InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Psychologie > Dagboekschrijven over gevoelens

Dagboekschrijven over gevoelens

Dagboekschrijven over gevoelens Schrijven over je gevoelens heeft vaak een helende werking. Schrijven over verdriet of (oud) zeer kan je helpen bij de verwerking ervan. Het heelt je moeilijke gevoelens en je krijgt je gedachten beter op een rijtje. Daarnaast sta je hierdoor stabieler in het leven. Leer jezelf daarom aan om meer te schrijven over wat je bezighoudt. Hier volgen een aantal tips.

Aandachtspunten bij het schrijven in je dagboek

Als je begint met schrijven is het best lastig om te bepalen hoe je begint. En soms weet je niet eens wat je moet schrijven. Hou daarom deze punten in je achterhoofd als je begint met schrijven.
  • Bepaal vooraf hoelang je wil schrijven en zet er een klokje bij
  • Schrijf zonder na te denken. Til je pen niet op van het papier maar schrijf door. Gewoon schrijven wat er in je opkomt, al is dat soms een beetje maf
  • Blijf schrijven tot de tijd voorbij is. Soms blokkeer je even en weet je niet meer wat je verder moet schrijven, herhaal dan de laatste drie woorden die je eerder schreef en de rest komt vanzelf weer
  • Benoem jouw gevoel. Schrijf op wat je echt vindt, anders heeft het ook geen zin

Oud zeer van je afschrijven

Schrijven over verdriet of oud zeer, kan je helpen bij de verwerking ervan. Veel therapeuten raden een schrijfopdracht aan bij een traumatische ervaring. Het is een vorm van zelfconfrontatie. Als je met iemand praat over een trauma dat je hebt meegemaakt, wordt er vaak toch nog een pijnlijk moment verzwegen. Juist door over het diepe verdriet te schrijven, komt de verwerking op gang. Kies een vaste tijd en plaats om te schrijven en zorg dat je niet gestoord wordt. Trek er ongeveer drie kwartier voor uit. Doe dit ongeveer twee tot drie keer per week. Je krijgt hierdoor meer inzicht in jezelf, je blijft in balans en kan je gevoelens een plek geven. Schrijf gewoon je gevoel van je af en kijk waar je uit komt. Schrijf niet te laat in de avond, anders blijft het als je bed ligt in je hoofd malen. Deze oefening lijkt lastig, maar wanneer je eenmaal bezig bent, gaat het vrijwel vanzelf.

Breng je leven op orde door inzicht te krijgen in je gevoelens

Je wil al heel lang je droom verwezenlijken, maar het lukt je niet. Probeer je belemmerende gedachten te achterhalen. Stel jezelf de vragen om daar achter te komen. "Wat staat mijn geluk in de weg?, "Wat kan ik zelf doen om mijn probleem op te lossen?". Je krijgt snel inzicht waar de stress ontstaat.

Schrijven om te vergeven

Veel mensen kennen wel iemand waar ze bewust of onbewust langere tijd boos op zijn of zich gekwetst door voelen. Leer het te vergeven en los te laten. Wat gebeurd is, is gebeurd en kan niet worden teruggedraaid. Schrijf deze persoon een brief waarin je je gevoelens uit. Als je alles hebt opgeschreven, vernietig je de brief. Het kan enorm opluchten en dat is vaak al genoeg.

De kracht van het dagboek

Misschien deed je het vroeger al; een dagboek bijhouden. En niemand mocht het lezen. Ook nu je volwassen bent, zijn er veel voordelen voor het dagelijks schrijven in een dagboek.

Stel jezelf vragen om een goed schrijfonderwerp te krijgen

Antwoorden komen vanzelf door het stellen van vragen. Stel de vragen gerust meerdere keren, want de antwoorden zijn elke dag weer anders.

Kies elke dag één vraag waarover je schrijft:
  • Wat vind je geweldig aan jezelf?
  • Wat wil je vaker doen?
  • Wie zijn je echte vrienden?
  • Waar worstel je mee?
  • Op welke plaats voel je je echt thuis?
  • Wat zou je heel graag willen leren?
  • Wat zou je graag willen veranderen?

Het werkt ontspannend en is leuk

In het begin is het lastig om er een manier in te vinden, maar hoe vaker je schrijft, hoe leuker het wordt en zie het als een stukje ontspanning aan het einde van de dag.

Door het dagboek kan je zaken nog eens goed overzien (en bijstellen)

Je leert jezelf beter kennen, omdat je de dingen die je denkt en doet beter overziet. Zo zie je ook op welke momenten je de meeste stress ervaart en wat je werkelijk leuk vindt in het leven. Soms is het ook heel lastig om te vertellen waar je mee zit. Door het op te schrijven, kun je vaak meer inzicht krijgen waar het probleem zit.

Je stopt met piekeren

Probeer voor het slapen gaan al je gedachten op te schrijven, zodat ze uit je hoofd zijn. Wanneer je hoofd leeg is, kan je lekker slapen.

De fases van het schrijven

Het schrijven over emoties kent drie fases:

Alles uiten

Beschrijf in deze fase alles wat je voelt en denkt. Schrijf ook echt in details; wat je ziet, hoort, ruikt en voelt.

Tijd voor bezinning

Als de eerste emoties minder worden, kan je verder gaan met je gevoelens uit te diepen. Bekijk de situatie eens van een andere kant. Je zult merken dat er een luchtiger beeld voor de toekomst komt.

Kijken naar een nieuwe toekomst

Hoe ziet het leven eruit zonder dit probleem? Kijk weer vooruit en maak weer nieuwe plannen.
Gerelateerde artikelen
Stoppen met automutilerenJezelf niet meer verwonden is heel erg moeilijk. Het is moeilijk om je gevoelens op een andere manier te leren uiten en…
Hoe werkt de ambivalentie van het gevoel?Hoe werkt de ambivalentie van het gevoel?Zoals het gevoel subjectief is, is het gevoel ook ambivalent, en dat betekent tweepolig, dat wil zeggen, dat in een bepa…
Eenzaamheid: Oorzaken, gevolgen en tipsEenzaamheid: Oorzaken, gevolgen en tipsEenzaamheid is een gevoel: het gevoel alleen te zijn en het gevoel geïsoleerd te zijn van anderen. Het is niet per defin…
Het verwerken van verdrietHet verwerken van verdrietIedereen heeft er wel eens mee te maken, verdriet. Er gebeurt iets in je leven, iets simpels of iets enorm aangrijpends,…
Rouwen om een huisdierRouwen om een huisdierWe weten pas wat we missen als ze er niet meer zijn.....onze geliefde huisdieren. We zijn zo blij als ze bij ons in huis…

Reageer op het artikel "Dagboekschrijven over gevoelens"

Reactie

Marina, 04-05-2015 23:58 #1
Ik ben sinds kort begonnen aan dagboeken als therapie en dat werkt goed! Vanaf mijn jeugd schreef ik veel dagboeken! En ook na de geboorte van mijn twee zoons! En na de scheiding was ik eerst van plan om een echte boek uit zien te brengen! Het werkte niet! Ik kwam bij een hulpverlener die me aanraadde een dagboek te schrijven! Ik word er hier alleen positiever door en dat geeft me voldoende rust.

Infoteur: Mk18
Laatste update: 12-11-2015
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Psychologie
Reacties: 1
Schrijf mee!