InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Psychologie > Voorkom de winterdip

Voorkom de winterdip

Voorkom de winterdip Pas als je er wat nadrukkelijker naar kijkt, wordt duidelijk dat er relatief veel mensen last hebben van de winterdip, of herfstmoeheid zoals we het ook wel noemen. Typisch, want er wordt genoeg over aangegeven en wat je er tegen kunt doen. Voorkomen is beter dan genezen… maar je moet er wel wat voor doen!

Wanneer heb je een winterdip?

Als je enkele (of in het ergste geval alle) symptomen hebt zoals deze hieronder staan weergegeven, is de kans erg groot dat je last van de winterdip hebt.
  • Vermoeidheid die maar niet over gaat.
  • Je slaapt veel maar niet effectief, want je wordt niet uitgerust wakker.
  • Je bent somber en ziet zaken weinig van de positieve kant. Neiging naar depressief gedrag.
  • Je hebt concentratieproblemen.
  • Je hebt minder (tot geen) behoefte aan intimiteit of seks.
  • Je bent prikkelbaar.
  • Je stelt het contact opnemen met andere mensen uit en vermijd zelfs (bij voorkeur) alle sociale contacten.
  • Je gaat meer koolhydraten eten (denk aan pasta’s of aardappelen) en als gevolg neem je in gewicht enkele kilo’s toe.

Hoe te handelen?

Je kunt het vaak voorkomen door anders te handelen dan voorheen, maar ook als je er al in zit kunnen onderstaande aspecten helpen. Je moet je er dan wellicht toe aanzetten en jezelf mogelijk vermanen, maar het loont de moeite. Mogelijk kan iemand in je omgeving je steunen om te komen tot actie. Een omgeving die je steunt, kan erg belangrijk zijn.

Naar buiten

Niets is zo goed als naar buiten gaan en hoe gemakkelijk het gaat in de warme maanden, hoe lastig wordt het voor menig mens om dit tijdens de koude maanden te doen. Niet zozeer vanwege bijvoorbeeld gladheid, want dat is nog te begrijpen, maar meer omdat het simpelweg niet aangenaam aanvoelt. Echter, dat is wel een gegeven als je in Nederland woont en dus wordt het confirmeren aan het klimaat of al dan niet definitief de zon opzoeken. Confirmeren wil ook zeggen dat als je jezelf goed aankleed, je het weer prima kunt weerstaan. Waarom mensen het toch nog al eens nalaten is het gegeven dat het hoe dan ook minder prettig aanvoelt als je naar buiten gaat. Je kunt je gezicht niet altijd beschermen tegen regen of gure wind en dit maakt dat menigeen zurig binnen blijft. Als je dat dan maar lang genoeg doet, heb je een erg belangrijk onderdeel waarom mensen de winterdip ontwikkelen of reeds hebben, te pakken.

Hoewel het om meer gaat dan dat, is iedere dag naar buiten gaan de beste remedie. Goed aangekleed, eventueel voorzien van plu naar buiten en een stuk lopen – bij voorkeur in een omgeving die je prettig vindt – is prima. Als je goed aangekleed naar buiten gaat en niet gefocust bent op het weer, zie je ook meer. Dat is logisch, want je kunt je concentreren op je omgeving en ook tijdens de koude maanden is de natuur prachtig. Of dit nu in het plaatselijke parkje is, het groene gebied aan de rand van de stad of je duikt het bos in. Buiten ervaar je de rust, de stilte en de natuur én je ziet het daglicht … wat een heel belangrijk aspect is om de winterdip tegen te gaan. Geniet van wat je ziet en laat het tot je doordringen dat de natuur ook tijdens de koude maanden gewoon doorgaat.

Vervangend licht

Er kunnen altijd redenen zijn waarom je niet naar buiten kunt en dan is lichttherapie mogelijk een optie. Waarbij het daglicht geprefereerd wordt, want behalve het daglicht krijg je ook lichaamsbeweging. Maar er vanuit gaande dat het niet altijd mogelijk is, dan is een keur lichttherapie iets wat kan werken om je lichaamsfunctie en gedragingen stabiel te houden en je biologische klok niet te ontregelen.

