen van de omgeving zeggen hen niets. Het gedrag van de persoon met Asperger vertoont vaak dezelfde patronen.

Hans Asperger

Asperger was een Oostenrijkse arts, die leefde van 1906 tot 1980. Rond 1944 volgde hij de gedragingen van vier jongens die hem opvielen. Zij maakten moeilijk contact met hun omgeving, maakten geen vrienden, waren eenzelvig en wisten veel van één bepaald onderwerp. Asperger zelf vertoonde deze gedragingen ook als kind. Hij werd bijvoorbeeld helemaal in beslag genomen door de werken van de dichter Grillparzer. Hij citeerde deze dichter vaak, maar dat werd niet gewaardeerd door zijn omgeving.
Asperger volgde deze kinderen, omdat hij dacht dat ze in de toekomst veel zouden kunnen doen met hun interesses.
Door zijn gedetailleerde beschrijving van de stoornis en zijn ervaringen ermee werd de stoornis naar Asperger genoemd.

Oorzaak

De oorzaak van Asperger is niet één gen, maar een combinatie van genetische veranderingen. Die veranderingen komen tot stand door de omgeving waarin een kind leeft. Daardoor zou de hersenontwikkeling anders verlopen.

Diagnose

De diagnose van Asperger kan niet gesteld worden door een bloedonderzoek of een scan. De enige manier is een gedragsonderzoek van enkele maanden. Het onderzoek wordt gedaan door een psychiater of een GZ-psycholoog ( GZ = gezondheidszorg).
De onderzoekers bekijken het gedrag, de communicatie van een persoon en de sociale interactie. Ook worden de vaak stereotiepe interesses bekeken.

ASS, de kenmerken

Mensen met Asperger
  • hebben moeite met het maken en onderhouden van contacten
  • zijn communicatief niet erg vaardig, hebben moeite met sociale vaardigheden en sociale regels
  • hebben een onhandige motoriek en coördinatieproblemen
  • zijn gevoelig voor geluid, geur en aanraking
  • hebben relaties die niet passen bij de leeftijd
  • hebben grote kennis van een beperkt aantal interessegebieden
  • hebben moeite met het verbeeldend vermogen ( o.a. zich inleven in anderen) en ze herkennen emoties niet
Maar ze hebben een normale tot hoge begaafdheid, een goed geheugen en een goede taalontwikkeling, die ouwelijk overkomt. Hun begripsniveau wordt daarom ook wel overschat.

Overeenkomsten en verschillen met klassiek autisme

Overeenkomsten zijn de problemen met de sociale contacten, hun beperkte communicatie. Autisten en mensen met Asperger hebben ook beiden beperkte interessegebieden.
Bij mensen met Asperger is het IQ minstens gemiddeld, velen zijn hoger- of hoogbegaafd. Met hun taalontwikkeling is niets mis. Ook zullen mensen met Asperger een gewoon zelfstandig leven kunnen leiden.

Hoe gaat men om met Asperger?

Voor de omgeving zijn duidelijke richtlijnen:
  • De omgeving moet gestructureerd zijn, alles moet op een vaste plaats liggen of staan.
  • dingen die te gebeuren staan moeten duidelijk van tevoren besproken worden, zodat de persoon met Asperger weet wat hem of haar te wachten staat.
  • Door het niet aanvoelen van emoties van anderen kan de persoon met Asperger verkeerde reacties hebben. Die reacties moeten worden besproken en uitgelegd. De juiste manier van reageren moet worden aangeleerd.
  • Kinderen met Asperger moeten steeds worden aangemoedigd tot meespelen.
  • Als er iets gedaan moet worden, moet van tevoren de tijd worden afgesproken waarin de taak, de opdracht, het samenwerken, het bezoek, het spelen met iets, moet worden gedaan.
  • Nieuwe dingen moeten stapje voor stapje worden aangeleerd.
  • Het gewenste gedrag moet blijvend worden gestimuleerd.

Behandeling?

Het enige dat men kan doen voor een persoon met Asperger, is hem of haar leren omgaan met zijn of haar beperkingen. Vooral het aanpassen op school of op het werk.
En natuurlijk moet de omgeving erover worden geïnformeerd, opdat rekening kan worden gehouden met de gesteldheid van mensen met Asperger.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Het syndroom van Asperger bij kinderenHet syndroom van Asperger bij kinderenLees hier alles over het syndroom van Asperger bij kinderen, de gevolgen voor hun motoriek en hoe je het syndroom kunt h…
Wat is het syndroom van Asperger?Wat is het syndroom van Asperger?Het syndroom van Asperger is een geboren aandoening die ertoe leidt dat mensen die eraan lijden verschillende problemen…
Aandoening: Het syndroom van AspergerAandoening: Het syndroom van AspergerMensen met het syndroom van Asperger hebben een autistische aandoening. Deze aandoening begint vaak al vanaf de geboorte…
Autisme volgens Hans AspergerAutisme volgens Hans AspergerDe laatste jaren staat autisme erg in de belangstelling. Er wordt steeds meer over deze stoornis bekend. Daardoor wordt…
Bronnen en referenties
  • Hersenstichting.nl
  • Autisme.nl
  • Balansdigitaal.nl

Reageer op het artikel "Syndroom van Asperger, autismespectrumstoornis, ASS"

Infoteur: Wilvdvleuten
Gepubliceerd: 19-01-2014
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Psychologie
Schrijf mee!