InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Psychologie > ISFJ: de Beschermer onder de MBTI-types

ISFJ: de Beschermer onder de MBTI-types

ISFJ: de Beschermer onder de MBTI-types Een van de zestien MBTI-types is de ISFJ, ook wel de Beschermer of de Voeder genoemd. Typisch aan de ISFJ is het enorme plichtsbesef: de ISFJ is het meest loyaal van alle MBTI-types. Geschat wordt dat zo’n 13,8% van de wereldbevolking een ISFJ is.

MBTI in het kort

De Myers-Briggs Type Indicator (MBTI) is een bekend model om naar persoonlijkheden te kijken en is geboren uit de theorieën van Jung. De MBTI gaat uit van vier tegenstellingen waardoor zestien persoonlijkheidstypes ontstaan: Extroverted tegenover Introverted, iNtuition tegenover Sensing, Thinking tegenover Feeling en Judging tegenover Perceiving.

Persoonlijkheid van de ISFJ

De ISFJ heeft Introverted Sensing als dominante functie, gebruikt Feeling als hulpfunctie en kijkt met een Judging blik naar de wereld. Dit is de favoriete manier van de ISFJ om situaties en vraagstukken te lijf te gaan. Thinking en iNtuition komen pas daarna. De doorgaans stille ISFJ zal er alles aan doen om zijn verplichtingen na te komen. Hierin gaat dit MBTI-type zeer grondig en zorgvuldig te werk. Omdat de ISFJ daarnaast ook nog heel loyaal en opmerkzaam is, is dit type een stabiele factor in elke groep. Dat komt goed uit, want zelf vindt de ISFJ een ordelijke en harmonieuze omgeving heel belangrijk, zowel thuis als op het werk. Dit is het type dat je een attent kaartje stuurt voor iets waarvan je zelf was vergeten dat je het had verteld. Typische ISFJ-eigenschappen zijn: opofferend, vriendelijk, zorgvuldig, betrouwbaar, bescheiden, geduldig en sympathiek.

ISFJ als werknemer: werk en carrière

De ISFJ heeft een enorm plichtsbesef en vindt het een eer om zijn plicht te mogen vervullen. Mensen van dit MBTI-type zijn loyale, harde werkers die werk en spel graag gescheiden houden. De ISFJ werkt graag met veel verschillende soorten mensen en vindt het prima als de ander een groter platform pakt dan hijzelf. Door hun nuchtere kijk op relaties laten ze anderen in hun waarde, maar komen ze zelf ook gemakkelijk voor hun mening uit. Planmatig, accuraat en doelgericht routinematige werkzaamheden uitvoeren gaat de ISFJ goed af. Lastig vinden ze interpersoonlijk gedoe zoals grenzen stellen, met kritiek omgaan en netwerken. Ook vindt de ISFJ het moeilijk om verder dan het hier en nu te kijken. De ISFJ komt professioneel tot bloei in een traditionele, rustige organisatie met zorgvuldige collega’s. Geschikte sectoren zijn: gezondheidszorg, dienstverlening (maatschappelijk of zakelijk), onderwijs en natuur.

Het liefdesleven van de ISFJ: liefde en relaties

Op de ISFJ kun je bouwen: dit type stopt enorm veel moeite in zijn relaties, zowel in de liefde als vriendschappelijk. De dagelijkse gang van zaken in huis of kleine, praktische probleempjes? Daar zorgt hij wel even voor. Wel kunnen ISFJ’s overdreven behoeftig worden of hun echte gevoelens juist verstoppen. ‘Nee’ zeggen is erg moeilijk voor dit type. Richting een liefdespartner zijn ze bijzonder trouw en hebben ze intense gevoelens. Het uiten daarvan gaat echter niet zo een-twee-drie. Ze luisteren liever dan dat ze zelf praten, ook omdat ISFJ’s een vreselijke hekel aan conflicten en kritiek hebben. Hierdoor kunnen ze hun eigen gevoelens gaan opkroppen en proberen ze hun persoonlijke behoeften te negeren. De ISFJ uit zijn liefde gemakkelijker lichamelijk dan met woorden.

Persoonlijke groei en ontwikkeling van de ISFJ

Voor een gelukkiger leven kan de ISFJ werken aan:
  1. Anderen laten helpen: dat is niet een teken van verlies van controle, maar een manier om anderen deelgenoot te laten zijn in het leven van dit type;
  2. Minder gehaast zijn in waardeoordelen en aannames te weten wat het beste is voor de ander;
  3. Elke dag de eigen horizon een klein stukje verbreden door iets nieuws te proberen of te ontdekken.
© 2012 - 2018 0-cecile-0, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
ESTJ: de Opzichter onder de MBTI-typesESTJ: de Opzichter onder de MBTI-typesEen van de zestien MBTI-types is de ESTJ, ook wel de Opzichter of de Bewaker genoemd. De levensrol van de ESTJ is “het b…
ESFJ: de Verzorger onder de MBTI-typesESFJ: de Verzorger onder de MBTI-typesEen van de zestien MBTI-types is de ESFJ, ook wel de Verzorger of de Leverancier genoemd. De levensrol van de ESFJ is he…
ENFJ: de Leraar onder de MBTI-typesENFJ: de Leraar onder de MBTI-typesEen van de zestien MBTI-types is de ENFJ, ook wel de Leraar of de Gever genoemd. De levensrol van de ENFJ is die van de…
ISFP: de Componist onder de MBTI-typesEen van de zestien MBTI-types is de ISFP, ook wel de Componist of de Kunstenaar genoemd. Het levensmotto van de ISFP is…
ENTP: de Uitvinder onder de MBTI-typesENTP: de Uitvinder onder de MBTI-typesEen van de zestien MBTI-types is de ENTP, ook wel de Uitvinder of de Visionair genoemd. Het levensmotto van de ENTP is “…
Bronnen en referenties
  • www.personalitypage.com
  • De Carrière Code – Ontdek het geheim achter een succesvolle loopbaan met je MBTI-persoonlijkheidstype – M. Brenters (2010)
  • www.svj1.com/res/MBTI
  • www.celebritytypes.com
  • www.typelogic.com

Reageer op het artikel "ISFJ: de Beschermer onder de MBTI-types"

Infoteur: 0-cecile-0
Laatste update: 17-10-2017
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Psychologie
Schrijf mee!