InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Politiek > Het verschil tussen een koning en een president

Het verschil tussen een koning en een president

Het verschil tussen een koning en een president Er zijn grote verschillen tussen de een president en een koning. Deze verschillen zitten in de ambtstermijn en wijze waarop de beide aan de macht komen. Wel is het zo dat de beide leiders in verschillende regeringsvormen kunnen functioneren. Lees hier alles over het verschil tussen een koning en een president. En wat de gevolgen zijn als een dictator zichzelf president noemt.

Zowel presidenten als koningen zijn staatshoofden, maar de manier waarop zij staatshoofd geworden zijn verschild. Talrijke soorten regering kunnen worden voorgezeten door een president, variërend van constitutionele democratieën tot aan dictaturen. Koningen en koninginnen kunnen ook werken binnen een verscheidenheid van politieke systemen, zoals met parlementaire regeringen (zoals bijvoorbeeld in Nederland, waar de feitelijke macht bij het parlement ligt) en absolute monarchieën (waar de macht bij het koningshuis ligt). De verschillen tussen de twee politieke leiders zijn zeer belangrijk, en ze worden gebruikt om de verschillen tussen de regeringen te beschrijven. En de heersende opvattingen in een land.

Een koning als staatshoofd

Een koning is een staatshoofd die zijn positie erft van zijn familie. De vrouwelijke tegenhanger van een koning is een koningin. Hij maakt deel uit van een monarchie die vaak al een geschiedenis heeft van vele generaties. De koning is de heerser voor het leven, tenzij hij afstand neemt van de troon, en hij wordt doorgaans vereerd als de soevereine leider van zijn volk. In sommige landen is de koning een absolute heerser over zijn volk. Wanneer deze situatie zich voordoet spreekt men van een absolute monarchie. In andere landen, wordt de vorst is meer als een boegbeeld gebruikte, en worden politieke beslissingen genomen door gekozen en benoemde functionarissen, zoals ministers en leden van het parlement.

Een president als staatshoofd

Een president is een ambtenaar die gekozen wordt, hetzij rechtstreeks door het volk of via een representatief systeem zoals het Electoral College of door voorkeursstemmen. De ambtstermijn van een president wordt over het algemeen van te voren afgesproken. En in sommige landen is er ook afgesproken hoe vaak een president herkozen mag worden. Als hoofd van een staat, zit hij of zij de regering voor, en heeft hij of zij meestal een vetorecht over wetsvoorstellen die door de wetgever gemaakt worden. De president benoemt tevens het kabinet.

Een president wordt geassocieerd met democratie

In de meeste gevallen wordt een president geassocieerd met een democratisch systeem. En een regering waarin alle burgers actief kunnen deelnemen aan de politiek van hun land. De president is een van de vele verkozen ambtenaren die samenwerken om het land te leiden met de inbreng van de mensen. Een koning zou de positie ook perfect kunnen vervullen, maar de meeste mensen willen geen absolute monarchie. En dus wordt er vaker gekozen om een koning een meer ceremoniële rol te geven en hem als boegbeeld naar het buitenland te presenteren.

Een dictator die zichzelf president noemt

In sommige gevallen kan een dictator besluiten om zichzelf te benomen tot president. Deze benaming is meestal technisch onjuist, omdat de meeste dictators van plan zijn om deze titel voor het leven te houden, en vaak bewust hoge posities binnen de regering geven aan hun kinderen of aan mensen in hun favoriete politieke partijen. Aangezien een "president" in deze context geen grenzen heeft en de burger niet betrokken is bij de totstandkoming van een parlement. Worden deze “presidenten” niet erkend door andere landen. Dit houdt in dat het moeilijk is voor deze landen om zich internationaal te laten vertegenwoordigen op conventies en samenwerkingsverbanden van zowel sociale als economische aard.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Het verschil tussen een koning en een president"

Infoteur: Bastiaan271
Gepubliceerd: 23-02-2010
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Politiek
Schrijf mee!