InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Psychologie > Stap uit de negatieve spiraal

Stap uit de negatieve spiraal

Stap uit de negatieve spiraal Sommige mensen stappen relatief snel over een tegenslag en andere mensen raken in een negatieve spiraal. Om er vervolgens zelf weer uit te klimmen of met hulp… en sommige mensen raken nog dieper in die negatieve spiraal. Ook als je er moeite mee hebt, zijn er toch wel een aantal zaken die je kunt ondernemen om uit die negatieve spiraal te komen.

Tegenslag

Ieder mens is anders, dus ieder mens gaat weer anders om met tegenslagen. Grote tegenslagen moet je natuurlijk verwerken (evt. rouwen, het een plaats geven en het leven weer oppakken), maar juist die kleine tegenslagen versterken het “zie-je-wel-gevoel” en bevestigen de negatieve kant van je. Je kunt niets, wordt niet leuk gevonden of bent dom. Bevestigingen die voortkomen uit zaken die feitelijk niet gerelateerd zijn, maar in je hersenen bevestigen ze iets. Het spreekt voor zich dat als je een positieve instelling hebt, je lichter met dit soort dingen omgaat, er soms om kunt lachen (ook al is het zuur) en weer door gaat. Maar ook de meer positief ingestelde mens, heeft het in zich. Hij of zij stapt er echter eerder overheen of blijft er minder in “hangen”. Het lijkt soms zelfs alsof iemand er niets om geeft, maar heeft meer te maken met de geest die niet of nauwelijks blijft “hangen” in doemdenkerij.

Afwijzing

Afwijzing, waar we op enig moment allemaal mee te maken krijgen, ligt hier vaak achter. Vaak betreft het hier zaken uit de jeugd, waarbij een ouder een rol speelt of je bent bijvoorbeeld een ongewenst buitenbeentje op school geweest. De positieve geest herkent mogelijk wel iets in wat er nu plaatsvindt, maar gaat door. Daar staat de negatieve en meer sombere geest tegenover die blijft hangen in de negativiteit en moeite heeft met meeveren, laat staat mee veranderen.

"Some changes look negative on the surface but you will soon realize that space is being created in your life for something new to emerge." ( E. Tolle)

Wat te doen?

  • Begin bij het begin en dat is waar de basis is gevormd. Soms is het graven en soms weet je het gewoon. Wat is er wat er ten grondslag ligt aan die “zie je wel”. Gesprekken met iemand (en dat hoeft niet per se een professional te zijn) over het verleden als kind/puber kunnen in de meeste gevallen de basis boven tafel halen. Het kan in alledaagse dingen zitten en is het er in de loop der jaren gewoon ingeslepen.
  • Accepteer dat het er is en het zal je op enig moment ook wel iets nuttigs gebracht hebben, maar kijk er nog eens naar en vraag jezelf af in hoeverre het (nog) klopt. Als het een minder prettige eigenschap betreft, dan weet waar je aan moet werken. Is het een idee wat helemaal niet (meer) van toepassing is, laat het dan ook gewoon achter je. Bekijk de situatie vanuit een reëel perspectief en plaats jezelf naast je dierbaren.
  • Als je er achter bent, kan je jezelf ook iets anders inprenten … namelijk dat je wél goed, mooi, waardevol, aardig etc. bent. Prent dit goed bij jezelf in en het veranderproces kan je op deze manier stimuleren.
  • Om het in je systeem te krijgen, als een soort tweede manier, kan je het opschrijven en op een plaats ophangen die je dagelijks ziet. Soms kan het voor jezelf dagelijks opzeggen in een soort mantra, ook helpen. Je brein werkt zo dat wanneer je het dagelijks de revue laat passeren, het op een moment wel gaat beklijven.
  • Volhouden is misschien nog wel het moeilijkste en dat wil zeggen dat je niet in paniek moet raken bij het eerste beste moment dat je even niet lekker in je vel zit. Iedereen heeft wel eens een “off day” en dat moet je dan maar gewoon zo laten. Als je verder je best doet om het proces te keren, is de kans van slagen zeerwel aanwezig.

Tot slot

Ieder mens is anders en ieder mens gaat anders om met zaken die gebeuren in zijn/haar leven. Dat neemt niet weg dat je alles maar gelaten over je heen moet laten komen. Je hebt altijd een keuze om op het enig moment anders in te richten.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Y. Petterson - psycholoog

Reageer op het artikel "Stap uit de negatieve spiraal"

Infoteur: Annastaal
Laatste update: 21-09-2016
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Psychologie
Special: Levensfilosofie
Schrijf mee!