InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Psychologie > Het ultieme “geven”

Het ultieme “geven”

Het ultieme “geven” Als we geven worden we gelukkig, althans dat hoor je nogal eens mensen zeggen. Deels klopt het ook wel, we worden gelukkig van geven. Zolang geven niet ter vervangingen van iets anders komt, is het prima. Toch komt het vervangingsaspect nogal eens voor en heeft met name met het ontbreken van eigenliefde te maken. Wie aan zichzelf werkt en zich persoonlijk wil ontwikkelen, zal geven in het juiste perspectief moeten zien.

Als we alsmaar willen geven

We weten dat balans in het leven belangrijk is en dat wil dus ook zeggen dat als je alsmaar geeft, er ook iets substantieels tegenover moet staan. Niet vanuit het gegeven dat als je geeft je ook per se iets moet krijgen, want dan ben je meer een uitruiler en je kunt je de vraag stellen in hoeverre het dan nog oprecht is. Echter, overall is balans op allerlei vlakken belangrijk om een goede basis voor jezelf te vormen.
Als je alsmaar geeft, maar niets ontvangt of daar misschien niet eens bij stil staat c.q. over nadenkt, is er geen balans en kan scheefgroei – op wat voor vlak dan ook - ontstaan.

Geven!

Van jezelf houden

Het begint met van jezelf te houden, je moet om jezelf geven om echt iets voor een ander te kunnen betekenen. Dat wil zeggen dat je jezelf als waardevol typeert om de persoon die je bent en niet om je skills, je bezittingen of wat je bereikt hebt. Als je er moeite mee hebt, kan je ook proberen te bedenken waarom andere mensen om je geven zoals je bent. Maakt iemand wel eens een leuke of lieve opmerking zonder reden of krijg je een knuffel zonder directe aanleiding?

Als je het moeilijk blijft vinden, kan je vast wel voor jezelf bedenken wat “je rol” is naar een ander en kan variëren van attent zijn, aan iemand denken als deze ver weg is of als er iets aan de hand is. Maar het kan ook je onvoorwaardelijkheid zijn of je betrokkenheid. Er kunnen allerlei redenen zijn waarom die ander om je geeft, van je houdt etc. … en dat heeft met je inborst te maken. Vertaal hetgeen in je zit naar die ander ook eens naar jezelf en bedenk hoe je dan met jezelf om zou gaan. Ga je jezelf dan ook waarderen? Immers, die ander doet het ook … waarom jijzelf dan niet?
Natuurlijk is het gemakkelijker gezegd dan gedaan, maar als je goed voor de ander bent en je hebt moeite met je eigenwaarde, houdt jezelf dan dus maar eens die spiegel voor.

Opwaartse wederkerigheid

Opwaartse wederkerigheid wil eigenlijk zeggen dat wanneer je iets geeft, een compliment, en aardig woordje of wat voor goede daad dan ook, de ontvanger eerder ook iets dergelijks weer bij een ander doet. Zo kan je aan het begin staan van een keten.

Wat hier tevens een positieve rol in kan vervullen is het “gewoner” maken om een compliment te geven én te ontvangen. Veel mensen staan niet stil hij het geven, terwijl ze het goed bedoelen, maar er is ook een hele groep mensen die moeite heeft met ontvangen. Het is een mooi proces om hier een voortrekkersrol in te vervullen.

Bron: Giuliamar / PixabayBron: Giuliamar / Pixabay

Verbeter de wereld, begin bij jezelf

Als je basis goed is en je wilt geven, maar je staat er niet altijd bij stil c.q. je bent niet attent of je wilt het uitruilen vervangen door écht geven, dan zijn er een aantal zaken waar je aan kunt denken. Maar het staat of valt met hoe écht je geven is. Iedere verandering vergt bij consequentie toepassing een cyclus van zo’n drie weken.

Enkele zaken waar je op kunt letten:
  • Begin eens met na te denken over wie je nog eens zou willen contacten, maar waar het contact - om wat voor reden dan ook – een beetje verwatert is c.q. je deze persoon uit het oog verloren bent. Neem het initiatief en maak vanuit een positief beeld een afspraak om eens bij te praten of kijk wat voor andere rol je mogelijk kunt vervullen naar deze persoon.
  • Haal de groep mensen voor de geest die dichterbij je staan en zet op een lijstje – bedacht binnen enkele minuten – wat je voor die personen zou kunnen betekenen.
  • Kijk eens om je heen wat voor vrijwilligerswerk je zou kunnen doen. Dat hoeft niet iets te zijn wat veel tijd kost – zeker als je dit ook niet hebt – en kan ook in je directe omgeving. School van de kinderen, buurtruimte, personeelsver. op het werk, de sportkantine of een oudere die weinig bezoek krijgt.
  • Doe eens iets naar iemand die iets specifieks goed kan gebruiken. Dat kan al een compliment naar iemand zijn die er nooit een krijgt, een knuffel of nodig iemand uit bij je mee te eten. Help iemand met kleding die hij/zij niet heeft (en niet kan betalen) en dat kan zijn in het repareren van kleren of ga eens mee naar de lokale tweedehands winkel.
  • Wees alert op als iemand anders naar een ander iets aardigs zegt, doet of geeft. Complimenteer de persoon met wat hij/zij doet.

Je draai vinden

Enig moment voel je – als je dicht bij je gevoel staat – wat goed voelt, waar je je prettig bij voelt en wat voldoening geeft. Voorkom dat je doorslaat, omdat het juist ook een verslavend gevoel kan geven. Om dit tegen te gaan kan je ook eens om hulp vraag bij iemand in je omgeving leggen. Maakt niet uit wat … er reageren zeker mensen op! Ga mee in de flow.

Tot slot

Geven is mooi, mensen blij zien is mooi … maar vergeet vooral ook jezelf niet in het geheel en zorg dat er voldoende balans in je leven is.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Is pensioen uitruilen interessant?Het nabestaandenpensioen kunt u uitruilen tegen een hoger ouderdomspensioen. Ook andere pensioenvormen kunt u tegen elka…
Wat je allemaal met je pensioen kan doenWat je allemaal met je pensioen kan doenWie werkt bouwt meestal via zijn werkgever een pensioenkapitaal op. Als men vervolgens de pensioenleeftijd bereikt, kan…
Je vierde chakra, het hartchakraIeder mens heeft zeven chakra’s, waarvan het vierde chakra het hartchakra wordt genoemd. Het vierde chakra heeft lichame…
De balans van een ondernemingDe balans van een ondernemingVoor een onderneming is het van groot belang om af en toe een balans op te stellen. Een balans is handig om een overzich…
Wie kan er delen?Wie kan er delen?Is het vanzelfsprekend dat mensen delen of juist niet? Een meer individualistisch ingestelde maatschappij kent veel mind…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Het ultieme “geven”"

Infoteur: Annastaal
Laatste update: 20-09-2016
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Psychologie
Special: Menselijke psyche
Schrijf mee!