Dit werkt door de ogen bloot te stellen aan een intense lichtbron. De ogen staan in “contact” met je biologische klok en zo kan gesimuleerd worden dat je dag toch echt begonnen is. De belangrijke biologische processen worden zo in gang gezet.
De lichttherapie kan zowel in het ziekenhuis als thuis plaatsvinden. De apparaten voor thuis zijn net zo veilig. Het enige nadeel is dat je het dan meestal niet van de verzekeraar vergoed krijgt.

Genieten

Als je door de natuur in te gaan of de lichttherapie toepast weer een beter gevoel krijgt, is het goed om naar het totaalplaatje van je omgeving te kijken. Het gaat hier om ondermeer de mensen waar je je mee omringt, je omgeving als in je woning en je werk.
Waar het hier om gaat is de positiviteit of het ontbreken daarvan. Omring je je wel met de juiste mensen, mensen die altijd alleen maar negatief zijn of zuur, kunnen – als je daar gevoelig voor bent – invloed op je uitoefenen. Beter is het om je te omringen met mensen die ergens voor willen gaan, zin in het leven hebben. Daarmee niet gezegd dat het positivelingen pur sang moeten zijn, want zo is lang niet iedereen, maar wel mensen die ook positieve zaken benadrukken, ergens van kunnen genieten etc. De positiviteit heeft ook z’n weerslag op de man of vrouw met een (beginnende) winterdip.
Dit geldt ook voor je leef- en werkomgeving. Hoe is die omgeving? Haal je in de donkere maanden ook de zon als het ware binnen of woon en leef je somber (kleuren kunnen hier ondermeer een belangrijke rol in vervullen). Probeer te bedenken waar je vrolijk van wordt en haal dit je huis binnen. Doe je werk wat je verafschuwt of ga je regelmatig met plezier naar je werk? Als je werk geen energie levert zoek of ander werk of probeer binnen je huidige werk positieve aspecten toe te voegen. Dit is heel persoonlijk en moet je zelf invullen. Als de werkomgeving niet vijandig is, kan je werkgever daar ook een prima ondersteunende rol in vervullen. Immers, dar wordt de werkgever zelf ook beter van.

Tot slot

Het betreft randvoorwaarden waar je invloed op uit kunt oefenen en welke een enorme impact hebben op mensen die last hebben van de winterdip. Vul het vooral zelf in, maar probeer het glas vaker half vol dan half leeg te zien en als de juiste omgeving daaraan bijdraagt, heb je die soms zo belangrijke steun in de rug.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Winterdip: Voorkom vermoeidheid en aankomenWinterdip: Voorkom vermoeidheid en aankomenWe hebben al veel nieuwe inzichten verworven over de winterdip, ook wel herfstmoeheid of winterblues. Maar waarom wachte…
Winterdepressie: Lichttherapie tegen de winterdipLichttherapie is een goed middel om van een winterdepressie of winterdip af te komen. De depressie ontstaat door een tek…
Lichttherapie via de oren als remedie tegen een winterdipLichttherapie via de oren als remedie tegen een winterdipNaast de gewone lichttherapie tegen de symptomen van een winterdip of winterdepressie, is er nu ook een andere methode:…
Winterdepressie, symptomen en behandelingWinterdepressie, symptomen en behandelingEen winterdepressie, winterblues of winterdip. Dit ontstaat wanneer de dagen korter en de nachten langer worden. De hoev…
Lichttherapie bij winterdepressieTijdens de winter hebben sommige mensen last van depressiviteit. Deze vorm van depressie kan behandeld worden met lichtt…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: eigen foto Vught

Reageer op het artikel "Voorkom de winterdip"

Reactie

Martine77 (infoteur), 12-10-2012 14:01 #1
Zeer herkenbaar hier. Ik heb last van winterdip en je somt het hier geweldig op.

Infoteur: Annastaal
Gepubliceerd: 12-10-2012
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Psychologie
Special: Seizoenen
Reacties: 1
Schrijf mee!