InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Politiek > Voorzitters van de Tweede Kamer na 1945: t/m Khadija Arib

Voorzitters van de Tweede Kamer na 1945: t/m Khadija Arib

Voorzitters van de Tweede Kamer na 1945: t/m Khadija Arib Kent u ze nog: Van Schaik, Vondeling, Deetman, Bukman, of meer recent Jeltje van Nieuwenhoven, Frans Weisglas en Gerdi Verbeet? Dit zijn de namen van enkele voorzitters van de Tweede Kamer der Staten-Generaal sinds de Tweede Wereldoorlog. In dit artikel worden deze personen besproken, waarbij onder andere stilgestaan wordt bij personalia, politieke stroming (CDA, PvdA, VVD) en markante politieke momenten. De volgende lijst van voorzitters van de Tweede Kamer der Staten-Generaal na 1945 staat op chronologische volgorde.

Josef van Schaik

Katholiek politicus, was reeds van 1938 tot 1940 Kamervoorzitter voor de Roomsch-Katholieke Staatspartij (RKSP). Protesteerde in 1940 tegen de Duitse inval en was van 1945 tot 1948 opnieuw voorzitter van de Tweede Kamer, ditmaal als lid van de pas opgerichte Katholieke Volkspartij (KVP). Van Schaik was in zijn politieke carrière tevens vice-premier (vanaf 1948) en bekleedde meerdere ministersposten.

Rad Kortenhorst

Bekleedde het ambt van Kamervoorzitter gedurende een lange periode: van 1948 tot 1963. Zag de Kamer moderniseren en schreef politieke commentaren in de Volkskrant. Kortenhorst was lid van de KVP.

Frans-Joseph van Thiel

Katholiek politicus (KVP), voorzitter van de Tweede Kamer van 1963 tot 1972. Maakte beruchte politieke gebeurtenissen als de Nacht van Schmelzer (1966, val van het kabinet-Cals) mee en introduceerde, als Brabander, de nodige humor in zijn ambt.

Anne Vondeling

Kamervoorzitter van 1972 tot 1979, lid van de Partij van de Arbeid (PvdA). Kende als landbouwkundige een intensieve politieke en wetenschappelijke carrière, met onder meer twee ministerposten en een hoogleraarschap in Groningen. Overleed in 1979, kort na lid te zijn geworden van Europees Parlement, aan de gevolgen van een auto-ongeluk.

Dick Dolman

Was van 1979 tot 1989 Kamervoorzitter, werd in 1989 echter niet herkozen. Dolman, die carrière als ambtenaar en politicus had gemaakt, was lid van de PvdA en stond vooral bekend vanwege zijn streven boven de partijen te staan.

Wim Deetman

CDA-politicus, voorzitter van de Tweede Kamer van 1989 tot 1996. Maakte als Kamervoorzitter zowel het tijdperk-Lubbers als het eerste 'paarse' kabinet van Wim Kok mee. Deetman, geboren in Den Haag, was van 1996 tot 2008 burgemeester van zijn geboorteplaats.

Piet Bukman

Kortstondig Kamervoorzitter, van 1996 tot 1998. Bukman, gereformeerd CDA-lid, wist tijdens zijn voorzitterschap relatief weinig moreel gezag op te bouwen.

Jeltje van Nieuwenhoven

PvdA-politica, geboren in Friesland. Voorzitter van de Tweede Kamer tijdens het tweede 'paarse' kabinet: 1998-2002. Van Nieuwenhoven zorgde voor een unicum door als eerste vrouw de voorzittershamer te hanteren.

Frans Weisglas

Eerste Kamervoorzitter van VVD-huize, uitte de wens om meer dualisme in de Kamer te introduceren. Weisglas was van 2002 tot 2006 voorzitter, waarbij hij in 2003 werd herkozen. Corrigeerde onder meer SP-leider Jan Marijnissen, toen deze zijn bekende uitspraak 'Effe dimmen' deed.

Gerdi Verbeet

Verbeet, eerder reeds parlementariër voor de PvdA, werd in 2007 door Geert Wilders beticht van het bedrijven van fractiepolitiek. Zij was Kamervoorzitter van 2006 tot en met 2012.

Anouchka van Miltenburg

VVD-poltica. Voorzitter van 2012 tot en met 2015.

Khadija Arib

Politica van de PvdA. Sinds 2016 voorzitter van de Tweede Kamer.
© 2008 - 2019 Writerandus, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Prinsjesfestival – Feest van de democratiePrinsjesfestival – Feest van de democratieNederland heeft met de inhuldiging van de nieuwe koning de smaak van het feestvieren te pakken. In september 2013 wordt…
Wim Kok en het PoldermodelJe kunt van zijn politieke partij zijn of niet, maar hij is verantwoordelijk geweest voor een nieuw concept “het polderm…
Kabinet Rutte II: alle bewindslieden op een rijBegin november 2012 presenteert het kabinet Rutte II zich aan het volk. De nieuwe ploeg van VVD- en PvdA-huize kent voor…
Maar buiten is het feest; Arthur JapinrecensieMaar buiten is het feest; Arthur JapinBegin oktober 2012 verscheen het nieuwe boek van Arthur Japin: Maar buiten is het feest. De succesvolle zangeres Zonne s…
Biografie: Nebahat AlbayrakBiografie: Nebahat AlbayrakZe is zonder twijfel de meest succesvolle Turkse Nederlander in de Nederlandse politiek geweest: Nebahat Albayrak. Wil j…

Reageer op het artikel "Voorzitters van de Tweede Kamer na 1945: t/m Khadija Arib"

Infoteur: Writerandus
Laatste update: 10-12-2008
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Politiek
Schrijf mee!