InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Politiek > Betekenis van Prinsjesdag

Betekenis van Prinsjesdag

De 3e dinsdag van september, dan is het weer zo ver. Het koffertje komt weer tevoorschijn en de begroting wordt bekend gemaakt. Maar waarom is het eigenlijk de 3e dinsdag van september en waar komt de naam Prinsjesdag vandaan?

De derde dinsdag in september, waarom juist die dag?

Het koninkrijk werd opgericht in 1815, vanaf dat jaar wordt jaarlijks het werkjaar van de Staten-Generaal geopend.
Eerst werd Prinsjesdag gehouden op de eerste maandag van november. Daarna werd het de derde maandag in oktober. Weer later, in 1848, werd het de derde maandag in september. Om verschillende redenen is Prinsjesdag naar de derde dinsdag in september verschoven:
  • 1. Omdat sommige Kamerleden ver weg van Den Haag af woonde, moesten ze zondag al vertrekken om op tijd te komen (in die tijd waren namelijk de vervoersmiddelen niet erg snel). Vooral de leden van de christelijke politieke partijen wilden absoluut niet op zondag reizen.
  • 2. Zodat er meer tijd was voor de Staten Generaal om de rijksbegroting te behandelen voor het einde van het jaar. De rijksbegroting bestaat uit wetsvoorstellen die door de Eerste en Tweede Kamer behandeld en goedgekeurd moeten worden, voordat vanaf 1 januari het geld uitgegeven mag worden. Dit alles kost dus erg veel tijd.Daarom is er in het jaar 1887, vanwege alle bezwaren besloten dat Prinsjesdag op dinsdag moest worden gehouden.

Prinsjesdag, waar komt die naam eigenlijk vandaan?

De derde dinsdag in september wordt al vanaf 1930 Prinsjesdag genoemd. Om te weten te komen waarom juist die naam is gebruikt moet je veel verder terug in de tijd gaan zoeken. In de tijd dat stadhouder Prins Willem V regeerde werd zijn verjaardag op 8 maart Prinsjesdag genoemd. In die jaren was dit 1 van de meest bekendste volksfeesten in ons land. Nederland was toen in die tijd een republiek en geen koninkrijk. De aanhangers van de familie van Oranje-Nassau gebruikten die dag om hun liefde voor de prins te laten zien. Het is nu nog steeds niet helemaal duidelijk waarom jaren later de naam Prinsjesdag is overgegaan op de jaarlijkse openingsdag van de Staten-Generaal. Een overeenkomst is dat vroeger op die dag de koninklijke familie kon worden toegejuicht, dat is nu nog steeds.
© 2006 - 2019 Sonisch, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Betekenis van Prinsjesdag"

Reactie

Sjors Tabor, 31-05-2010 11:01 #1
Ik ben Sjors Tabor en ik ben bezig met een project voor geschiedenis. Welke betekenis heeft prinsjesdag voor de overheidsfinanciën? Dit kon ik helaas niet terug vinden op deze site.

Infoteur: Sonisch
Gepubliceerd: 15-11-2006
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Politiek
Reacties: 1
Schrijf mee!