InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Psychologie > ENTJ: de Maarschalk onder de MBTI-types

ENTJ: de Maarschalk onder de MBTI-types

ENTJ: de Maarschalk onder de MBTI-types Een van de zestien MBTI-types is de ENTJ, ook wel de Maarschalk of de Bestuurder genoemd. De ENTJ’s zijn de natuurlijke leiders van het leven: de ENTJ is het meest bevelhebbend van alle MBTI-types. Geschat wordt dat zo’n 1,8% van de wereldbevolking een ENTJ is.

MBTI in het kort

De Myers-Briggs Type Indicator (MBTI) is een bekend model om naar persoonlijkheden te kijken en is geboren uit de theorieën van Jung. De MBTI gaat uit van vier tegenstellingen waardoor zestien persoonlijkheidstypes ontstaan: Extroverted tegenover Introverted, iNtuition tegenover Sensing, Thinking tegenover Feeling en Judging tegenover Perceiving.

Persoonlijkheid van de ENTJ

De ENTJ heeft Extroverted Thinking als dominante functie, gebruikt iNtuition als hulpfunctie en kijkt met een Judging blik naar de wereld. Dit is de favoriete manier van de ENTJ om situaties en vraagstukken te lijf te gaan. Sensing en Feeling komen pas daarna. De ENTJ is besluitvaardig en openhartig en trekt overal waar hij komt het leiderschap vrijwel automatisch naar zich toe. Dit MBTI-type is over het algemeen goed geïnformeerd en heeft een scherp oog voor rare of inefficiënte processen. Deze wil de ENTJ het liefst meteen omzetten in zijn eigen, wel te begrijpen systeem. Dit type is dol op langetermijnplannen en doelen. Alles waarbij ze hun intelligentie en gevoel voor argumentatie nodig hebben, gaat ze gemakkelijk af. Wel kunnen ze wat dwingend overkomen wanneer ze hun ideeën aan anderen presenteren. Typische ENTJ-eigenschappen zijn: leidingnemend, besluitvaardig, resultaatgericht, uitbundig, energiek, ambitieus en planmatig.

ENTJ als werknemer: werk en carrière

De ENTJ vindt het heerlijk om de leiding te hebben en zo ervoor te zorgen dat alles op rolletjes loopt. Vooral wanneer het eigenlijk om behoorlijk moeilijke omstandigheden gaat: de ENTJ kan dan optimaal laten zien hoe analytisch en strategisch hij te werk gaat. Doordat hij zo gemakkelijk de leiding neemt en prioriteiten kan stellen, is hij een ster in het aanpakken van crisissituaties. Hij zet de koers uit, komt met een actieplan en zorgt er met zijn energie ook nog eens voor dat de neuzen van de overige medewerkers allemaal dezelfde kant op staan. Kriebelig wordt de ENTJ van routine, wachten en omslachtige processen, zelfs als die zaken uiteindelijk leiden tot een beter resultaat. Ook is dit MBTI-type wat minder goed in rekening houden met de ideeën van anderen. De ENTJ komt professioneel tot bloei in leidinggevende functies met veel verantwoordelijkheid. Geschikte sectoren zijn: bedrijfsleven, dienstverlening (zakelijk, financieel of maatschappelijk), overheid, wetenschap en onderwijs.

Het liefdesleven van de ENTJ: liefde en relaties

De ENTJ ziet alles in het leven als ervaringen om van te leren, ook vriendschappen en liefdesrelaties. Een relatie moet uitdagingen bevatten; als er niks te leren valt, heeft de ENTJ weinig interesse. Eenmaal in een relatie wil de ENTJ graag de leiding hebben en kunnen ze confronterend en kritisch richting de ander uit de hoek komen. De partner van de ENTJ moet dus stevig in zijn schoenen staan. Daartegenover staat dat dit type zijn relaties zeer serieus neemt, rechtvaardig is en ook nog eens prima in staat is om (constructieve) kritiek ter harte te nemen. Het uiten van liefde en affectie ziet er soms wat wereldvreemd uit bij de ENTJ. Daaronder zit echter veel enthousiasme en toewijding en de behoefte om een relatie op te bouwen op basis van wederzijds respect.

Persoonlijke groei en ontwikkeling van de ENTJ

Voor een gelukkiger leven kan de ENTJ werken aan:
  1. Accepteren dat liefde en vriendschap bij dit type eerder via het hoofd dan via het hart gaat;
  2. Accepteren dat iedereen anders is en niet te lang stil staan bij de beperkingen van anderen: zij hebben weer andere kwaliteiten;
  3. Bespreken van de eigen gedachtes met anderen om situaties zo beter van meerdere kanten te kunnen bekijken en verdieping in relaties te kunnen toelaten.

Celebrities en andere bekende ENTJ’s

  • Jim Carrey
  • Harrison Ford
  • Al Gore
  • Margaret Thatcher
  • Napoleon Bonaparte
  • Julius Caesar
  • Bill Gates
  • Joseph Stalin
  • George Clooney
© 2012 - 2019 0-cecile-0, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
ESTJ: de Opzichter onder de MBTI-typesESTJ: de Opzichter onder de MBTI-typesEen van de zestien MBTI-types is de ESTJ, ook wel de Opzichter of de Bewaker genoemd. De levensrol van de ESTJ is “het b…
ESFJ: de Verzorger onder de MBTI-typesESFJ: de Verzorger onder de MBTI-typesEen van de zestien MBTI-types is de ESFJ, ook wel de Verzorger of de Leverancier genoemd. De levensrol van de ESFJ is he…
ENFJ: de Leraar onder de MBTI-typesENFJ: de Leraar onder de MBTI-typesEen van de zestien MBTI-types is de ENFJ, ook wel de Leraar of de Gever genoemd. De levensrol van de ENFJ is die van de…
ENTP: de Uitvinder onder de MBTI-typesENTP: de Uitvinder onder de MBTI-typesEen van de zestien MBTI-types is de ENTP, ook wel de Uitvinder of de Visionair genoemd. Het levensmotto van de ENTP is “…
ESFP: de Performer onder de MBTI-typesEen van de zestien MBTI-types is de ESFP, ook wel de Performer genoemd. De levensinstelling van de ESFP is “Je leeft maa…
Bronnen en referenties
  • www.personalitypage.com
  • De Carrière Code – Ontdek het geheim achter een succesvolle loopbaan met je MBTI-persoonlijkheidstype – M. Brenters (2010)
  • www.svj1.com/res/MBTI
  • www.celebritytypes.com
  • www.typelogic.com

Reageer op het artikel "ENTJ: de Maarschalk onder de MBTI-types"

Reactie

Jacob, 05-11-2013 13:32 #1
Mooie beschrijving. Ik ben zoek naar leerstijlen passend bij het type. Ik heb ze ooit eens gelezen maar niet opgeslagen. Kan iemand mij daar aan helpen? Reactie infoteur, 06-11-2013
Leuke gedachte! Ik kan er dit over vinden: http://sean-henry.us/802/kolb.htm Ik kan mij hier persoonlijk ook wel in vinden.

Infoteur: 0-cecile-0
Gepubliceerd: 22-10-2012
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Psychologie
Reacties: 1
Schrijf mee!