InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Psychologie > ESFJ: de Verzorger onder de MBTI-types

ESFJ: de Verzorger onder de MBTI-types

ESFJ: de Verzorger onder de MBTI-types Een van de zestien MBTI-types is de ESFJ, ook wel de Verzorger of de Leverancier genoemd. De levensrol van de ESFJ is het zijn van de host of hostess van de wereld: de ESFJ is het meest harmoniserend van alle MBTI-types. Geschat wordt dat zo’n 12,3% van de wereldbevolking een ESFJ is.

MBTI in het kort

De Myers-Briggs Type Indicator (MBTI) is een bekend model om naar persoonlijkheden te kijken en is geboren uit de theorieën van Jung. De MBTI gaat uit van vier tegenstellingen waardoor zestien persoonlijkheidstypes ontstaan: Extroverted tegenover Introverted, iNtuition tegenover Sensing, Thinking tegenover Feeling en Judging tegenover Perceiving.

Persoonlijkheid van de ESFJ

De ESFJ heeft Extroverted Feeling als dominante functie, gebruikt Sensing als hulpfunctie en kijkt met een Judging blik naar de wereld. Dit is de favoriete manier van de ESFJ om situaties en vraagstukken te lijf te gaan. iNtuition en Thinking komen pas daarna. Het is niet zo verbazend dat de hartelijke, vriendelijke ESFJ doorgaans zeer populair is. De ESFJ streeft naar harmonie in zijn omgeving en is vastbesloten daar zelf een bijdrage aan te leveren. Dit MBTI-type is daarom vaak te vinden in allerhande commissies en clubjes. Het zijn geboren samenwerkers en houden van snelle resultaten die echt een verschil maken in het leven van mensen. Ze geven veel en zijn enorm loyaal: beloofd is immers beloofd! Met wat aanmoediging en lof op z’n tijd komt de ESFJ het best tot zijn recht. Typische ESFJ-eigenschappen zijn: attent, gul, betrouwbaar, doortastend, coöperatief, punctueel en oprecht.

ESFJ als werknemer: werk en carrière

“Wat kan ik voor je doen?” is een vraag die de ESFJ altijd zal stellen, waar hij ook werkt. Dit MBTI-type houdt van praktische, duidelijk omschreven, relatief korte klussen waar andere mensen baat bij hebben. Zijn inlevingsvermogen en behulpzaamheid komen de ESFJ hierbij goed van pas. De ESFJ houdt van dingen regelen en organiseren en is goed in het bedenken van realistische oplossingen. Het functioneren van de groep staat hierbij voorop. Wel vinden ze het moeilijk om grenzen te stellen, problemen te onderkennen en kritiek te ontvangen. Helemaal zelfstandig invulling geven aan de eigen functie vinden ze lastig. De ESFJ komt professioneel tot bloei in een gestructureerde, harmonieuze organisatie waarin mensen centraal staan. Geschikte sectoren zijn: gezondheidszorg, onderwijs, bedrijfsleven en dienstverlening (maatschappelijk of zakelijk).

Het liefdesleven van de ESFJ: liefde en relaties

Vriendschappen en liefdesrelaties zijn alles voor de ESFJ. Het persoonlijk geluk van dit type hangt onlosmakelijk af van het geluk van zijn naasten. Ze stoppen veel energie in het beheren van hun ‘stal’ en kunnen daarin wat doorslaan, waardoor ze manipulatief en controlerend worden. In de basis zijn ze echter vooral optimistisch en dienstbaar ingesteld. De liefdespartner van de ESFJ kan op een speciale voorkeursbehandeling rekenen. In ruil hiervoor verwacht dit type uitgesproken waardering en zeker geen kritiek. Ze nemen met plezier een verantwoordelijke plek in bij het draaiende houden van het huishouden. ESFJ’s maken van thuis een veilig, vredig nest voor het hele gezin, vol sociale activiteiten en aandacht voor tradities.

Persoonlijke groei en ontwikkeling van de ESFJ

Voor een gelukkiger leven kan de ESFJ werken aan:
  1. Minder gehaast zijn in waardeoordelen en aannames te weten wat het beste zal zijn voor de ander;
  2. Anderen laten helpen: dit is een manier om anderen deelgenoot te laten zijn in het leven van dit type, niet een teken van verlies van controle;
  3. Elke dag de eigen horizon verbreden door iets nieuws te ontdekken of te proberen.

Celebrities en andere bekende ESFJ’s

  • Sarah Palin
  • Larry King
  • Tyra Banks
  • Sarah Jessica Parker
  • Whitney Houston
  • Alicia Keys
  • Victoria Beckham
© 2012 - 2017 0-cecile-0, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
ESTJ: de Opzichter onder de MBTI-typesESTJ: de Opzichter onder de MBTI-typesEen van de zestien MBTI-types is de ESTJ, ook wel de Opzichter of de Bewaker genoemd. De levensrol van de ESTJ is “het b…
ENFJ: de Leraar onder de MBTI-typesENFJ: de Leraar onder de MBTI-typesEen van de zestien MBTI-types is de ENFJ, ook wel de Leraar of de Gever genoemd. De levensrol van de ENFJ is die van de…
ISFJ: de Beschermer onder de MBTI-typesISFJ: de Beschermer onder de MBTI-typesEen van de zestien MBTI-types is de ISFJ, ook wel de Beschermer of de Voeder genoemd. Typisch aan de ISFJ is het enorme…
ISFP: de Componist onder de MBTI-typesEen van de zestien MBTI-types is de ISFP, ook wel de Componist of de Kunstenaar genoemd. Het levensmotto van de ISFP is…
ENTP: de Uitvinder onder de MBTI-typesENTP: de Uitvinder onder de MBTI-typesEen van de zestien MBTI-types is de ENTP, ook wel de Uitvinder of de Visionair genoemd. Het levensmotto van de ENTP is “…
Bronnen en referenties
  • www.personalitypage.com
  • De Carrière Code – Ontdek het geheim achter een succesvolle loopbaan met je MBTI-persoonlijkheidstype – M. Brenters (2010)
  • www.svj1.com/res/MBTI
  • www.celebritytypes.com
  • www.typelogic.com

Reageer op het artikel "ESFJ: de Verzorger onder de MBTI-types"

Infoteur: 0-cecile-0
Gepubliceerd: 22-10-2012
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Psychologie
Schrijf mee!