InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Psychologie > Rouwverwerking: hoe omgaan met rouw

Rouwverwerking: hoe omgaan met rouw

Rouwverwerking: hoe omgaan met rouw Voor iedereen komt het moment dat men sterft en bij de één gebeurt dit helaas op een jonge leeftijd en bij de ander op een latere leeftijd. Overigens vindt men het moment dat een dierbare sterft eigenlijk altijd te vroeg, onafhankelijk van de leeftijd. Nadat je iemand verloren hebt breekt er een hele zware tijd aan. Je voelt je verdrietig, kwaad, machteloos en moet constant aan de overleden persoon denken. Iedereen verwerkt de dood op zijn eigen manier, maar er zijn heel wat mensen die er problemen mee hebben. Hoe zit het nu met rouwverwerking?

De fases van het rouwproces

Het rouwproces bestaat meestal uit vijf fases.
  • De eerste fase is ontkenning. Na het verlies van iemand proberen de meeste mensen het te ontkennen en willen niet geloven dat ze deze persoon daadwerkelijk verloren hebben.
  • De tweede fase is het protest en boosheid. De nabestaande voelt een enorme woede en is boos dat dit hem is overkomen, hetgeen zich uit in diverse emoties.
  • Onderhandelen en vechten is de derde fase, waarin men erachter komt dat boos zijn geen zin heeft, zichzelf tot de orde roept en een bepaald doel voor ogen gaat houden.
  • Hierna treedt helaas geregeld een depressie op wanneer men erachter komt dat zowel onderhandelen als boos zijn geen nut hebben.
  • De vijfde en laatste fase is aanvaarding. Op een gegeven moment gaan mensen het verlies of de trauma accepteren.
  • Tijdens de fases van rouwverwerking, hebben mensen hulp nodig van anderen om het uiteindelijk te kunnen accepteren.

Verschillende mogelijkheden van rouwverwerking

Rouw is het verwerken van een verlies. Dit hoeft niet per se de dood te zijn, want je kunt ook iemand verliezen door een echtscheiding of het verlies van een goede gezondheid. Iedereen gaat anders met het rouwproces om, dus niet iedereen zal het op dezelfde manier doen. Er zijn verschillende mogelijkheden op het gebied van rouwverwerking.

Rouwcursus

Wanneer je iemand verloren hebt, kun je ervoor kiezen om een rouwcursus te volgen of in therapie te gaan. Er zijn verschillende mensen en instituten die deze mogelijkheid aanbieden.

Boeken lezen

Veel mensen vinden hun rust in het lezen van boeken. Er zijn verschillende passende boeken over het onderwerp rouwverwerking die je goed kunnen helpen. Er zijn verschillende webwinkels op internet te vinden waar je dit soort boeken kunt bestellen en binnen een paar dagen worden ze thuis bezorgd.

Contact met lotgenoten

Veel mensen kunnen hun rouw verwerken door er met mensen over te praten die hetzelfde hebben meegemaakt. Men kan ook kiezen voor het bezoeken van forums die op internet te vinden zijn en hier ook reageren op berichten van lotgenoten. Op deze manier ontstaat er een band met bepaalde personen waarmee je het verdriet kunt delen. Sommige mensen kunnen zo goed praten met lotgenoten via forums, dat ze ook in het echt afspreken om zo nog intenser hun gevoelens met elkaar te kunnen delen.

Opvanghulp en ondersteuning

Er zijn ook organisaties die nabestaanden helpen met het verwerken van het verdriet. Mocht je hulp willen, dan kun je contact opnemen met een dergelijk bedrijf en hier zal men je dan zo goed mogelijk proberen op te vangen en in contact laten komen met lotgenoten die ook hulp hebben gevraagd.
Gerelateerde artikelen
Rouwverwerking in bijzondere situatiesRouwverwerking in bijzondere situatiesBij rouwen denken we aan verdriet om het verlies van een dierbare, en verlies wat je met anderen kunt delen. In sommige…
Depressie vs. rouw: wat is 'normaal'?Depressie vs. rouw: wat is 'normaal'?Rouwen om het verlies van een dierbare is van alle tijden. Hoe de symptomen van rouw vanuit maatschappelijk perspectief…
Vijf fasen van rouwverwerkingVijf fasen van rouwverwerkingElisabeth Kübler-Ross werd in de jaren 70 wereldberoemd door haar theorieën over de dood en de vijf fasen van rouwverwer…
Rouwverwerking bij het verlies van een kindRouwverwerking bij het verlies van een kindEr zijn meerdere manieren om rouw te omschrijven. Rouw is verdriet om het verlies van iemand vanwege de dood. Ook word r…
Rouwverwerking voor kinderenRouwverwerking voor kinderenNet zoals volwassenen, hebben kinderen ook een rouwproces dat ze moeten ondergaan wanneer zij een dierbare verliezen. Vo…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Pixel2013, Pixabay
  • www.zinwijzer.nl

Reageer op het artikel "Rouwverwerking: hoe omgaan met rouw"

Infoteur: Annika_schrijft
Laatste update: 08-05-2017
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Psychologie
Schrijf mee!