InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Psychologie > De stilte opzoeken

De stilte opzoeken

De stilte opzoeken Op televisie zien we bekende mensen de stilte opzoeken, waarbij het besef er wel is hoe zinvol het kan zijn. Dit neemt niet weg dat de kijkcijfers er ook niet om moeten liegen. Was dit vroeger alleen nog bij de commerciële zenders, de publieke zenders hebben inmiddels hetzelfde euvel. Echter, dit neemt de essentie van ‘de stilte opzoeken’ niet weg. Populair of niet, het kan een ieder goed doen om eens voor kortere of langere tijd de stilte op te zoeken.

Stilte…

We beseffen het niet altijd, maar hoe vaak zijn we nu echt in een stille ruimte/omgeving? Een ruimte waarin we tot onze eigen gedachten komen. Dit komt erg weinig voor, omdat we geleefd worden door de drukte van de dag, geld verdienen, gezin stichten en runnen, de wereld “in de gaten houden” (denk aan internet en televisie) en er moet nog zoveel meer (vooral van onszelf).

Toch is die stilte essentieel om te komen tot een gesprek met jezelf. Je hoofd is en blijft bezig met van alles als je niet tot die stilte komt. Een moment dat je hersenen even moeten wennen aan het “aan niets hoeven denken” en je dán pas tot je pure gedachten komt. Waarbij een volgende vraag is of kan zijn, wat de toegevoegde waarde is van stilte.

Toegevoegde waarde

Iedereen komt enig moment in het leven voor een aantal essentiële levensvragen te staan. Veel mensen zullen het herkennen als de “menopauze” of “penopauze” die ergens in het leven opdoemt. Waarbij het niet bij iedereen een worsteling wordt, maar voor veel mensen wel. De voorbeelden dat de man plots wil ervaren of hij er nog toe doet en een jonge vrouw opduikelt of nog de jonge god denkt te zijn en op zijn motor wil gaan toeren. Maar ook de vrouw die zich enig moment afvraagt of poepluiers opruimen, die leuke baan ingeruild te hebben voor een parttime baan en het gerace van school, naar werk, naar huis (huishouden), naar de sportclub (om er goed uit te blijven zien) wel is wat ze eerder voor ogen had.

Idealen

Iedereen heeft immers idealen en die ontwikkel je veelal vanuit je pubertijd en ga ja na je opleiding invulling geven in werk, een partner, hobby etc. Maar bij lang niet iedereen gaat het zoals het oorspronkelijk bedacht is en als het wel gaat zoals het bedacht is, is het dan na verloop van tijd nog steeds hetgene je najaagt en geniet je van het leven?
Maar het kan natuurlijk ook vanuit een andere ontwikkeling een gedachte zijn waar je enig moment iets mee moet. Denk hierbij aan een ingrijpende gebeurtenis in je nabijheid zoals het onverwacht overlijden van iemand, of je komt tot de ontdekking dat je eigenlijk niet zoveel van jezelf houdt. Het kan allemaal aanleiding zijn om eens stil te staan bij het moment, je gevoel, je toekomst en je verleden. Waar sta je nu en waar wil je naar toe.

Op zoek

De drukte van de dag geeft zelden aanleiding om je eens terug te trekken in jezelf en situaties te overdenken. Een dagje sauna, wat je wel wat rust kan bieden, is niet toereikend voor het echt opzoeken van de stilte om tot jezelf te komen. Je hebt als snel zo’n vier tot vijf dagen nodig om het normale drukke leven los te laten en je prettig te gaan voelen in de stilte.
Enkele voorbeelden hoe je tot jezelf kunt komen, waarbij het als vanzelfsprekend gezien kan worden dat je geen mobiele telefoon, tablet of laptop bij je hebt.
  • De natuur in (en ga dan niet in een druk resort zitten) waarbij je voor jezelf moet bepalen welke natuur je het meest aanspreekt. Het groene bos, de uitgestrekte heidevelden en zandverstuivingen of de golven van de zee.
  • Zoek een klooster (Zuid Nederland en België bieden nog kansen) om daar een stilte week te houden. Meestal liggen deze kloosters al rustig, waar in alle stilte ook prachtig gewandeld kan worden.
  • Wat verder weg zijn er ook in afgelegen gebieden in Frankrijk of Spanje locaties te huur. Dit kan gezamenlijk en gearrangeerd zijn, maar het ook vanuit individuele huisjes waar je geheel op jezelf aangewezen bent.
  • Speciale “stilte” reizen waarbij er veel tijd alleen in een prachtige omgeving gereserveerd wordt en wat gezamenlijke tijd met je reisgenoten. Vaak gecombineerd met bijvoorbeeld was yoga of tai chi les.
  • Heb je hulp nodig om je stilte te realiseren, dan zijn er reizen waar professionals meegaan en je kunnen ondersteunen.
  • Leren mediteren bij een professional kan je ook helpen het stilte moment te vinden. Dit kan je als je eenmaal kunt mediteren ook thuis toepassen. Aangezien het veel intensiever is, kan een regelmatig meditatiemoment je ook de antwoorden geven. Moet je van jezelf wel weten dat je je niet op laat slokken door de drukte van dag.

Tot slot

Of je het nu zelf gaat doen of je hebt hulp nodig, iedere stilte periode staat of valt met het serieus invulling willen geven, het overdenken van de vragen over het leven die je gereserveerd hebt staan. Ook als je samen met iemand anders gaat, is het nog steeds te bedoeling dat je de stilte in jezelf zoekt. Met of zonder hulp, je zult het altijd zelf moeten doen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
De magie van meditatieMeditatie heeft veel voordelen. Enkele minuten per dag zijn al genoeg om in contact te treden met uw spirituele kant en…
Luisteren naar je lichaamLuisteren naar je lichaamHet klinkt zo eenvoudig, maar via het lichaam wordt veel vanuit de geest verwerkt c.q. weggedrukt. Maar het lichaam regu…
Penopauze, de overgang bij mannenEen verminderde libido, erectieproblemen, slaapproblemen, opvliegers en depressies kunnen vervelende klachten zijn van d…
Tips en valkuilen bij meditatieMeditatie is een populaire activiteit geworden. In dit artikel beschrijf ik niet zozeer meditatietechnieken. Ik ga in op…
Bronnen en referenties
  • H. Janssens - mental coach

Reageer op het artikel "De stilte opzoeken"

Infoteur: Annastaal
Gepubliceerd: 04-02-2013
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Psychologie
Special: Communiceren
Schrijf mee!