InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Politiek > Ernesto "Che" Guevara, reizende revolutionair

Ernesto "Che" Guevara, reizende revolutionair

Ernesto "Che" Guevara is vandaag meer dan een historische figuur. Hij is een legende geworden. Zijn leven was er één van strijd en van revolutie. Het was een gevecht voor zijn idealen dat uiteindelijk tot zijn dood zou leiden...

Jeugd

Op 14 juni 1928 kwam Ernesto “Che” Guevara ter wereld in Rosario, Argentinië. Reeds op tweejarige leeftijd kreeg Ernesto zijn eerste aanval van astma, een aandoening die hem zijn hele leven zou blijven achtervolgen. In 1932 verhuisde zijn familie daarom naar Altagracia, waar een droger klimaat heerste, echter dit baatte niet.

Opleiding

Zijn lagere schoolopleiding kreeg hij voornamelijk thuis van zijn moeder die veel voorlas uit de werken van Marx, Engels en Freud. Alhoewel zijn ouders fervente anti-peronisten waren, nam hij niet deel aan de revolutionaire studentenbewegingen en aan de Unniversiteit van Buenos Aires toonde hij maar weinig interesse voor de politiek. Ernesto Guevara studeerde er geneeskunde, voornamelijk om zijn eigen ziekte beter te leren begrijpen, maar ook om zich te verdiepen in lepra.

Ernesto Guevara als reiziger

In 1949 verwezenlijke Che de eerste van enkele grote reizen, die hem per fiets naar het noorden van Argentinië bracht. Zo kwam hij voor het eerst in contact met de armen en met de enkele overblijvenden van de Inca-stammen. Na het afleggen van zijn voorlaatste examens, ondernam hij, samen met zijn kameraad Alberto Granados een nog veel grotere reis naar het zuiden van Argentinië en Chili waar hij Salvador Allende ontmoette.

Verder ging het nog naar Peru waar hij enkele weken werkte in het leprozenhospitaal San Pablo, en naar Colombia, Venezuela en Miami. Bij zijn thuiskomt legde hij zijn laatste examens af en behaalde uiteindelijk zijn diploma met specialisatie in de dermatologie.Daarop trok hij naar La Paz,Bolivië, waar hij de Nationale Revolutie meemaakte. Zijn volgende halte, in december 1953, was Guatemala waar hij zijn brood verdiende door reis- en historische verhalen te schrijven over de Maya- en Incaruïnes. Guatemala werd toen geregeerd door de socialistische president Arbenz. Alhoewel Che Guevara een volgeling was van Lenin en Marx, sloot hij zich toch niet aan bij de communistische partij.

Che Guevara en Fidel Castro

Che leefde samen met Hilda Gadea die hem voorstelde aan Nico Lopez, één van de kameraden van Fidel Castro. Wanneer Arbenz in Guatemala ten onder ging, trok Che Guevara naar Mexico City waar hij in het Hospital General werkte. Wanneer hij in juli 1955 door toedoen van Hilda en Nico in contact kwam met Raúl en Fidel Castro, nam de politiek weer de bovenhand en realiseerde hij zich dat hij in Fidel de politieke leider vond die hij zocht. Hij gaf zich op als dokter voor de toekomstige expeditie met de boot “grandma” en sloot zich aan bij andere volgelingen van Castro en bij de bende die onder leiding van Alberto Bayo getraind werd in het voeren van guerilla. Vanaf toen werd Ernesto Guevara “Che” genoemd, wat “vriend” betekent.

Cubaanse Revolutie

Dokter en comandant

In 1956 werden Che Guevara en de bende gedurende een maand opgepakt door de politie omdat die geen goed oog had op hun activiteiten. Toen ze uiteindelijk Cuba binnenvielen, werkte Che eerst als dokter, maar later werd hij comandant in het revolutionaire leger. Op 17 januari 1957 behaalden ze de eerste overwinning op de troepen van Batista. Op 28 december 1958 leidde Che de aanval in op de stad Santa Clara die leidde naar de finale overwinning op de troepen van Batista. Hij was de meest agressieve, intelligente en succesvolle van de guerilleros.

Ministerpost

Toen de Revolutie een succesvolle afloop kende, werd Che de rechterhand van Fidel Castro in de nieuwe regering van Cuba. Che zette het nationale instituut op voor de agrarische hervorming dat met nieuwe wetten de grootgrondbezitters verdreef. Hij werd verder nog minister van Industrie en zelfs voorzitter van de Nationale Bank van Cuba. In 1959 trouwde hij met Aledia March en reisde met haar naar India, Egypte, Japan, Indonesië, Pakistan en Yoegoeslavië. Bij zijn terugkomst in Cuba in 1960 tekende hij een pact met de USSR waardoor de Cubaanse suikerrietindustrie onafhankelijk werd van de US.

Afrika

Che verbleef ook in verschillende Afrikaanse landen,waaronder in Congo waar hij met 120 Cubanen heen trok om mee te helpen in de revolutie van Kinshasa. Na vele veldslagen verkregen de Belgen toch de overhand en Che vroeg dan ook in 1965 om de Cubaanse hulp uit Congo terug te trekken.

Bolivië, laatste reis van Che

Executie

De laatste revolutionaire actie van Che Guevara vond plaats in Bolivië. Hij verbrak alle banden met Cuba en vertrok met zijn internationalistisch leger naar Bolivië in 1966. Deze guerilla onderneming leidde uiteindelijk tot zijn gevangenneming op 18 oktober 1967 en zijn executie een dag later.

Laatste rustplaats

Pas op 28 juni 1997 ontdekte een groep Cubaanse en Argentijnse experten een massagraf waarin onder andere de resten van Che Guevara werden gevonden, alsook die van zes andere revolutionairen. De resten van Che zijn nu ondergebracht in het mausoleum aan de Plaza Ernesto Che Guevara in Santa Clara.

Che als legende

Door zijn wilde, romantische en revolutionaire uiterlijk en inborst, werd Che een legende en een idool voor alle jonge revolutionairen in de hele wereld. Hij blijft voor velen het grote voorbeeld om te breken met het kapitalisme en om te vechten voor een rechtvaardige en waardige samenleving die recht doet zegevieren voor iedereen.
© 2007 - 2019 Evaluna, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Che Guevara, revolutionair en modeverschijnselChe Guevara, Revolutionair werd "modeverschijnsel". In Cuba wordt op de nationale feestdag - 8 oktober - ter ere van Che…
Dwars door Cuba: provincie Villa ClaraDe Cubaanse provincie Villa Clara combineert geschiedenis en natuur en lokt op die manier mensen met heel uiteenlopende…
Simon Bolivar: De held van Zuid-AmerikaIn de geschiedenis van Europa is er geen persoon te noemen die qua daden in de buurt komt van de bevrijder van Zuid-Amer…
Geschiedenis van Cuba: de Cubaanse revolutie en nadienWaar staat de fel besproken en bekritiseerde Cubaanse revolutie nu eigenlijk voor en hoe en waarom is ze er eigenlijk ge…
Fidel Castro: opvallend figuur op het wereldtoneelTot 2008 droeg hij zijn eeuwige legeruniform en hield hij een onafscheidelijke Cubaanse sigaar tussen zijn kaken. Die da…

Reageer op het artikel "Ernesto "Che" Guevara, reizende revolutionair"

Infoteur: Evaluna
Gepubliceerd: 04-08-2007
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Politiek
Schrijf mee!