InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Politiek > De Nationale politie: Wat is de Nationale politie?

De Nationale politie: Wat is de Nationale politie?

Volgens het kabinet Rutten (VVD en CDA) dat regeert met gedoogsteun van de PVV moet één nationale politie er vanaf 2012 zorgen voor minder regels en meer agenten op straat. Ivo Opstelten, minister van Justitie staat aan het hoofd van die nationale politie. Maar hoe ziet de Nationale politie er uit en hoe wordt de Nationale Politie van Nederland vorm gegeven?

De Nationale politie: 26 regionale politiekorpsen worden omgesmolten tot 1 nationaal politiekorps

De Nationale politie heeft een stevige taak. De 26 regionale politiekorpsen die nu afzonderlijk van elkaar werken moeten namelijk tot één geheel worden gesmeed. Dit moet gebeuren in 10 gebieden over heel Nederland. Zo wordt voor het noorden de politie Noord-Nederland gevormd. Dit staat dan onder leiding van de burgemeester van Groningen eronder vallen Friesland, Groningen en Drenthe. Ditzelfde noorden blijft overigens wel in 3 districten verdeeld. De agenten worden in dit hele gebied verdeeld. Een agent die nu in Friesland werkt, kan dus met gemak naar Groningen worden gestuurd. De burgemeester van Groningen is in deze de eindbeslisser als de districten er niet uit komen bij de verdeling van hun manschappen.

Burgemeester en korpsbeheerders blijven verantwoordelijk voor politie en veiligheid in hun gemeente

Overigens blijven ook burgemeesters (hoofd van de politie) en korpsbeheerders wel gewoon verantwoordelijk voor de politie en de veiligheid in hun eigen gemeente. Ze hoeven zich overigens niet langer het hoofd te breken over:
  1. Personeelszaken
  2. Huisvesting
  3. Automatisering

Huisvesting Friese politie: een enorme budgetoverschrijding

Vooral bij die laatste zaken ging het vaak ook mis. De politie in Friesland bijvoorbeeld maakte voor de huisvesting kosten die vele malen hoger lagen dan eerder was berekend. Tientallen miljoenen extra werden uitgegeven en daarvan kunnen geen agenten meer de straat op. De burgemeesters waren in gezamenlijkheid verantwoordelijk voor deze financiële blamage.

Minister van Justitie stelt prioriteiten bij het politiewerk

Wat ook verandert is dat de Minister van Justitie in het vervolg de prioriteiten stelt als het om politiewerk gaat. Voorheen deden de burgemeesters dat. In de oude situatie werd regionaal gekeken waar en hoeveel inzet er nodig was bij een bepaald evenement. Nu moet de minister dat allemaal zelf doen en bovendien ook nog eens van afstand. Veel gemeenten denken dat dit niet gaat werken, omdat de afstand te groot zou zijn. Wordt bijvoorbeeld ingezet op een bepaald project, dan scheelt dat vele agenten in een regio. De extra 3000 manschappen die bovendien waren beloofd komen er overigens ook niet. Daarvoor is geen budget.

Burgemeester van de grootste gemeente neemt het regionale veiligheidsbeleid onder zijn hoede

De Minister van Justitie wil bovendien dat de burgemeester van de grootste gemeente in een regio het regionale veiligheidsbeleid gaat doen. Die persoon moet de uiteindelijke beslissingen nemen als burgemeesters en de hoofdofficier van justitie samen niet tot op een oplossing komen in de regio. Voor Friesland betekent dat dan weer dat de burgemeester van Groningen beslissingen neemt voor de kleinste dorpen op uren rijden afstand.

De nieuwe politie op een rij:
  • De 26 regionale politiekorpsen, de KLPD en een aantal andere politieorganisaties worden samen de Nationale politie.
  • Ondersteunende zaken zoals personeelszaken, automatisering, inkoop en huisvesting worden landelijk gedaan en niet langer door de burgemeesters
  • De Nationale politie wordt door een landelijke korpschef geleid
  • De Minister van Justitie en Veiligheid stelt waar de prioriteiten van de Nationale politie komen te liggen
  • Burgemeester blijven wel gewoon verantwoordelijk voor de openbare orde en veiligheid in hun gemeente
  • Door de Nationale politie zou er een kwart minder overheid en bureaucratie ontstaan (en dus veel minder kosten). .Ook wordt het aantal uren recherchewerk uitgebreid, het aangifteproces eenvoudiger en er wordt meer ingezet op het betrappen van mensen op heterdaad. Agenten zouden daardoor veel meer op straat te vinden zijn.

Wanneer krijgt Nederland een Nationale politie?

De Ministerraad heeft al ingestemd met het voorstel van minister Opstelten. De Tweede Kamer heeft al een brief gekregen met wat de wet inhoudt. Na consultatie gaat het wetsvoorstel naar de Raad van State die een advies moet uitbrengen en daarna gaat het voorstel definitief naar de Tweede Kamer. Opstelten wil dat de Nationale Politie er op 1 januari 2012 is.
Gerelateerde artikelen
Hoe werkt de Nationale Politie?De Nationale Politie is vanaf 1 januari 2013 een feit. Alle politiekorpsen vormen vanaf die dag één landelijke politieor…
De bereden politie: de selectie voor de mensDe bereden politie: de selectie voor de mensHeel veel mensen op straat vinden de politie te paard maar wat stoer. In sommige situaties aaien ze het liefst de paarde…
Schade melden bij politie & verzekeringSchade melden bij politie & verzekeringSchade melden bij politie en verzekeraars wordt een stuk gemakkelijker. De verplichte aangifte voor schadeclaims wordt v…
Het Landelijk Telefoonnummer Politie (LTP)Het Landelijk Telefoonnummer Politie (LTP)Het LTP (landelijk telefoonnummer politie) is sinds het jaar 2000 in gebruik genomen. ‘Géén spoed, wél politie’ is het u…
Werken bij de politie – Info over de sollicitatieprocedureWerken bij de politie – Info over de sollicitatieprocedureWerken bij de politie lijkt simpel. Maar het is niet zo makkelijk als veel mensen denken. Bij dit werk komt er nog veel…
Bronnen en referenties
  • www.rijksoverheid Leeuwarder Courant Friesch Dagblad

Reageer op het artikel "De Nationale politie: Wat is de Nationale politie?"

Reactie

Timas, 06-01-2011 17:19 #1
Wat was er mis met de werkuitvoering van het voormalige Korps Rijkspolitie? Daar waren 17 districten werkzaam onder leiding van een kolonel per district en een Generaal in Voorburg die deze 17 districten aanstuurde met verantwoording aan de Minister.Maak daar nu 10 districten van en los de Koninklijke Marechaussee op in de Nationale politie. Vergeet niet deze mensen wat stoerder te uniformeren zoals de Guardia Civil of de Caribiniere welke in elk geval meer gezag uitstralen dan de Nederlandse politie.

Infoteur: Singalees
Gepubliceerd: 28-12-2010
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Politiek
Reacties: 1
Schrijf mee!